yamaha_demo_tour




Norton ukázal světu novinku Atlas

Původně jsme si mysleli, že slavnostní premiéra nové šestsetpadesátky proběhne až o víkendu na britské výstavě Motorcycle Live, jenže Norton nás doběhl a odhalil novinky o pár dní dříve. V množném čísle proto, že jsou tu hned dvě verze. Jestli se vám líbily první skici, musíme vás varovat: je tu velké riziko zamilování se! A pokud už jste se zamilovali do náčrtků, pravděpodobně začnete rychle přemýšlet, kde sehnat potřebný obnos peněz ke koupi. Norton Atlas je totiž krásná motorka.

Kapitoly článku

O tom, že se tahle motorka bude lidem líbit, jsme už nějaký pátek věděli, ale finální produkt vážně stojí za to. Jasně, chybí tady ještě důležité homologační „ohyzďovače“ v podobě zrcátek a pravděpodobně celé konzole s trojkombinací zadní světlo, blinkry, držák na značku, to jsou ale na druhou stranu díly, co jdou po koupi z motorky snadno sundat a nahradit něčím decentnějším. Jinak jde o komplexní balíček, kde vzhledově nic nechybí ani nepřebývá, má to ty správné proporce a hlavně krásné detaily. Leštěné hliníkové zadní panely, kované brýle na tlustých předních vidlicích, pěkně prošívané sedlo nebo ten držák předního LED světla, to je mňamka. A co říkáte na ty klasické analogové orloje? Tohle není žádný retro, to je prostě moc pěkná motorka s kulatým světlem vpředu!

Také to ale není žádný hardcore tereňák. Ostatně, z téhle parády bych někde v lese nechtěl nedobrovolně vystupovat, to ať se na mě v Triumphu nezlobí, ale pro špinavou práci by mi bylo míň líto jejich nového Scramblera. Norton je spíš tak na pohodičku na kafíčko, maximálně v klídku někam přejet po pěkné lesní cestě, jak to ukazuje pán ve videu níže. Odpovídají tomu i zdvihy tlumičů a velikost předního kola. Ve verzi Ranger, která se tváří dobrodružněji, mají tyto atributy hodnoty 200 milimetrů a 19 palců. Atlas Nomad svůj silniční apetit přiznává ještě víc, má o 50 milimetrů kratší zdvihy a přední kolo s průměrem 18 palců.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Zadní ráfek s drátěným výpletem má klasických 17 palců a sedí si v krásné odlévané hliníkové kyvce. Pokud se bavíme o podvozku, přidáme informaci o tom, že zadní tlumič je jeden, s nastavitelnou výškou a předpětím a doplňuje ho vidlice s průměrem 50 mm, u které se dá štelovat předpětí, komprese i odskok. Nešetřilo se ani na brzdách, protože vpředu jsou rovnou plně plovoucí kotouče Brembo doplněné o monobloky stejného výrobce a Italové dodali i brzdovou pumpu. O tom, že je tu ABS, se ani nemusíme zmiňovat, vypíchnout ale musíme, že půjde vypnout! Podvozek by ale nebyl podvozkem, kdyby tu nebyl rám, v případě Atlasu jde o páteřák tvořený dvěma ocelovými trubkami, ke kterým je přivařena hliníková část s uložením kyvky. Z ocelových trubek je i přišroubovaný podsedlák, což je podle vedení výhoda v případě, že s tím v terénu plácnete. Ocel totiž na rozdíl od hliníku snadno ohnete zpátky.

Druhým technickým rozdílem obou provedení je hodnota rozvoru. Jako standard vezmeme verzi Nomad, která má 1 446 milimetrů, u provedení Ranger při zachování úhlu řízení 24.2° narostl díky větším zdvihům na 1 470 milimetrů. Změna na tlumení se projevila samozřejmě i na výšce sedla, standardní má hodnotu 824 mm, offroadová 875. Zbytek odlišností už je veskrze estetického druhu. Nomad má leštěný hliníkový blatník u předního kola, zatímco Ranger má plastový pod předním světlem. Naopak nad ním má navíc malý štítek, přibyl kryt pod motorem, mřížka na světle a řídítka dostala offroadovou hrazdičku.

Ani do motoru se nesahalo, takže pro obě verze platí stejná čísla, která ze sebe paralelní dvouválec dostane. Půlka nortoňácké DOHC V4, ze které ale zbyla vlastně jenom hlava válců, zbytek je kompletně nový, zapaluje po 270 stupních, svým projevem tak připomíná véčko. Regulaci dodávky paliva z patnáctilitrové nádrže má na starosti elektronický plyn, a kde je elektronický plyn, tam je i kontrola trakce. Norton nabídne dva módy on-road a off-road, půjde také kompletně vyřadit z provozu. Jak jednoduché. Agregát samozřejmě plní emisní normu Euro 4. Dobrá, už vás nebudu dél napínat, pro použití v Atlasovi ho Norton naladil na 84 koní, změřených v 11 000 otáčkách na zadním kole a doplní je 64 Nm. To by mělo novince se suchou váhou 178 kilogramů propůjčit příjemnou dynamiku nejen ke zmiňovaným výletům na kávičku.

Doufáme, že dovozce MR43 tyhle motorky do Čech v průběhu roku dostane. Strašně si je chceme nejen prohlédnout, ale hlavně se na nich svézt. Nebude to ale dříve než v květnu. Tehdy se mají dostat první kusy k dealerům ve Spojeném království, Starý kontinent bude následovat později během roku. Něco nám ale už teď říká, že i s vyšší cenovkou nové Nortony díru do světa udělají. Základní Nomad se těsně o pět liber vejde pod deseti tisícovou hranici, což je jen o něco málo víc, než kolika dáte za Ducati Scrambler Desert Sled. U Rangera je to horší, tam si Britové řeknou o 11 995 liber. I tak je to pořád levný Norton, nikoli ošizený. No, a podívejte se znovu, jak vypadá…

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 33 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Ford-Radr přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
jardahoral přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
chrochtato přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
Petr7474 přispěl 3 Kč
jawatar přispěl 3 Kč
wario přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist