Tempomat na starší motorce? Není problém, ale…
Text: Honza Zajíček | Foto: Archiv, Kuryakyn, Wunderlich, Omni Cruise, Go Cruise, Cruise-Mate, Brake Away, H-D | Zveřejněno: 14.1.2020 | Zobrazeno: 20 997x
Text: Honza Zajíček | Foto: Archiv, Kuryakyn, Wunderlich, Omni Cruise, Go Cruise, Cruise-Mate, Brake Away, H-D | Zveřejněno: 14.1.2020 | Zobrazeno: 20 997x
No ja som teda tej vychvalovanej opierke ruky neprišiel nijak na chuť. Raz ešte na starej motorke som yo nasadil na maďarskej diaľnici a vydržal yo po ďalšíe odpočívadlo dal dolu a nikdy viac, ďakujem za mňa úplne nepoužiteľné. Ale čo mne pomáha odľahčiť ruke je vyhrievaný Oxford grip a ten jeho zosileny výstup kábla keď potrebujem oddych pridávam plyn palcom prave za ten výstupok
Ahoj chlapci, léta jezdím s lízátkem i off, jen ho přetočím do vyhovující polohy, případně sundám. Jinak se mi při návratu z dovolený občas stávalo, že rukojeť se mi blbě vracela, lehce se třela o závažíčko. Taky dobrý na dálnici. A když jsem doma zase poupravil, byl to nezvyk...
Při dlouhých dálničních přesunech je tempomat fajn. Už před více než 20 lety jsem si na dálnici plyn aretoval zavařovací gumičkou Na současné motorce už ho mám z výroby a využívám celkem často. Jen mám občas problém s tím, že dojíždím na dálnici auto přede mnou a na poslední chvíli si uvědomím, že motorka sama nezpomalí a tak zběsile brzdím Důvodem je ale to, že jsem z auta zvyklý na adaptivní tempomat, kde se nemusím starat o nic. No, těším se až adaptivní tempomaty přijdou i do motorek
plnohodnotny mechanicky tempomat podle me nearetuje plyn, ale udrzuje konstantni rychlost, coz je podstatny rozdil
asi to uplne nepotrebuju, ale zkousel sem to na oxygenove S1000R a byla s tim na dalnici zabava navic a verim ze bych to obcas vyuzil i prakticky, takze me se to libi. treba na to dozraje cas nekdy. kazdopadne diky za prehled.
A co elektromagnetický tempomat? Ten se tady neobjevil. A přitom je docela fajn. Je to sice také aretace plynu, ale vypne se tlačítkem nebo jakoukoliv brzdou nebo i spínačem na spojce. Chtěl jsem si něco takového nejdřív vyrobit, ale potom jsem zjistil, že poláci už to vymysleli a vyrábějí. Cena cca 3400,- je určitě lepší než dát trojku za nějaký mechanický kroužek.
https://www.youtube.com/watch?v=9UNSl20b1N4
2 reakce
Mám problém s tím, že mě brní pravá ruka, pokud mám zápěstí a sevření prstů chvíli v konstantní poloze. Takže klasický tempomat na BMW K 1300 GT jsem využíval hodně a na moto bez tempomatu používám opěrku dlaně. Ta funguje taky dobře, jen si na ni člověk musí zvyknout, a když není potřeba, přetočit ji na heftu do polohy směrem dolů, aby nepřekážela. Chce to jen trochu natrénovat.
mám Kaoko, předražené jako prase, ale nejelegantnější řešení. Po designové stránce je to nejlepší co podle mě existuje a funguje to
1 reakce
Používám plastovou opěrku ale tak, že ji nemám nastavenou na dlaň ale pretocenou dole úplně na levé straně heftu a když potřebuji tak přidávám plyn tlakem palce. Podle mne to funguje takto super a navíc je to bezpečné v zatáčkách a terénu kdy dám jenom palec mimo a samovolně si nemůžu přidat.
Omlouvám se, ale mně se zdá, že ty lidi jsou už strašně líní. Když už nechtějí ani točit plynem. Vždyť to je jedna radost a i na p...é dálnici se dá užít díky neplynulosti i zábava. Podobné mi to s tempomaty přijde jako s DCT-čkem.
2 reakce
Jo a ještě jsem si vzpomněl,na solidní zážitek,jak tady píše Kacafírek,že se mu to lízátko jednou seklo v rukavici na semaforech...
Jednou jsem takhle odjížděl od známého ze servisu na VTR1000sp2 - kladivo 2V ...
Rozjel jsem se ,zápěstí pomalu vykloubené a jak chci ubrat,ani ho*no,letěla furt dál jako kráva.
Vymáčknu nějak automaticky spojku,než se vzpamatuju a chcípnu to chcípákem,řev jak svině,motor přes spojku furt plnej ...málem jsem se posr...
No a co že se to seklo ?
Zapomněli mi vyndat hadr z klapek aby tam něco během servisu nespadlo a ten hadr jak se otevřeli,tak se tam žvejk a nechal to otevřený bez ohledu jak jsem kroutil heftem ,dobrý psycho...
Takže zaaretovat si plyn těma kleštěma "Trotl" control ...
Kdy se mi to ještě opírá o přední brzdu,hm,to je fakt geniální...
Zlatý Kaoko
No tak některý ty udělátka jsou děs nahánějící,...
Neuvěřitelný nápady zabírající místo přímo na heftu...
Je to jak z Ruska 60tých let...
Taky jsem o tom spekuloval,ale ani ne tak na dlouhé dálniční přesuny, BRRRRR fuj
Jako spíš krátkodobě,za jízdy zapnout ventilace na rukávech ( zipy ) a tak podobně,když se chci pustit oběma rukama,případně se pravou podrbat třeba na pr*eli a nepředvídatelně pro toho za mnou neubírat,...
Každopádně,ta plastová lopatka ve mne důvěru při nějaké krizovce nebudila ( asi proto,že na ní nejsem zvyklej,ale je tam prostě zase navíc.. ) no a druhý co jsem znal,bylo to nekřesťansky drahé Kaoko,no,vybral jsem to Kaoko a jsem spokojenej,heft mám furt sám pro sebe a nic navíc mi tam nepřekáží.
A to nejdůležitější - přidávám,ruku dám víc do prava malíčkem přes kroužek a utahuju,
to samé ubírám a povoluju... primitivní,ale naprosto funkční ( je na tom levý závit... )
No a to nejdůležitější,i když si to zaaretuju -trochu dotáhnu a budu se držet heftu uprostřed,tak s ním můžu kroutit úplně stejně,jako by to tam nebylo... to bych asi musel v garáži dorvat sikovkama a pak bych ale ani nepřidal...
Krom toho že je to za 3 litry fakt předražený jako prase,tak jim to funguje parádně a za to si ty prachy holt ode mne zasloužili.
3 reakce
Na kacene 1290 SAR mam i tempomat, ale povazuji ho na tomto stroji za omyl a zbytecnost. Patrne tam zustal z duvodu unifikace ovladacu modelu 1290.
Pred 15 lety jsem si na dlouhe cesty poridil “operku” a pouzival ji do doby nez se mi zasekla v rukavici pri odjezdu ze semaforu.
Byl to peknej mazec, takovej stylovej burnout uz se mi od te doby nepovedl.
Dnes se tomu smeju, ale tenkrat jsem mel pekne stazeno
Na delší přesuny používám plastovou opěrku za asi 80,- Kč, už tak 10 let. V případě potřeby (delší zatáčkovitý úsek, příjezd do hor) jí prostě za vteřinu sundám, nebo naopak nandám. Při cestování mám obvykle mám kapsu na řídítkách, lze to udělat i za jízdy. Pro mě netřeba ničeho sofistikovanějšího ...
závažíčko na závit,a mezi O kroužek.Nic složitýho,mám to roky,utáhnu,plyn se nevrací,povolím,plyn se vrací
Opěrka na dlaň mi vyhovuje a navíc se dá vyrobit na 3D tiskárně za cca 5Kč? Víc to nebude.
Cesta je cíl. Rovně a konstantně po dálnici = největší vopruz. A s tempomatem, to je zaděláno na usnutí. Osobně nevyhledávám, beru to jen jako posledni nouzovku po Evropě, když počasí nebo jiná tíseň (většinou při návratu), nedovolí jinak. A říkám si stejně, když míjím dodávky, jestli pak tam nemají nevyužitý 2 m2
1 reakce
Jel jsem párkrát na moto s tempomatem a nemohl jsem si zvyknout na ten pocit, že motorka pořád jde sama za plynem. Jakmile jsem se začal zezadu přibližovat k nějakému autu, i na dálnici, hned jsme pocítil takovou zvláštní úzkost a tempomat vypnul. Je to dáno asi mojí malou paranoiou, kdy plechovkám prostě nevěřím a stále jsem tak nějak ve střehu, co se bude dít. Jasně, že se tempomat ihned sám vypne brknutím o brzdovou páčku , ale hlava mi to nebrala, tak jsem nakonec přestal tuhle vymoženost používat. Protože mě nebavilo stále ho vypínat a zapínat. Přitom v autě jinak než na tempomat nejezdim... Ale v autě jsem spíš taková ovce, co jede hezky se stádem a nikam se nežene.
A z těch mechanických možností v článku se mi moc líbí systém společnosti Brake Away. Koukal jsem na jejich instalační videjko a má to hlavu i patu. Jen nevím, zda by mi ten silnější kroužek na heftu nepřekážel.
pošilhávám po tomhle udělátku pro CRF1000L ATAS
https://www.mccruise.com/products/honda-crf1000-africa-twin-from-2018-new-throttle-by-wire-mccruise?variant=29424360751202
nemáte někdo zkušenost?
Tempomat je supr.Mám origo.Používám ho co to jde.Šetří ruku i peníze za rychlou jízdu.Nastavíš padesát a máš čas sledovat co se v dědině děje kolem.Stejně tak dálnice-nastavíš a kocháš se jízdou.Teda pokud není z dálnice totální parkoviště.
Ďakujem, konečne som mal možnosť na jednom mieste zistiť viac možností, a v jednoduchosti je krása. Zvažujem niečo zohnať pri dlhších presunoch a ako tu vidím ,najjednoduhšie bude osadiť plastovou opierkou. Ďakujem
I když mám origo ( tlačítko ) tempomatu používám i plastovou opěrku dlaně. Jak píše kolega , člověk si tak na to zvykl že je to už součást motorky. A také to příjemně uvolní ruku.
Super článek... Tu opěrku dlaně mám už roky, alespoň 130 000km. A nějak si to bez toho nedovedu představit. Jen v terénu to musím otočit doku aby to nezavazelo. Jedinne co jsem znal byla Kaoko ale chtějí zato nesmysl. Trochu mi to rozšířilo o tory a řešení co má Atlas se mi líbí... A dělají to i na KTM
V době všech elektronických vychytávek by nemělo být problém dát jedno tlačítko navíc a at se řídící jednotka stará o konstantní rychlost.
používám tu plastovou opěrku, bohužel občas je ji potřeba sundat, v zatáčkovitém prostředí dělá paseku a občas se o ni nevědomky opřu i při brždění. chce to používat s rozumem a zvyknout si nato.
4 reakce