journeyman_brezen




Tempomat na starší motorce? Není problém, ale…

Pomalu si s příchodem moderní elektroniky zvykáme, že se vymoženost automatického udržování rychlosti dostává i do motorek. Tempomat je u velkých cesťáků už samozřejmostí, najdeme ho i u většiny velkých cruiserů, každé trochu lépe vybavené cestovní enduro už ho má také a nejdeme ho i na naháčích nebo sportovních motorkách. Co ale majitelé starších „analogových“ strojů, kteří by chtěli dopřát při dlouhých přesunech odpočinek pravé ruce? Pro ty existuje hned několik řešení, jenže jak si ukážeme, ani jedno není ideální.

Nejjednodušším a pravděpodobně dost známým pomocníkem pro cestovatele je plastová opěrka dlaně. Nejde tedy v pravém smyslu slova o tempomat, který by vám držel konstantní plyn. Jednoduchou opěrku si nastavíte na požadovanou polohu plynu a díky tomu, že se opírá o vaši ruku, nemusíte držet rukojeť celou rukou, místo toho stačí mít ruku položenou na řídítku. Protože je v jednoduchosti síla, nabídne tahle věcička za málo peněz relativně dost muziky.

Ono se to ostatně na poli doplňkových „tempomatů“ jednoduchými řešeními jenom hemží. Nejjednodušší řešení samozřejmě je zablokovat nějakým způsobem plynovou rukojeť proti samovolnému vracení se do původní polohy. Dost známý je například aretační šroubek plynu u domácích Jawiček, ne každý už ale ví, že podobnou vychytávkou jsou vybavené také Harleye s lankovým plynem. U nich mezi oběma lanky najdete kolečko, kterým můžete plyn zaaretovat v potřebné poloze, podobně jako u svého Pionýra. Jenže lovit drobný šroubek mezi lanky není pořád moc komfortní, o bezpečnostním aspektu ani nemluvě. Dají se proto najít nástavce, třeba jako v případě amerického výrobku Dr.Cruize s krutě namluveným videem, které jednoduše na matku přiděláte a můžete matku snadno ovládat jedním prstem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Asi nebude překvapení, že líhní většiny řešení bude se svými nekonečnými rovnými silnicemi právě USA. Další „garážník“ Cruise-Mate přichází kromě zjednodušení aretace u Harlejů s výrobky využívajícími stejný princip také pro motocykly Victory nebo velké cruisery Kawasaki a Yamaha. Tady už se ale dostáváme k vrtání a větším úpravám nebo k jinému velmi častému řešení, kterým je nějaký externí systém aretace rukojeti. Nejjednodušší najdete pod názvy Go Cruise a Omni Cruise. Princip obou je stejný, výrobky se drobně liší pouze v detailech. U obou verzí jde o to, že přidáte plyn do požadované polohy, sklopíte páku tak, aby se opřela o brzdovou páčku, a tím máte zaaretovaný plyn. V případě, že chcete ubrat, musíte přeprat odpor, který tahle věcička klade na plynovou rukojeť a zcela logicky nejde jednoduše vypnout. To je docela nevýhoda zejména co se bezpečnosti týče, i když v téhle oblasti předchozí řešení nebyla o moc lepší. Výhodou je samozřejmě cena od 20 do 50 dolarů. Pro lepší představu o funkci se podívejte na video.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Na podobném principu funguje i výrobek prodávaný jako oficiální díl výrobce doplňků Kuryakyn, který ale můžete najít i jinde. S krabičkou na které je nápis Kuryakyn stojí 40 dolarů a jde v podstatě o dvě objímky spojené k sobě. První část drží na řídítku, druhá na plynu a má na sobě páčku, kterou utáhnete její sevření, takže zaaretujete plyn. Výhoda je, že sevření povolíte tou samou páčkou, nevýhodou je vzhled a možná kolize s ovladači. To se netýká výrobku Atlas throttle lock, který k zajištění rukojeti využívá tření s domečkem plynové rukojeti. Jen mezi ním a gripem potřebujete místo, kam se tenhle systém zasune. Ovládá se opět tlačítky, jedno je aretační a jedno vypínací, nabízí se v několika barvách, a i když tu máme stále výraznou nevýhodu oproti klasickému elektronickému systému při krizovém brždění, řekne se výrobce za svůj výrobek 135 dolarů. Alespoň ale vypadá, že zpracování je na slušné úrovni, dokonce si můžete vybrat mezi leštěnou a černou variantou.

Vzhledově mnohem sofistikovanější řešení, které je na tom co se bezpečnosti týče více méně pořád stejně, najdete třeba pod názvem Kaoko, ale třeba také už u zmiňovaného Kuryakynu, Wunderlichu a určitě to bude nabízet ještě spousta dalších výrobců včetně levně asijské produkce. V principu jde o otočné závažíčko na konci rukojeti. Když ho chytnete současně s rukojetí a přidáte plyn, závažíčko se utáhne a rukojeť opět díky tření zůstane na svém místě. Princip je u různých výrobců stejný, liší jen vzhledem a cenou, která se pohybuje u značkových produktů zhruba kolem 3000 korun.

To už je dost peněz a případný zájemce by měl raději zvážit, jestli si nějakou kačku nepřihodí za výrobek firmy Brake Away, který je v podstatě jedinou plnohodnotnou mechanickou náhradou elektronického tempomatu. Přitom to není zase tak rozdílné řešení, jako některá předchozí. Aretace plynu opět probíhá díky tření, výhodou ale je, že nejde o tření mezi něčím a plynovou rukojetí, ale mezi třením v samotném systému. Aretace opět probíhá palcem ovládaným tlačítkem, hlavní výhoda a to, co dělá Brake Away jedinou plnohodnotnou mechanickou alternativou, je jeho deaktivace. Buď jde uvolnit klasicky tlačítkem, díky patentovanému systému ale také zmáčknutím páčky přední brzdy. Jak sám výrobce na svých stránkách uvádí, při krizové situaci řešíte brzdy, spojku a co se před vámi děje. Rozhodně nechcete řešit to, že vás motor pořád tlačí dopředu. Nehledě na to, že by v případě většího průšvihu určitě padla kosa na kámen s názvem homologace, která v drtivě většině případů prostě není. Nevýhoda řešení firmy Brake Away je krom vyšší ceny a vzhledu v tom, že není kompatibilní s vyhřívanými rukojeťmi.

Ve finále tak bude pro opravdové cestovatele nejlepší koukat po strojích co mají tempomat už v základní výbavě nebo na které jde případně doobjednat originální díl. Tak jako třeba v případě Softailů od H-D modelového ročníku 2016 a výš. Pro ty nabízí továrna celý levý ovladač s tlačítkem, dealer vám pak už jen povolí tempomat v řídící jednotce a vy si ho můžete užívat bez obav.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 24 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
B.company přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
dekel přispěl 3 Kč
Mark09 přispěl 3 Kč
Laz5 přispěl 3 Kč
Jirka_CV přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
kubas_zn přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist