globalmoto_duben_nolan




Prodejní statistiky motocyklů - trvalý pokles

Téma celosvětové finanční krize tak nějak vyšumělo do ztracena. Všichni se tváří, že to nejhorší je za námi, a nebýt reformních pokusů koaliční vlády, už by nás snad čekaly jen samá pozitiva a sociální jistoty. Ale pohled na konečné výsledky prodeje motocyklů za rok 2010, zveřejněné příslušnou sekcí Svazu dovozců automobilů, příliš optimisticky nevypadá.

První pohled na celková čísla ještě nevypadá tak dramaticky. Trh s novými motocykly se sice opět propadl, ale pouze o necelých třináct set kusů na celkové číslo 18 451 kusů, což představuje ztrátu proti předchozímu roku ve výši 6,5 procent. Poměrně optimistický výsledek, v porovnání s meziročním propadem 2009/2008, který činil skoro sedm a půl tisíce kusů a atakoval třicetiprocentní hranici. Propad se opticky výrazně zpomaluje, ale…díky čemu? Rozdělení výsledků na skupiny do a nad 50 ccm leccos napoví. Prodávalo se sice relativně dost, ale na úkor velkých motorek. Prodejní objemy zachraňují levné padesátky.
Podrobnější pohled na úspěšnost konkrétních značek v kategorii všech motocyklů nad 50 ccm odhaluje, že pomyslné stupně vítězů ovládly japonské značky. Pozici jedničky na českém trhu i přes výrazný meziroční propad obhájila Honda s 980 kusy , těsně pronásledovaná značkou Yamaha, která prodala kromě padesátek rovných osm stovek motocyklů. Suzuki na bronzové příčce s výsledkem 571 zaostává už o něco výrazněji. Co ale určitě musí dělat vrásky všem dovozcům japonských motocyklů, je více než třetinový pokles prodejů oproti roku 2009. Naopak výrobci z Evropy a Ameriky utrpěli mnohem méně bolestné ztráty, a koncern BMW zaznamenal na českém trhu dokonce čtyřicetiprocentní nárůst. Je pravda, že při objemu prodeje v řádech desítek kusů se nárůstu dosahuje poněkud snadněji, než se zabrání poklesu při prodeji v řádech stovek kusů, ale určitý trend z tohoto vývoje sledovat můžeme. Pro úplnost je ještě potřeba dodat, že zdrojové statistiky nerozlišují motocykly a čtyřkolky. Proto jsou údaje mírně zkreslené u značek, které na našem trhu prodávají kromě motorek také ATV.
Z hlediska rozdělení do kubatur se proti loňsku změnil poměr sil. V kategorii motocyklů s největším zdvihovým objemem (nad 800 ccm) převzal vládu od značky Honda americký Harley-Davidson. Za to vděčí svým vyrovnaným výsledkům a také skutečnosti, že drtivá většina jeho produkce spadá právě do této skupiny. Prestižní sportovní šestistovky spadají do třídy 500-800 ccm, kde podle očekávání jasně dominuje japonská čtyřka. V kubatuře 125-500 ccm, která se na celkovém trhu překvapivě podílí stejnou měrou jako dvě předchozí skupiny, si nejlépe vedla Yamaha, následovaná KTM a do desítky nejúspěšnějších se vešly i některé exotické značky. A ve stopětadvacítkách, tam už se to cizokrajnými názvy jenom hemží.
Nižší prodeje v loňském roce se nedají svádět ani na to, že by se k nám místo nových motocyklů dovezlo víc ojetin. Statistiky, které evidují první registrace ojetých motocyklů dovezených do ČR, zaznamenaly více než dvacetiprocentní pokles na konečných 11,5 tisíce kusů. Protože se u ojetin do statistik nezapisuje kubatura, tento údaj zahrnuje i padesátky. Důležitějším údajem u dovezených ojetin je však jejich stáří. V roce 2010 se nejčastěji zapisovalo do kolonky 5-10 let a naopak nejméně motocyklů ze zahraničních bazarů se do České republiky dostalo dříve než po jednom roce od obdržení první SPZ.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (33x):



TOPlist