yamaha_tenere_duben




Nový Himalayan plní Euro 5 a má navigaci

Máme to potvrzené, přísnější euro-norma nezlomila vaz ani modelu, který u indického Royal Enfieldu před pěti lety způsobil hotovou revoluci. Značka, která do té doby nabízela akorát naháče vybavené výhradně OHV dlouhozdvihovými jednobuchy, najednou přišla s cestovním endurem a motorem s rozvodem OHC. Himalayan byl svůj – a zůstává jím i pro další období. Navíc se může pochlubit několika vylepšeními.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Royal Enfield a cestovní enduro, inu, bylo to tenkrát v roce 2016 trochu překvapení. Jenomže když se nad tím zamyslíte, má právě tahle indická značka s britskými kořeny naprosto nezpochybnitelné právo tohle udělat a ještě navíc s pojmenováním Himalayan. Vždyť její stroje slouží v zemi, jejíž cesty mimo velká města jsou právě spíše na ta endura než na naháče, které na severu Indie bez zaváhání šplhají do štěrkových cest nejvyššího světového pohoří. Tam fakt asfaltky nehledejte. Na čem jezdí indičtí pohraničníci? Přesně tak, na Enfieldech. Evropan bude doma dva roky meditovat nad tím, jaké cestovní enduro na to bude nejlepší, aby mělo takové zdvihy a makovou výbavu a motor minimálně sto koní a litr objemu, radši víc – a až to pak bude někde ve štěrkové zatáčce pošesté ten den zvedat, se zamáváním ho mine Ind na Bulletu. A dlouho předtím už jel jeho kolega, co si koupil toho nového Himalayana… Co tím chceme říct? Že Royal Enfield Himalayan je od počátku skutečné cestovní enduro v tom smyslu, že je na cesty, ne tedy nutně po silnici, a že vydrží – endure. Pomalu, ale jistě se vyškrábe kamkoli, projede vyschlým korytem řeky i stezkou v džungli. A zajímavé je, že od první chvíle, kdy ho Indové pro domácí trh představili, se Evropa mohla přetrhnout, aby ho měla taky. Ta Evropa, kde vznikají BMW R 1250 GS, Ducati Multistrada V4 nebo KTM 1290 Super Adventure S se svými absurdně výkonnými motory, semiaktivními podvozky, televizí místo přístrojové desky a cenovkou auta střední třídy. Přitom tahle motorka je jednoduchá jak trojčlenka a stojí asi jako lepší stopětadvacítkový naháč. Žádný div, že jde na dračku.

Nyní Royal Enfield oznámil, že Himalayan bude i v provedení Euro 5. Naštěstí ho to nestálo žádného koně, pořád jich má těch svých přesně spočítaných 24, doplněných o 32 metrů páně Newtona, nicméně hmotnost nám povylezla o pár kilo na baťovských 199, takže ani teď to nebude žádná raketa. Ale co na tom? A ani se z Himalayana modelového ročníku 2021 nestal žádný krasavec, ta motorka je s tím svým vytřeštěným kulatým světlometem a trubkovými nosiči/padáky připomínajícími sloní uši pod ním pořád tak roztomile škaredá, že vám zlepší den, kdykoli se na ni podíváte. Nemachruje jako výše zmíněná evropská šlechta, připomíná malého vořecha, který vás vítá ve dveřích s němou otázkou: „Jdeme ven? Polezeme zase po skalách a budeme honit husy na rybníce?“ Vlastně vypadá až na úplně drobnosti úplně stejně jako doposud, přičemž jednou z těch drobností je přesunutí katalyzátoru ve výfuku blíže k válci a druhou jiný tvar těch předních trubkových rámů. Model 2021 byste mohli navíc na první dobrou poznat i podle nových barev, kromě doposud prodávané šedé, červeno-černé a modro-bílé bude k dispozici ještě v dalších třech – stříbrné, maskovací zelené a černé kombinující matná a lesklá místa.

Kromě toho, že Himalayan má nové barvy a plní Euro 5, dostal pár příjemných bonusů pro posádku. Možná jste si už všimli zadního nosiče, který je sice pořád trubkový, ale má na sobě přišroubovanou přídavnou desku pro lepší uchycení některých zavazadel a hlavně je výrazně níže umístěný než dříve, jen lehce na úrovní sedla spolujezdce. Pilotovo sezení potom bylo přepracováno, má být komfortnější, a jinak tvarované je plexi, méně postavené než to předchozí a má i rozšíření ve své spodní části, takže by mohlo krýt výrazně lépe.

Ono to rozšíření může souviset i s tím, že je teď v kokpitu více přístrojů. Původní panel zůstal, jak byl, máte tedy velký ručičkový tachometr s LCD displejem ve spodní části, vpravo od něj menší ručičkový otáčkoměr a pod ním palivoměr a kompas, ovšem k téhle sestavě je ještě úplně doprava připojen barevný TFT displej turn-by-turn navigace Tripper! Tu jsme si mohli prohlédnout už u předchozí novinky Royal Enfieldu pro rok 2021, cruiseru Meteor 350, takže jen připomeneme, že je vytvořena s platformou Google Maps a funguje přes appku po spárování s vaším smartphonem. A snad ještě důležitější novinkou je, že se konečně dá v terénu vypnout ABS! Sice jenom na zadním kole, ale díky Indům aspoň za to. Přidání tlačítka varovných blinkrů je už jen takovou drobností.

Pokud byste o inovovaném Himalayanu uvažovali, prozradíme vám už i to, kolik za něj zaplatíte. Milé překvapení, cena je hodně podobná jako doposud, za černé a šedé provedení zaplatíte 128 990 Kč, za ta ostatní 130 990 Kč, přičemž ve standardní výbavě máte i tříletou záruku a stejně dlouhou bezplatnou silniční asistenci.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
juryna007 přispěl 5 Kč
FGB přispěl 5 Kč
ThomsonMotorson přispěl 5 Kč
Jenik789 přispěl 5 Kč
tatabike přispěl 5 Kč
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Durand přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist