globalmoto_duben_nolan




Sám voják v poli - Rallye Dakar 2005

Také se Vám to zdá neuvěřitelné? Dakar 2004 máme ještě všichni v živé paměti, domorodci ještě nerozebrali vraky automobilů navždy ztracených v poušti, čas jen sotva zahojil bolavé rány na tělech závodníků a saharský vítr zafoukal stopy v písku, které zde zanechala proslulá karavana rallye Dakar. Už za pár dní však odstartuje další v pořadí již 27. ročník tohoto závodu.

Většina lidí má zažitý název Paříž - Dakar, ačkoli se slůvko Paříž již dávno vytratilo, naposledy se tu totiž startovalo v roce 2001. Letos se všichni sjedou a vyrazí ze španělské Barcelony.
Je to dobře, protože tam snad nebude sněžit a mrznout, což mají zejména motorkáři velmi „rádi“. Důvodů je ale určitě víc, Španěl Nani Roma naposledy vyhrál kategorii motocyklů, na start se má údajně přijít podívat až milion diváků, ale hlavně není tu zákaz tabákové reklamy což určitě dělá radost jedinému českému zástupci jedné stopy Ivo Kaštanovi, který nebude muset na svém motocyklu přelepovat bílé nápisy GAULOISES na GO!!! Takže GO!!

Dakar 2005
Ráno na Silvestra se všichni sejdou na úvodním briefingu, neboli slavnostním shromáždění, pak usednou na své stroje a čeká je první etapa, jejíž součástí je čtyřkilometrový prolog na pláži, takže vlastně šou pro diváky. Oslava Nového roku nebude nikterak bouřlivá, protože brzy ráno je tu slavnostní startovní rampa a záběhová jízda do Granady - 950 km. Tam obvykle prší a je zima a tak sedmikilometrový speciál na vojenském cvičišti určitě nebude pro jezdce nic moc příjemného. Navíc potom musí po dálnici do Algercias, kde se nalodí na trajekt přes Gibraltar. Hurá je tu Afrika. První stovky kilometrů jen asfalt až do hlavního města Maroka – Rabatu. Následující tedy čtvrtá etapa je stále ještě víc po silnici než v terénu: 680 km, ale jen 123 speciál. Je to takové zahřívací kolo mezi korkovými duby, a na pár kilometrech písku. Kdo neumí dobře navigovat, mohl by zde mít problémy. Pátá etapa do Smary měří 645 km z toho 380 tvoří speciál. Kamení, kamení, kamení nic jiného zde závodníci neuvidí, zajímavý by mohl být závěr – pár desítek kilometrů dlouhé solisko, past pro všechny účastníky. Šestá etapa je přejezd minového pole na marocko mauretánské hranici a téměř pětisetkilometrový speciál na pískových pláních, takže to bude pěkný kalup. Cílem této etapy je snad nejzapadlejší místo na zemi – Zouerat. Když tam přijíždíte, musíte si dát velký pozor, protože se na zdejších komunikacích jezdí vlevo, nebylo by na tom nic tak divného, kdyby se však v celé Mauretánii a celé západní Africe nejezdilo vpravo. Sedmý den mají motorkáři hromadný start ve vlnách po dvaceti. Bude to docela nová etapa po saharském písku, závěrečných sto kilometrů bude jistě „lahůdka“, písek prorostlý velbloudí trávou. Dostanou zde zabrat jak jezdci tak stroje. To není všechno, tato etapa je maratónská, motocykly se musí po nutné údržbě odevzdat do uzavřeného parkoviště. Docela novinka před osmou etapou do Tidjikji. 540 km písku a dun, obávaný pass Nega a skály až do cíle. To celé bez pomoci GPS. No fuj. Za odměnu však na všechny čeká den volna v Ataru. Stánkaři se napakují, protože velká část karavany rallye Dakar zde stráví tři dny. 10. etapa je 480 km po okolí, údajně bude nejtěžší. Dunová pole až čtyřicet kilometrů dlouhá, samé ostré a velké duny. Nejdelší speciál, bude v jedenácté etapě z Ataru do Kiffy, jak jinak než po měkoučkém písku a sem tam nějakých šutrech. Z Kiffy do Bamaka je to osmset km, suchá tráva, keře stromečky. Opět pozor na navigaci, ale hlavně na stroje, protože v Bamaku zase žádný servis, ale „parc fermé“ – uzavřené parkoviště. Tady se výrazně změní ráz krajiny, žádná poušť ale africká buš. Tou se jede 668 km z Bamaka do Kayes. Na své si určitě přijdou motokrosaři při hopsání přes skalní útesy Tamabaour. Pro změnu savanou se povezou dakarští dobrodruhové do Tambacoundy, je to 630 km. Cíl už je na dohled. Poslední noc ve stanu a 570 km tropickým lesem a vesnicemi až do Dakaru. Tady se už spí v pohodlí v hotelu. Poslední etapa je tradiční kolem Růžového jezera. Kdo se ve zdraví proplete hustou dakarskou dopravou má vyhráno, pokud tedy nespadne z cílové rampy.
9000 km přes pět států Španělsko, Maroko, Mauretánii, Mali a Senegal musejí závodníci absolvovat aby se dostali až sem. Vězte ale, že to stojí za to.

Kdo tedy vlastně bude reprezentovat v tomto legendárním a velmi náročném závodě Českou Republiku? Jak už jsem se zmínila, bohužel jediným českým zástupcem mezi 230 motorkáři bude Ivo Kaštan, který startuje za tým GAULOISES KTM SETTE na továrně připraveném stroji KTM 450 RALLY.
Možná vás napadá, proč se na startu neobjeví další naši závodníci, důvodem by mohlo být i to, že už se do startovního pole nevešli. Věřte, nevěřte asi sto závodníků. kteří se chtěli závodu zúčastnit zůstane doma. Zájem byl tak veliký, že kdo neposlal přihlášku a nemalé startovné již v létě, měl smůlu, v záři už totiž bylo pozdě.
Už dávno neplatí že Ivo jezdí do Afriky na Černošky, tentokrát by měl bojovat o vavříny ve třídě do 450 ccm a navíc ho budu opět pronásledovat v novinářském voze ve společnosti Pavla Kubíčka, Standy Berkovce a Honzy Říhy, takže příště vám napráskám jaké to doopravdy bylo.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist