motopoint_unor_shad




Malé motardy KTM by měly přijet v březnu, známe podrobnosti

Mnohokrát jsme se podivovali nad tím, že lídr segmentu cross, enduro a supermoto nenabízí v těchto kategoriích civilní stroje s malým objemem pro mladé. Teď jako by těsně nad propastí vzali rozum do hrsti a my jen doufáme, že se KTM povede tuhle krizi zvládnout. Z malých 125 SMC R a 390 SMC R si totiž nejen mlaďoši musí cvrknout do kalhot.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Přesně kvůli tomuhle KTM milujeme. Kašle na přehnanou korektnost dnešních dní a s každou novinkou pustí do světa promo fotky a videa, ze kterých adrenalin stříká na všechny strany. Úplně se vidím, jak jsem stále školou povinný a mám těžkou hlavu z vybírání tý nejvíc cool fotky, co si nalepím na žákovskou… V době, kdy to bylo aktuální, jsem mohl vybírat akorát z Duka. Toho fabrika v nejmenší osminkové kubatuře představila v roce 2010 a o dva roky později ho doplnila čtyřkilem, tedy Dukem 390, a v roce 2013 je fabrika oblékla do kapot, čímž vznikla sportovní řada RC. Dost paradoxní, že offroadová značka od začátku sázela na čistě silniční mašiny a ty terénní pořád nikde. Jediný náznak byla 390 Adventure odhalená na podzim 2019. Od Intermotu, kde se poprvé objevil maloobjemový jednobuch, to je k loňské Eicmě s premiérovým odhalením opravdových „náctiletých“ endur a motardů dlouhých 14 let. Ano, KTM své novinky představila už v Miláně, ale bez technických detailů, které nám servíruje alespoň částečně teď. Tak se pojďme podívat, jestli to dlouhé čekání stálo za to.

Vzhledově jsou to typické Kačeny na první pohled, u kterých potěší LED světla nebo zpracování plastů. Tady nenajdete levné plasty s polepy, KTM teď jede v in-mold grafice, tedy grafice aplikované přímo do plastů. Krom toho, že to vypadá lépe než nálepka, jsou nápisy a linky odolnější vůči UV záření, poškrábání a hlavně se nezačnou odlupovat. Nejvíc si jí užijete samozřejmě na prsíčkách objímajících 9l nádrž, což na papíru není moc, ale u usrkávajících jednoválců to pořád bude dost kolem 200 km plných divočiny. Díky malé nádrži jsou motorky mezi nohami uzoučké a jejich ergonomie je namalovaná tak, aby se dalo pohodlně stát ve stupačkách, ale taky se nořit do hlubokých náklonů. Vše si navíc může jezdec doupravit svým potřebám pomocí nastavitelných páček a dvoupolohových stupaček. Logicky tu vzhledem ke kategorii není nejnižší sedlo, 860 mm platí pro obě kategorie, samozřejmě je jednodílné a relativně ploché pro co nejlepší prostor při pohybu jezdce.

Základ podvozku, tedy rám, vychází z dvoudílného příhradového oceláku známého z nových Duků, který KTM nazývá Gen 3 platformou. U motardů má ale specifický úhel hlavy řízení, jiné brýle, montážní body podsedláku, samotný hliníkový podsedlový rám, optimalizovaná je také celková tuhost rámu a nové lité zadní kyvné vidlice. Poslední společnou věcí na podvozku jsou brzdy. Obě kubatury se chlubí velkými 320mm kotouči s radiálním třmenem ByBre, vzadu je potom 240mm disk s jednopístkem. První rozdíl je ale evidentní už na první pohled. Obě motorky logicky vyjíždí se 17“ ráfky, větší 390 má klasické drátěné, zatímco menší 125 sází na ráfky lité. Za druhou odlišností už musíme za řídítka, případně na zem. Obě mašiny mají 43mm přední vidlici s otevřenou kartridží WP Apex, která nabídne zdvih 230 mm, vzadu doplněnou centrálním tlumičem stejné řady a se stejným zdvihem. Jenže zatímco u 125 SMC R si nastavíte jenom předpětí zadního péra, u 390 SMC R můžete nastavovat vzadu odskok pomocí 20 kliků, na přední vidlici v 30 krocích můžete ladit odskok i kompresi. Ovladatelnost krom komponentů výrazně ovlivňuje také hmotnost, tady se dostala KTM na 145 kilogramů bez paliva u stopětadvacítky, tři-devadesát váží se všemi náplněmi a prázdnou nádrží 154 kg, což je o 11 kg méně, než má Duke.

Rozdílný je samozřejmě i motor. Respektive jeho objem. Základem je kompaktní jednoválec LC4c z KTM Duke, který samozřejmě plní Euro 5+. KTM u něj hned na prvním místě poukazuje na servis, který je po 10 000 km, s kontrolou ventilů po 20 000 km. Proti předchozím generacím motoru je tady nová hlava válce se sice menšími rozměry, ale větším krytem ventilů a novou pozicí termostatu. Dále jsou tu jiné vstřikovače s upraveným úhlem a proti Dukovi je tu samozřejmě odlišně řešený airbox. Výfuk je naopak řešený podobně, končí už pod motorem a nemá žádnou koncovku. Proti předchozí generaci motoru je tu ještě upravená převodovka s hladším a kratším chodem řadící páky. V základu je antihoppingová spojka a za příplatek můžete mít oboustranné rychlořazení Quickshifter+.

No a tím se dostáváme k moderním technologiím. Že jsme zapomněli na výkony? Kdepak. Jen všechno souvisí se vším. U osminky člověk stoprocentně nepotřebuje na pomoc žádnou elektroniku, jejích 11 kW a 11,5 Nm by člověka nemělo přeprat v podstatě v žádné situaci, a jestli k tomu dojde, asi by bylo na čase se nad sebou zamyslet. To jednoválec 399 cm3 už by třeba na mokru kousnout mohl, má totiž 33 kW a 39 Nm, a kdo se toho bojí, může využít služeb dvou jízdních režimů Street a Sport s odlišnou odezvou a nastavení kontroly trakce. Ta jde ve sportovním režimu kompletně deaktivovat. U obou modelů je možné deaktivovat ABS na zadním kole díky Supermoto ABS s tím, že u 390 je ve sportovním režimu na výběr ze tří nastavení - Road, Supermoto a Supermoto+. Veškeré nastavení probíhá pomocí křížového ovladače na levém řídítku a nového TFT displeje, který už je zase shodný pro obě kubatury: 4,2“ barevná obrazovka vypadá moc dobře a bylo by super, kdyby se časem dostala i do 690. Krom klasických funkcionalit nabízí i konektivitu, prostřednictvím které můžete spravovat hovory, hudbu nebo si nechat zobrazovat turn-by-turn pokyny navigace. U motardu to asi není nezbytně nutné, ale v 21. století by to u prémiové motorky přeci jenom chybět nemělo.

Prémiovostí se dostáváme k cenám a dostupnosti. Nové SMC R mají oficiální základní cenovky úplně stejné jako nahatí sourozenci, stopětadvacítka je neceněná na 141 900 Kč, větší třistadevdadesátka na 163 900 Kč. Motorky by se i přes složitou situaci značky měly u dealerů objevit v březnu. Pozastavená výroba související s aktuálními problémy se totiž týká jen rakouské továrny, indický Bajaj, kde malorážky KTM vznikají, jede dál. To, ale třeba také i jak to bude se sesterskými modely Enduro R a 390 Adventure R, nám mimochodem ukáže letošní jarní výstava Motocykl v Praze, které by se KTM měla údajně zúčastnit.

 

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist