globalmoto_duben_nolan




Royal Enfield Himalayan oficiálně představen

Indická značka konečně ukázala světu finální podobu slibovaného cestovního endura. Royal Enfield Himalayan, jak se novinka jmenuje, byl slavnostně uveden na trh před začátkem výstavy Auto Expo v New Delhi. Ve srovnání s testovacím prototype, který jsme dříve viděli na špionážních fotkách, vypadá sériová motorka mnohem lépe. Žádný ohromující design ale nečekejte - tady se koukalo hlavně na funkci a cenu.

Na poměry indické značky se však jedná o pořádný krok vpřed - firma doposud vyráběla výhradně klasické motorky, a držela se tradičních technologií. Himalayan je například jejím prvním modelem, který místo dvou konvenčních tlumičů používá centrální odpružení, a v zadní lampě dokonce nahradila žárovku moderní LED technologie. Dost možná se právě otevírá novodobá historie značky, jejíž původ leží na britských ostrovech. V dohledné době se totiž očekává představení dalších dvou-tří nových modelů, a firma také plánuje vybudovat vlastní dealerskou síť v severní Americe. Od srpna loňského roku funguje nové zastoupení Royal Enfield v Millwaukee, a v budoucnu se počítá až se stovkou prodejen na území Spojených států.

Vývoj prvního cestovního endura se značkou Royal Enfield trval podle informací výrobce dva roky. Začínalo se prakticky na čistém papíře, a v první řadě bylo třeba postavit nový motor. Nečekejte ale žádnou revoluci. Nový Himalayan pohání vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 411 ccm s výrazně nadčtvercovým poměrem vrtání x zdvih (78 x 86 mm). Indové proti svým zvyklostem použili rozvod SOHC, zatímco doposud dávali přednost systému OHV. Nové řešení umožnilo prodloužit servisní interval na 10 000 km. U přípravy směsi vsadili na jednoduchý a snadno opravitelný karburátor. Čtyřstovka dosahuje maximálního výkonu necelých 25 koní (18,2 kW) při 6 500 otáčkách, špička točivého momentu 32 Nm nastupuje už ve čtyřech tisících. Přenos výkonu na zadní sedmnáctipalcové kolo obstarává pětistupňová převodovka a řetěz. Elektronika je v pohonném ústrojí zastoupena opravdu minimálně - když nepočítáme startér, najdeme ji pouze v zapalování. Mimochodem, na elektrický startér se majitelé novinky musí stoprocentně spolehnout, protože Himalayan je prvním motocyklem Royal Enfield, který nemá startovací páku.

Název Himalayan kupodivu nevychází z vytáhlé postavy (všimněte umístění předního světla), ale z terénních schopností motorky, která má zvládnout i zdolávání vysokohorských cest. Základ podvozku tvoří dvojitý kolébkový rám, odpružený vepředu 41mm vidlicí se zdvihem 200 mm, vzadu pak zmíněným centrálním tlumičem. Jeho přepákování dává zadnímu kolu volnost pohybu směrem nahoru a dolu v  rozsahu 180 mm. V kombinaci se světlou výškou 220 mm, předním 21palcovým kolem a 15litrovou nádrží tak Himalayan splňuje všechny předpoklady skutečného cestovního endura. Otázkou je, zda odpružení nenarazí v terénu při 182 kilogramech pohotovostní hmotnosti na svoje limity . Bezpečné zastavení této váhy musí zvládnout přední brzda s dvoupístkovým třmenem a kotoučem o průměru 300 mm, podporovaná zadním jednopístkem na 240mm plovoucím třmenu.

Teď by měla následovat obligátní zmínka o ABS ve standardní výbavě, jenže Himalayan se (snad zatím) bude od března prodávat jenom v Indii, kde platí trochu volnější mravy než v EU. Jestli bude Royal Enfield chtít dostat Himalayan do Evropy - a kupců by jistě našlo dost - musel by zapracovat nejenom na antiblokovacím brzdovém systému, ale také na splnění normy EURO 4 a dalších povinostech pro motorky homologované od letošního roku. Takže jestli se někdy Himalayan dostane k nám, určitě bude stát podstatně víc než 65 tisíc, což je přepočet indické cenovky na koruny.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):
Motokatalog.cz



TOPlist