motopoint_unor_shad




Nyní také do terénu. KTM představila malá endura 125 a 390

Je to pár dní, co jsme vám přinesli detailní rozbor nových supermotardů od oranžové značky, k nimž nám Rakušané konečně prozradili všechny technické údaje, a to samé teď učinili s jejich terénními sourozenci. Jaké budou modely 125 Enduro R a 390 Enduro R?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Zatímco Zajochovo představení motardů 125 SMC R a 390 SMC R bylo vyčerpávající a dlouhé, tenhle článek bude vlastně strašně krátký. Důvod? Co bylo řečeno o motardech, platí o endurech také. A nejde jenom o technické záležitosti, nýbrž i o výkřik KONEČNĚ! Nikdy nám hlava nebrala, jak je možné, že značka s takovým fokusem na terén a supermoto může zcela ignorovat tyhle kategorie v zákaznické skupině mladých, když vhodnou techniku má už od počátku minulé dekády. Tak je to konečně napraveno, snad to je pořád ještě za pět minut dvanáct a ne pět minut po dvanácté…

Co se techniky týče, jsou Endura R vytvořena prostě způsobem Ctrl+C/Ctrl+V z motardů SMC R. A bůhví, jestli to nebylo spíš naopak. Design je stejný, akorát barvy plastů s in-mold grafikou se trochu liší a logicky endura dostala delší přední blatník. V dvojdílném příhradovém ocelovém rámu s přišroubovaným podsedlákem jsou zavěšeny čtyřventilové jednoválce LC4c s kapalinovým chlazením, antihoppingovou spojkou a šestikvaltovou skříní, přičemž menší stopětadvacítka je jednovačka s parametry 15 koní/11,5 newtonmetrů a větší čtyřstovka (398,7 cm3) nabídne 45 koní a 39 newtonmetrů. U dvácy s výkonem nic neuděláte, ale u čtyřkila to jsou fakt pěkná čísla (taky proto dostalo dva motorové režimy Offroad a Street), i když jsou endura proti motardům poněkud překvapivě celkem citelně těžší: zatímco na malých kolech tyhle kátéemky na váze ukáží 145 a 154 kg bez paliva v 9litrové plechové nádrži, s offroadovými koly 21“/18“, obutých do pneumatik Metzeler Karoo 4, je to 152 a 159 kg. Plus teda nějakých šest kilo ten benzín. Znovuzrozená Suzuki DR-Z4S váží s plnou nádrží 151 kg, ale má jenom 38 koní. V poměru hmotnosti a výkonu vychází kátéemka lépe, otázkou je, jestli do terénu nebudete chtít spíš tu lehkost…

A určitě byste asi víc chtěli nahoru vyvedený výfuk. Designéři v Mattighofenu sice endurům přidali kryt pod motor, aby jim chránili výfukové potrubí zakončené jenom kratičkým otvorem, případně klasickou koncovkou, pokud byste se rozhodli pro příplatkový lauf, nicméně z tohohle řešení až příliš smrdí fakt, že se konstruktérům nechtělo předělávat Duka, resp. že dostali zadání, aby bylo co nejvíce dílů shodných. To mi přijde docela škoda. U verze 390 Adventure se nad tím dalo přimhouřit oko, ale Enduro R už se na nic vymlouvat nemůže. Uvidíme, je možné, že to nakonec vůbec problém nebude, protože světlá výška činí hodně pěkných 272 mm, ale na první dobrou to člověka zarazí.

Odpružení je stejné jako na motardech, tedy komponenty WP Apex se zdvihy 230 mm vpředu i vzadu (u stopětadvacítky nenastavitelné s výjimkou zadního předpětí, na 390 nastavitelné), brzdy opět dodalo ByBre, akorát že zadní dvěstěčtyřicítce sekunduje vepředu kotouč o průměru 285 mm okusovaný plovoucím dvoupístkem. Zadní hliníková kyvka je prý speciálně vyvinuta pro modely Enduro R, na první pohled ale vypadá stejně jako ta pro SMC R. Každopádně rozvor mají endura o 22 mm delší. A také se na nich sedí výše, což je záležitostí vyšších kol, bavíme se o sedle ve výšce 890 mm, z něhož se díváte na pěkný obdélníkový TFT displej s konektivitou a na řídítka s podsvícenými ovladači, na nichž najdete samostatné tlačítko pro vypnutí ABS na zadním kole.

Kde se vlastně všechny nové malé modely, tedy Duke, SMC R i Enduro R, opět potkávají, je cena. Za stopětadvacítku dáte 141 900 Kč, za třistadevadesátku 163 900 Kč (Duke je o tisícovku levnější) a stejně jako supermota je můžeme očekávat na showroomech v březnu.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist