globalmoto_duben_nolan




Poptávka po motorkách roste, nejvíc táhnou Hondy

Čísla zveřejněná Svazem dovozců hovoří jasně; za uplynulých dvanáct měsíců se u nás prodalo o tisíc motorek víc než v roce 2014, což představuje zhruba pětiprocentní nárůst. Svůj podíl na celkovém počtu dále ztrácí modely kubatury 50 ccm, zvyšuje se naopak zájem o větší objemy. Mění se také popularita jednotlivých značek, i když na čele tabulky zůstává pořadí beze změn.

Abychom byli úplně přesní, statistiky se netýkají jenom motorek a skútrů. Jsou v nich zahrnuta všechna registrovaná nová vozidla skupiny L - tedy i některé čtyřkolky a sněžné skútry - která dostala během roku 2015 českou espézetku.

Zdaleka nejvíc se prodávaly motorky od Hondy, která drží největší podíl na trhu už sedm let v kuse, a po menším propadu se vloni opět dostala přes hranici 2 500 prodaných kusů. Přestože vloni Honda uvedla na trh střídmější porci novinek než je u ní zvykem, každá šestá motorka prodaná v Česku pocházela právě od této japonské značky.

Spokojen s prodejnímí výsledky Hondy může být Petr Kříbala, obchodní ředitel pro Střední Evropu: "V roce 2015 jsme dosáhli meziročního nárůstu 11 % a již tradičně jsme obsadili pomyslnou první příčku na českém trhu. Je velice pozitivní a motivující vidět opětovné oživení trhu a rostoucí zájem zákazníků o jednostopá vozidla. Jsme potěšení také stoupajícím zájmem o dvouspojkovou převodovku DCT, kterou si v roce 2015 zvolilo již více než 35 % našich zákazníků (u modelů dodávaných ve verzi s DCT nebo s manuálním řazením)."

Rostoucí poptávka se však zdaleka neprojevila všude stejně. Zatímco Yamaha, BMW a Kawasaki zaznamelaly nadprůměrný meziroční nárůst, jiné značky se musely spokojit s menším zlepšením a některé dokonce s horšími výsledky proti předchozímu roku.

V kategorii do 125 ccm už definitivně opadl počáteční boom z roku 2013, který do této kubatury přilákal zástupy zákazníků s řidičským průkazem skupiny B. Podíl stopětadvacítek na celkových prodejích se stabilizoval na zhruba čtyřiceti procentech, přičemž Honda musela přenechat největší kus koláče značce Maxon. Pozici bestseleru nicméně už pátým rokem drží skútr PCX125 s prodanými 876 kusy.

S podstatně nižšími výsledky se sčítají prodané kusy v dalších kategoriích, nicméně stopadesátkové skútry a malé motorky s objemy 250 a 300 ccm dají dohromady také pěkných pár stovek. Započítány jsou i off-roady, které mají právě v téhle kubatuře nejsilnější zastoupení.

Poměry v další skupině naznačují, že KTM slaví úspěchy s řadou modelů 390, Honda zase těží z popularity CB500F. Vůbec poprvé se na předních příčkách objevuje značka Royal Enfield.

V první kategorii nad 500 ccm už vládnou úplně jiné poměry, přestože Honda i tady drží na špičce díky modelům NC750 a CB650F. Silně zastoupená je zde také Yamaha s populárním modelem MT-07.

Novým lídrem nejvyšší kubatury je značka BMW, která vloni poprvé překonala hranici 500 celkově prodaných motocyklů. Petr König, šéf motocyklové sekce BMW Motorrad: "Tradičně se nejvíce prodávala velká cestovní endura R1200GS a R1200GS Adventure, třetím nejúspěšnějším modelem byl překvapivě R1200 NineT. Rádi bychom zachovali vzestupný trend v prodejních výsledcích, obhájili svou pozici č. 1 v segmentu nad 500 ccm, ale chceme se soustředit také na kvalitativní aspekty v rámci naší dealerské sítě a take plánujeme otevření dalšího prodejního a servisního centra v Karlových Varech."

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (30x):



TOPlist