husqvarna_svartpilen_801_2




Vanguard Roadster – svalnatý naháč digitální doby

Zejména pokud nemáte rádi moderní, minimalistický a industriální design, může vám motorka na obrázcích připadat vysloveně šeredná. Je ovšem dobré podotknout, že se za designem i obchodním modelem Vanguard ukrývá velmi promyšlený přístup.

Asi nebude příliš velkým překvapením, že za prvním strojem značky, která se představí na IMS New York Motorcycle Show, stojí bývalý designér poněkud exotických motorek značky Confederate. Právě Edward Jacobs si usmyslel, že chce vytvořit svůj vlastní, obdobně neotřelý projekt a přesně proto vznikl Vanguard.

Filozofie stroje jako takového je v zásadě jednoduchá. Velký vidlicový dvouválec o objemu 1917 ccm slouží z podstatné části i jako rám motorky, čemuž napovídá jeho obdivuhodně elegantní zasazení do jejího středu. Motor vlastně vůbec nevypadá, že je v motorce namontován. Je prostě částí motorky a hlavy jeho válců plynule přechází do rovné linie, táhnoucí se od krku řízení až po zadní světlo. Vše je naprosto jednoduché, přesně naúhlované a působí jaksi „monolitickým“ dojmem. Aby také ne, když je většina komponent prakticky jen obrobený kus hliníku.

O přesun síly na zadní kolo se stará kardan, o odpružení komponenty Öhlins a brzdy zase dodala firma Brembo. Vedle komponent špičkové kvality je na Vanguardu také spousta drobných, zajímavých detailů mechanického rázu. Průhledný kryt na pravé straně kompletně odhaluje řemenové rozvody velkého dvouválce a několik dalších krytek nabízí nahlédnutí na primární či sekundární převody.

Jak je asi jasné na první pohled, vývoj takového stroje není úplně standardní. Při navrhování Vanguardu přišly ke slovu moderní technologie, díky kterým se dala doba nutná pro vývoj stáhnout na nezbytné minimum. Jak řekl sám Edwardův společník Francois-Xavier Terny „Nyní máme k dispozici stejné designové a vývojové nástroje, jako velcí hráči. To by bylo před deseti lety nemožné“.

Digitalizace celého vývoje má samozřejmě vliv i následnou výrobu. Mnoho dílů se dá vyrobit levněji, rychleji a hojně využit bude také 3D tisk, který v současnosti zažívá obrovskou expanzi. Jakmile bude hotové testování finálních prototypů na silnici, chce Vanguard začít výrobu přímo v New Yorku. Kromě představeného Roadsteru je v plánu i cestovní Cruiser a sportovní Racer.

Nakonec je tu i faktor ceny. Za malosériové motorky podobného ražení se dříve platily zcela enormní částky, ale díky výše zmíněným důvodům bude cena za Vanguard nižší, než by se mohlo na první pohled zdát. Konkrétně se hovoří o 30 000 amerických dolarech, což je v přepočtu nějakých 765 000 korun. Rozhodně se tedy nejedná o nijak laciný stroj, ale vzhledem k exkluzivitě užitým materiálům a celkovému pojetí není ani nijak drahý.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist