globalmoto_duben_nolan




MV Agusta Lucky Explorer 5.5 a 9.5 ve stopách Dakaru

Italská značka oživila slavný motocykl Cagiva Elefant ve verzi Lucky Explorer, se kterým Edi Orioli v letech 1990 a 1994 vyhrál Rally Paříž-Dakar. V Miláně nám předvedla dva téměř hotové prototypy, menší Project 5.5 s řadovým dvouválcem 550 a větší Project 9.5 s tříválcem 950 kubíků. A co je hlavní, oba to myslí s dakarovým dědictvím vážně a 9.5 se dokonce může pochlubit 21palcovým předním kolem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

MV Agusta před pár dny uvedla na trh městskou elektrickou koloběžku MV Agusta Rapido, takže aby si to u svých příznivců nerozházela, musela to vykompenzovat nějakou pořádnou novou motorkou ;-). Dnes představené modely sice ještě nejsou ve finální výrobní verzi, ta by se ale měla ukázat již za pár měsíců a Lucky Explorery jsou slibované ještě pro sezónu 2022. A oba ukazují, že jde udělat nádherný enduro design i bez nutnosti trčícího „zobanu“ nad předním kolem.

MV Agusta Lucky Explorer 5.5

Přestože segment menších cestovních endur už začíná být pořádně zaplněný, Lucky Explorer Project 5.5 má slušný potenciál stát se jedním z hodně vyhledávaných. Dědictví Cagivy Elefant zdůrazňuje dvojitý světlomet a celou řadu detailů pro výlety mimo civilizaci, jako jsou chrániče rukou, protektory motoru, zakrytované přední brzdy a nádherná vysoko vedená koncovka výfuku. Na cestování po silnici se zase budou hodit dva brzdové kotouče vepředu a radiální třmeny. Při pozorném pohledu pak na motocyklu najdeme několik podobných s modelem Benelli TRK 502 včetně základu rámu.

Lucky Explorer 5.5  bude přeci jen trochu civilnější a bude mít vepředu 19palcové kolo s úzkou pneumatikou 100/80, vzadu klasickou 17 obutou do pneu 150/70. Pro tento crossover MV Agusta sáhla po řadovém dvouválci SRT 500 od čínského koncernu Qianjiang, který je majitelem mnoha dalších značek, například už zméněné Benelli. Původní vodou chlazená pětistovka dostane navýšení zdvihového objemu na 554 cm3, čtyři ventily na válec a bude orientovaná hlavně na široký rozsah točivého momentu pro cestovní využití s občasnými návštěvami terénu. Výkon těsně na hranici 35 kW (46 koní) doplní točivý moment 51 Nm už v 5500 ot/min. Lucky Explorer 5.5 se tak stane hlavním konkurentem Benelli TRK 502, který je prodejním trhákem italského trhu.

MV Agusta Lucky Explorer 9.5

Nejen nádherná terénní mašina s 21palcovým předním kolem, ale také úplně nový motor! Tento prototyp vyjíždí s úplně novým tříválcovým motorem o objemu 930 cm3 a výkonu 123 koní. Tohle cestovní enduro má jasný cíl – pořádně na trhu zatopit konkurenci, jmenovitě připravovanému modelu Ducati DesertX s hodně podobným zaměřením i parametry. Přední světlomety nemají ten náznak kulatého tvaru jako 5.5, ale tváří se moderněji, to samé platí pro přístrojovku s 7" barevným TFT panelem. Přední štítek je výškově nastavitelný a i tady je krásný klasický výfuk vystrčený hrdě do výšky.

Každý detail je opravdu dobře ošetřen s ohledem na off-road, kromě zmíněného 21" předního kola je to i ocelový rám z kovaných a lisovaných prvků a robustní hliníková kyvná vidlice. Standardem je také systém výsuvných brašen, což je řešení, které nenarušuje design kola. Ani tady nechybí pěkný detail v podobě zakrytovaných brzdových kotoučů na ochranu před kamením. Na cestovní notu zase hrají prim držáky zavazadel s rychloupínáním. Jen si osobně nemůžu pomoct, celkový design mi hodně připomíná dávnou Yamahu SuperTenere 1200.

Pohonná jednotka 931 cm3 je odvozená od řadového tříválcového motoru MV 800 cm3 s protiběžným klikovým hřídelem 120° a pořadím zapalování 1-2-3 a otočenou rotací klikovky kvůli minimalizaci gyroskopických sil. Prostě osvědčený agregát, který pohání modely F3, Brutale 800, Dragster 800, Turismo Veloce a Superveloce. MV uvádí hmotnost této nové jednotky pouhých 57 kg a celkové rozměry zůstaly stejné jako u osmistovek. Zvětšilo se vrtání i zdvih, naopak klesl kompresní poměr na 12.5:1 z původních 13 u osmistovek. Uvnitř je ale všechno nové a největší inovaci zaznamenala kliková skříň, tedy integrované olejové kanály a nové kryty spojky, generátoru, startéru a převodovky. Převodovka má samostatnou konstrukci a bude k dispozici s rychlořazením a volitelně i s automatickou spojkou Rekluse. To aby nová 9.5 mohla zaujmout i ty zákazníky, kteří by jinak zůstali u Afriky Twin s DCT...

Podívejte se na video z výstavy v Miláně:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Náš tip

Test MV Agusta Turismo Veloce Lusso 800 SCS - skvělá automatická spojka v luxusním italském GT

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist