globalmoto_duben_nolan




Testujeme KTM 790 Adventure/R v Chorvatsku

Kdybychom měli vyjmenovat pět nejočekávanějších motorek téhle sezony, sourozenecká dvojice dobrodružných sedmsetdevadesátek KTM by určitě byla mezi nimi. A my již zítra budeme vědět, jak fungují, náš Vláďa je totiž už teď v chorvatském Zadaru, kde probíhá oficiální tovární novinářské představení!

Kapitoly článku

Pokud vás něco na těchto dvou motocyklech zajímá, rychle se ptejte dole ve formuláři, ať se Vláďa může na dané otázky zaměřit. On teď má určitě plnou hlavu počasí, protože i v Chorvatsku to vypadá, že si jaro vzalo oddechový čas, zítra má pršet a teploty se nemají zvednout do druhé desítky Celsiovy stupnice. Inu, počasí je, jaké je, a speciálně na cestovních motorkách se ne vždy jezdí jen za slunečných dní. Takže pro čtenáře bude určitě fajn otestovat, jak jsou na tom Adviky na vodě, nicméně my Vláďovi samozřejmě přejeme suché cesty. Tedy alespoň asfalt, protože terén určitě po několikadenních deštích vyschnout nestačí. A v Chorvatsku se bude jezdit on- i offroad, protože test se týká obou nabízených verzí – 790 Adventure i 790 Adventure R!

Tyhle dva modely rozšiřují nabídku rakouského výrobce v kategorii střední třídy s novým řadovým dvouválcem LC8c o objemu 799 kubíků. Ten známe dobře již z loňského roku z ostrého zábavného naháče 790 Duke, samotnou továrnou přezdívaného coby Skalpel. Jenže v Dukovi má 105 koní a v modelech Adventure „jen“ 95. Je to problém a důvod ke zklamání? Ani jedno, protože tenhle rozdíl se projeví až v těch úplně nejvyšších otáčkách a pro cendura je mnohem důležitější průběh točivého momentu – a tady se Adviky mohou pochlubit dokonce o chlup vyšším krouťákem (88 vs. 87 Nm), dosahovaným při výrazně nižších otáčkách 6600 namísto 8000. Prostě úplně jiné naladění a tipujeme, že při běžné jízdě vám Dobrodruzi přijdou možná i silnější. Navíc 70 kW je ta kouzelná meta, s níž se dá škrtit motorka i pro A2.

S dnešními elektronickými možnostmi můžete prostě s motory čarovat. Proto i na Advikách najdete možnost volby tří režimů, volitelných na 5“ barevném TFT displeji, a to Street, Rain a Offroad. Každý má svou vlastní reakci na plyn, výkonovou špičku a nastavení kontroly trakce a ABS. Jelikož v útrobách motocyklu najdeme víceosou elektroniku, jde v případě MTC i ABS o systémy reagující nejen podle rychlosti otáčení kol, nýbrž také v závislosti na náklonu a pozici motocyklu (vyjma módu Offroad), což je rozdíl asi jako mezi Trabantem a Ferrari. Adventure R má navíc v sérii ještě mód Rally, určený do terénu, který proti Offroadu nabídne brisknější reakci na plyn a hlavně devět možností nastavení kontroly trakce. Do silniční verze si ho můžete pořídit za příplatek. Stejně jako třeba tempomat nebo obousměrný quickshifter, bez nichž si upřímně nedovedeme moderní cestovní motorku představit a trochu se na KTM mračíme, že tyhle věci nedala už do série a zákazník si tak bude muset připravit ještě dalších cca 17 tisíc kaček.

Vlevo kokpit 790 Adventure, vpravo verze R

Společný pro oba modely je samozřejmě rám, u KTM tradičně trubkový chrom-molybdenový, ovšem tentokráte s dvojitou páteří a motorem jako součástí podvozku, a hliníková kyvka. Podsedlový rám je šroubovaný, což je vždycky plus, a najdeme v něm airbox – vzduchový filtr se mění jednoduše po sejmutí sedla. Hodně zajímavý tvar má 20litrová nádrž, jsou to takové dlouhé „uši“, přičemž snaha je jasná, udržet hmotnost co nejníže k povrchu zemskému. Tenhle objem je na běžné cenduro už slušný, KTM navíc udává, že by vám mělo tolik benzínu vystačit až na 450 km. To ukazuje na spotřebu do 4,5 litru na sto, my jsme loni na Dukovi při velmi sportovním zacházení jezdili o litr víc, takže tenhle motůrek je nejen výkonný, ale taky úsporný.

Co verze 790 Adventure a 790 Adventure R rozděluje? Zatímco u větších modelů 1090 a 1290 se dá říci, že standard, resp. esko jsou silniční a erko terénní, v případě sedmsetdevadesátek je to spíš tak, že jedna je méně terénní a druhá víc. Protože i první jmenovaná verze frčí po světě na velkých endurových vyplétaných kolech 21 a 18 palců! To nás upřímně hodně překvapilo, čekali jsme vpředu devatenáctku a lité ráfky. Takže po 790 Adventure může s klidem sáhnout i ten, kdo se občas rád sklouzne v terénu a vyžaduje jisté chování přední úzké jednadvacítky. Jinak je tahle verze více na cestování, pneumatiky jsou v základu hladší Avony Trailrider, plexi vyšší a sedlo dvojdílné s možností nastavení výšky. Odpružení je jen základní WP APEX se zdvihy 200 mm, které ovšem Advikovi nejeden divoce se tvářící konkurent může závidět, stejně jako světlou výšku přes 230 mm, nastavit si můžete ale jen předpětí zadního péra.

Adventure R je potom ten správný terénní drsňák. Na první pohled ho poznáte podle agresivnější grafiky, oranžového rámu, nízkého tmavého plexi, jednodílného sportovního sedla, vysokého předního blatníku a zubatých pneumatik Metzeler Karoo 3. No, takže vlastně ho na první pohled poznáte, protože vypadá dost jinak :-) Tím hlavním důvodem k příplatku 26 000 Kč proti cestovnější verzi je ale samozřejmě odpružení, v tomto případě WP XPLOR. Jak přední silnější (48 vs. 43 mm) vidlice, tak zadní centrála PDS jsou plně nastavitelné a nabízejí o 40 mm delší zdvihy. Světlá výška se zvedla o 30 mm, stejně jako výška sedla. Rozvor je delší a geometrie trochu jiná, lehce tupější, což pro sportovní nasazení v terénu bude fajn, navíc u obou variant bdí nad klidem předního kola tlumič řízení.

Techniku už tedy teoreticky známe, teď jsme zvědavi, jak se KTM 790 Adventure a 790 Adventure ukáží při jízdě. Nepochybujeme, že tratě nám hoši a děvčata ze středoevropské centrály KTM připraví špičkové. Pokud vás tedy něco ohledně těchto dvou rakouských novinek zajímá, rychle pište!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

2lizard
Dotaz od 2lizard položen 13.05.2019 16:26

Při případném průrazu jedné z bočních nádrží je nutné uzavírat jednotlivé přívody k čerpadlu, nebo je palivový systém koncipiovaný tak, že si s tím "poradí"?

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:32

2lizard> díky za dotaz, na každé straně nádrže je v její spodní části ventil, pomocí kterého je možné nádrž manuálně „odpojit“. Palivový systém si to pochopitelně sám vyřešit nedokáže.

Houslista
Dotaz od Houslista položen 13.05.2019 18:50

Zajímalo by mne, kam sméřuje vítr (turbulence?) u vétšího pléga (verze S) při výšce jezdce 188 cm. Díky Al.

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:33

Houslista> za mě větrný štítek u verze 790 Adventure funguje moc dobře. Kolega, který měří téměř 190 centimetrů s ničím problém prý neměl. Každopádně během prezentace nebyly většinu času ideální podmínky tohle objektivně zhodnotit, protože foukal silný vítr a pro představu takový, že byly dokonce zavřeny dálnice.

PETARDAK
Dotaz od PETARDAK položen 13.05.2019 20:06

Každopádně si Vláďo testování užij, ta motorka je pecka!!!
A můj dotaz: na některých testovacích kusech je k vidění celý výfukový systém (svody+tlumič) Akrapovič, bez katu a bez té "hnusné" a těžké bedny pod kývačkou... nabídne KTM tento systém k prodeji(jistě jako street ilegál)? a pokud ano, budou od KTM dostupné i vhodné palivové mapy k této soustavě?
Děkuji

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:33

PETARDAK> moc díky! Prezentaci jsem si užil skvěle a musím říct, že patří mezi jedny z „nejvýživnějších“ co jsem za poslední dobu absolvoval. Na zmíněný systém jsem se ptal přímo člověka z továrny, který po telefonu zjišťoval dále. Nic takového bohužel k dispozici není a nebude. Co jsi viděl, bylo asi na testovacím předprodukčním kousku a mezi lidi se nedostane.

rrr
Dotaz od rrr položen 13.05.2019 21:14

Zajimalo by me jak motor zabira od spodnich otacek, zejmena na dvojku. Srovnani s modelem 1090 R, kde to chtelo vyssi tocky. Jizda v technictejsich pasazich apod. Diky.

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:34

rrr> děkuju za dotaz. Motor je hezky plynulý a moc hezky funguje od nízkých otáček. Akcelerace na dvojku a pružnost při otevření plynové rukojeti je plynulá a čistá. Z mého pohledu naprosto v lati. Líbilo se mi to hlavně v technickém terénu při režimu „rally“.

6yx
Dotaz od 6yx položen 13.05.2019 21:34

Zdravím Vláďo, jednu z nich si letos koupím, ale znepokojuje mě únik oleje pod rozetou, který jsem viděl na dvou testovačkách, na kterých jsem se svezl. Ve Flash teamu i ve Vrbovce říkají, že o problémech s únikem oleje nevědí. Jsi schopen zjistit, co je to za problém a jestli je v záruce odstranitelný? Moc děkuju. Honza

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:34

6yx> super, to rozhodně není špatné rozhodnutí a po prvním svezení jen doporučuji. Na motorky jsem se šel mrknout s techniky a o dvou mi bylo nezávisle na sobě potvrzeno, že jde o olej z řetězu a že o žádném takovém problému nemají informace a není potřeba mít obavy. Díky a šťastnou ruku při pořízení.

stnd
Dotaz od stnd položen 13.05.2019 22:53

Ahoj, stále žije kult 990ek. Je tohle rovnocenný nástupce? Dá se to srovnat?

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:35

stnd> myslím, že 790 Adventure R je sakramentsky povedenou mašinou a že po stránce oblíbenosti dokáže být 990 minimálně rovnocenným soupeřem. Za mě super jízdní vlastnosti, skvělé pérování a hezky živý motor.

dru63
Dotaz od dru63 položen 14.05.2019 08:29

Dalo by se otestovat ,jak se bude chovat Adventure R v hluboké vyjeté blátivé koleji? Mám na mysli , zda se nízko položená nádrž nebude chovat jako radlice a zda nebude hrozit proražení nádrže

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:37

Dru63> já bych z toho zmíněného proražení nádrží obavy fakt moc neměl. Světlá výška je 263mm a myslím, že by prostupnost terénem měla být i s takovou konstrukcí nádrže v pořádku.

dru63
Dotaz od dru63 položen 14.05.2019 08:50

Ahoj. Ještě jeden dotaz ode mě. Myslím že toto téma bude hodně omíláno. Je možné zjistit od případných zástupců firmy KTM, ( určitě byly dělány testy a simulace v tomto směru) jak velké nárazy do různých předmětů a při jakých rychlostech jsou ještě odolné benzinové nádrže ? Zkrátka , jak hrubé zacházení přežijí? Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:38

Dru63> Jasně, KTM by jen tak nic mezi motorkáře nepustila a testování nejen odolnosti nádrží se hodně věnovala. Myslím, že takový Chris Birch si všechno pořádně otestoval a továrna získala zpětnou vazbu. Člověk z KTM říkal, že motorku pustili nádrží na ostrou hranu z jednoho metru a vydržela. Podle prvních poznatků a reálných situací s nádrží problém nebyl. Během prezentace jedno „erko“ padlo a všechno v lati. Nicméně uvidíme a jak se říká, čas ukáže.

deluxa
Dotaz od deluxa položen 14.05.2019 09:07

2lizard..V pripade "průrazu jedné z bočních nádrží" tvoja jazda skoncila....k tomu predpokladam ze si aj riadne zarobil lebo je to jeden celok a nova bude stat ako zo sci-fi filmu.

Celkom by ma zaujimal Vas nazor na tie nadrze. Ked som to videl na zivo je uplne jasne ze akekolvek zalahnutie s moto, odrazeny kamen,konare... prva vec co ide do rany su prave tie vypukle nadrze. Argument ze to pouzivaju aj na rally motorkach neobstoji, lebo taky special ma cely spodok jednoliato chraneny obrovskym karbonovym krytom. (je jasne preco je to tak) Porovnavat to s plastom pred vami alebo pod sedadlom tak isto neobstoji, tam je plast chraneny ramom a mozete sa valat ako chcete je mala pravdepodobnost ze to prerazite. Tu su 2 vrstvy lacneho plastu ktore nechutne a nepochopitelne vytrcaju a ani nejake moznosti na kovove padaky zrejme neprichadzaju v uvahu lebo taky ohnuty padak by urobil este vacsiu skodu. Proste tam nie je nic. Motorka moze byt dobra to uznavam ale je mi luto ze z dovodu dojazdu zopar km z toho urobili nieco co je absolutne nevhodne do akehokolvek terenu. Celkom ma prekvapuje ze to nikto neriesi, proste to tak postavili a je to best. Omyl nie je. Asi sa spoliehaju na to ze majitelov co s tym pojdu fakt niekam mimo cestu nebude vela. Uz teraz ich lutujem...

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:39

deluxa> jak zaznělo dříve v odpovědi pro dru63, jsem přesvědčen, že KTM má vše dobře vyzkoušeno a jejich testovací tým vše patřičně otestoval. Člověk si přece nemůže myslet, že něco udělají a bez dlouhodobého testování předhodí zákazníkům a teprve potom začnou řešit, zda to vydrží to či ono. Navíc materiály jsou dnes na vysoké úrovni. Uvidíme, sám jsem na případné poničení zvědav…nicméně si myslím, že náchylnější bude při „divokém pádu“ třeba předek a maska motorky. Díky za příspěvek.

Jacob82
Dotaz od Jacob82 položen 14.05.2019 09:13

Ahoj, poprosím údaj, který je u většiny motocyklů z mě nepochopitelných důvodů neuváděný: Užitečná hmotnost! (na každém malém techničáku uprostřed vzadu je uvedená alespoň nejvyšší přípustná a provozní, takže stačí odečíst..) Předem děkuji, Kuba

MadMike
Dotaz od MadMike položen 14.05.2019 09:51

Planuje ktm snizovaci kit pro Rko nebo lepsi tlumice pro Sko?

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:40

MadMike> Pro „erko“ je možné pořídit pouze nižší sedlo. Pro 790 Adventure se jiné pérování, než sériové nechystá.

karf
Dotaz od karf položen 14.05.2019 12:43

Mě by zajímalo pochopitelně srovnání se starou 990 adv a s 1090r a CRF 1000 ATAS v terénu.

A co se týče těch nádrží...950/990 je má taky až dole u motoru a problém s tím nikdy nebyl.

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:40

karf> přímé porovnání bych rád zažil na vlastní kůži, každopádně 790 Adventure R je fungl nová motorka, která je z továrny rally mašinou a která působí dojmem mnohem menší motorky., což platí i při porovnání s AT. Ovladatelnost a rozložení váhy je fakt skvělé a fungování v náročnějším terénu mě opravdu nadchlo, stejně jako sériové pérování a pružný motor. Pokud bych věděl, že budu jezdit hlavně v terénu, byla by pro mě favoritkou. Díky za dotaz i názor.

Mig_35
Dotaz od Mig_35 položen 14.05.2019 13:06

Deluxa, ty nádrže už jsou tam od generace 950 přes 990. A nikde žádný problém. Chrání je plast, už se vyrábí karbonové spoilery, Touratech už má železo. Máš naprosto zbytečné starosti. Na FB už byly fotky odřeného motoru zespod, kvůli slabému šusplechu z výroby, ale nádržím se nic nestalo.
Nádrže na dakarských motorkách nechrání žádný kryt, tedy ne rozhodně jinak, než na téhle motorce, prohlídni si to a řekni mi, jaký je v tom rozdíl. Kdybys měl cestu kolem, klidně se zastav, ukážu ti, že jsi úplně mimo. viz
http://4.bp.blogspot...Replica%2Bzprava.JPG

Mig_35
Dotaz od Mig_35 položen 14.05.2019 13:38

Madmike: existují Cone valve a Trax pro eRko. Nicméně myslím, že v případě eRka už série bude suprová.

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:40

Mig35> díky za příspěvek. Sériové plně stavitelé pérování Adventure R je opravdu povedené a moc se mi líbí. Pořídit ještě lepšího pérování WP Explor Pro (cone valve) je možné.

SJ90
Dotaz od SJ90 položen 14.05.2019 13:39

Zajímalo by mne jak se projevuje motor při vyšších otáčkách cca 4 tis a více hlavně co se týká viybrací?
Jak jsou na tom vibrace přeba při 130 km/h? Děkuji.

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:41

SJ90> vibrace jsou opravdu minimální, a rozhodně nejsou nepříjemné. Po této stránce absolutně nevidím problém. Při vývoji motoru se tomu prý věnovali opravdu hodně a na vyvažovací hřídele se extra zaměřili. Díky za dotaz.

OffroaderXR
Dotaz od OffroaderXR položen 14.05.2019 16:06

jaká je reálná hmotnost plně natankovaného stroje včetně všech provozních náplní? tzv. ready to go , díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 15.05.2019 22:41

OffroaderXR> podle informací by to mělo být cca 210 kilo. Dík.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
2lizard přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist