husqvarna_svartpilen_801_2




Kymco 2022: Facelift pro Agility i AK 550 a nástup elektriky

Tchajwanský výrobce skútrů a čtyřkolek se pro příští rok nepouští do žádné velké novinkové ofenzívy, namísto toho se vrhl na důležité modely a pro ty připravil technické a optické změny. Ovšem pozor, tato informace platí pro benzín, v elektrice je situace úplně opačná.

Kapitoly článku

AK 550 ST

Největší novinka Kymca, vlajková loď AK 550 dostane napřesrok přidanou komfortnější verzi ST, což je zkratka pro Sport Touring a jasně to ukazuje, kam novinka míří – sportovně laděné cestování. Ač to na první pohled nevypadá, snad všechny plasty byly změněny a „Kalašnikov“ teď vypadá ještě dynamičtěji, nicméně na širším plexi vidíte, že ochrana proti větru bude lepší než dříve. A to plexi se na ST bude navíc ovládat elektricky, čímž se Kymco posouvá zase trochu výš v konkurenčním boji, což potvrzuje ještě přidání tempomatu a vyhřívaných rukojetí.

Tím se dostáváme k elektronice. Ride-by-wire plyn s dvojici jízdních režimů mělo AK už dříve, verze ST dostane ale ještě kontrolu trakce. Její aktivitu můžete vidět na přístrojové desce, která má stejné rozložení jako dříve, ale konečně všechny tři segmenty nabídnou lepší jas i rozlišení – tohle byla snad největší slabina AK. Samozřejmostí známou už ze základního modelu je multimediální systém Noodoe s turn-by-turn navigací. K nové přístrojovce se váží i nové ovladače na řídítkách a úplně jinak řešené je zapalování. Pořád bezklíčkové, ale otočný knoflík pod řídítky je nahrazen on/off tlačítkem na řídítkách a na jeho původním místě najdete čtveřici samostatných tlačítek. A ještě jedna technická změna: je tady jiný řemen sekundárního převodu, tišší a trvanlivější. Skvělý dvouválec o výkonu 51 koní, který AK 550 ST pošle až za hranici 160 km/h, zůstává beze změn.

Agility S 125

A tohle je pro změnu nejdůležitější novinka, určitě co se prodejního dopadu týče. Protože Agility je dlouhodobý bestseller tchajwanské značky, ale v posledních letech už působila jako poněkud vyšlá z módy. Novinka ji zase vrací do záře reflektorů – těmi můžeme klidně začít a říct, že jsou z LED diod. A vypadají fakt dobře, Agility s nimi neskutečně prokoukla. Koukat se bude dobře také na novou přístrojovou desku, pocházející z modelu New People S.

Z New Peplu S má Agility ještě jednu věc, a to mnohem důležitější – motor. Původní vzduchem chlazený dvouventil už euro-pětka vykastrovala natolik, že mu nezbylo víc než necelých devět koní, a nový model se čtyřventilem nabídne skoro o dva koně více, konkrétně 10,4 koně. To je pořádný nárůst. Podsedlový prostor byl mírně zvětšen a najdete v něm elektrickou zástrčku, pod řídítky potom je ještě druhá, a to USB. Jinak je to pořád ta osvědčená Agility, tedy městský skútr s koly 16“/14“ a plochou podlážkou. Jen pro představu, v Itálii se dlouhodobě drží v Top 10 nejprodávanějších skútrů, a v téhle nové generaci z tohohle žebříčku určitě nevypadne, byť cenově se provedené změny asi trochu projeví. Jen pro pořádek, stejné designové úpravy dostanou i motorizace 50 a 200, tu silnější v Česku ale na showroomech s největší pravděpodobností potkávat nebudeme.

Xciting 400 S MY 2023

Eskový Xciting, který měl premiéru v roce 2018, vypadal vždycky hodně dobře, ovšem v Kymcu usoudili, že by to už chtělo změnu, a přišli s faceliftem, který tedy stojí rozhodně za to. Takhle agresivně a přitom pořád ještě vkusně snad žádný model od Kymca ještě nevypadal. Pokud si začínáte trhat vlasy, kde na něj teď hned vezmete peníze, buďte v klidu. Tohle je skútr modelového ročníku 2023, čili na trh přijde nejdříve v druhé půlce příštího roku, pokud to opravdu nebude až o rok déle. Po technické stránce zůstává vše při starém, tedy silný jednoválec o výkonu 34 koní, kontrola trakce, radiální brzdy, navigace Noodoe…

Agility + 350

A tohle je přesně opačný případ – vzhled se nemění, zato motor ano. Po pouhém roce, kdy se dlouho očekávaná Agility 300i začala prodávat, přichází změna a pod její kapotou se objeví větší čtyřventilový agregát známý z Downtownu, který má podstatně větší páru. Zatímco třístovka má parametry 276 cm3, 16,8 kW a 23,5 Nm, větší třistapadesátka nabídne z 321 cm3 podstatně hutnějších 20 kW a 29 Nm. Původ této dramatické změny asi hledejme v Itálii, nejdůležitějším evropském trhu pro Kymco, tamní chasníci prostě chtějí praktičnost, ale s co nejsilnějším motorem. Jak se to projeví na ceně a jestli náhodou nezůstane v nabídce i třístovka, to se teprve ukáže.

Dink X 125

Tohle je teoreticky jediná opravdová novinka Kymca, nicméně zkušenost nám káže ji brát trochu s rezervou. Neboť maxiskútrů třídy 125, které jsou hierarchicky pod top modelem, jímž je dlouhodobě Downtown, už Tchajwanci představili za poslední roky tolik, že se v nich přestáváme orientovat, a některé se nakonec ani neprodávaly.

Řada Dink u Kymca vždycky znamenala spoustu prostoru a komfortu, ovšem s obyčejným podvozkem i motorem, a Dink X má být dalším typickým zástupcem. Akorát že dříve měly Dinky (i Grand Dinky) rovnou podlážku, tady je premiérově tunel. Jinak je to opravdu Dink se vším všudy, pod prostorné sedlo se vejdou dvě helmy, je tady USB zásuvka, digitální přístrojovka s Noodoe systémem, ale podvozek si musí vystačit s malými 13“ kolečky a výkon 11,5 koně ze vzduchem chlazeného motoru také není nijak ohromující. Ale mohla by to být praktičnost za dobrou cenu.

Šest elektrický skútrů

Kymco s elektromobilitou flirtuje už hodně dlouho, ovšem v Evropě to zatím bylo takové vlažné. Nicméně v téhle oblasti docela přituhuje, a tak bychom tchajwanské elektroskútry napřesrok měli začít vídat na showroomech častěji. A to už i u nás, potažmo v Německu (stejný importér), zhruba od druhé půlky roku. Určitě to nebudou všechny v Miláně ukázané modely, ale třeba polovina by to klidně být mohla. Elektroskútry Kymco fungují se systémem iOnex, což jsou vyjímatelné lithiové baterie, třeba na Tchaj-wanu řešené formou sdílení ve velkých „lednicích“ umístěných na ulicích měst. A prý už to běží ve více světových zemích.

Základním modelem je Agility Carry EV, tedy naprostý užitkáč v designu původní Agility s 2kW motorem v zadním kole a dojezdem 50 km. Stejné technické řešení používá přeci jen fešáčtější model I-One X, akorát u něj vydrží baterka 60 km, a ve stejném designu bude k dispozici ještě model I-One, který má 3,6kW motor v kyvném rameni jako běžný skútr, udávaný dojezd je 52 km. Tohle všechno jsou skútry kategorie L1e, tedy „padesátky“ pro řidičák AM.

Kymco ovšem nabízí i silnější „tramvaje“ s homologací L3e, tedy na ty už potřebujete A1 nebo B. Super 6 a Super 7 jsou opět optičtí sourozenci, kteří se liší pouze motorem – první jmenovaný má motor u zadního kol o výkonu 6,4 kW, ten druhý potom středový motor a 7,2 kW (plus přední 13“ kolo namísto 12“), přičemž díky dvojici baterií je tady dojezd přes 100 km. Pod sedlem přitom pořád máte místo na helmu. Největší divočina je Super 9, představený loni coby koncept F9, který má 10kW motor, li-ionky v rámu, dojezd 140 km, hmotnost 110 kg a maximálku přes kilíčko. To by šlo, ne?

Tříkolka CV3

Tohle je takové „čekání na Godota“, nicméně Kymco říká, že teď už by se opravdu CV3 měla začít prodávat. Po všech těch prototypech let předchozích bylo teď to, co stálo na stánku, již připravená sériovka. Tak snad konečně napřesrok…

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist