globalmoto_duben_nolan




Japonské litrové supersporty

Když supersport, tak lehký, výkonný a perfektně ovladatelný. Určitě nic nového pod sluncem. Tyto tři hlavní priority už od nepaměti pořádně zaměstnávají vývojové inženýry všech motocyklových značek. Určitě není žádným tajemstvím, že stále častěji nahlížejí pod pokličku svých továrních teamů MotoGP a žhavé technické libůstky ze závodních prototypů naordinují do sériových supersportovních krasavic, které pak bojují o přízeň sportu chtivých zákazníků. Vliv elektroniky na jízdní vlastnosti sportovních motocyklů je rok od roku větší. Možná nebude dlouho trvat a zákazník si ze showroomu odveze spolu s novou supersportovní mašinou také laptop nabitý softwarem pro jeho individuelní nastavení třeba křivky výkonu.
Právě dnešní hodnoty maximálních výkonů sériových strojů, které donedávna byly výsadou závodních speciálů a pro běžného motorkáře spíš pohádkou na dobrou noc, se stávají skutečností. Ukázkovým příkladem tohoto tvrzení může být letošní novinka značky Kawasaki, supersport ZX-10R, který se pyšní hodnotou výkonu 200 koní!

Kawasaki ZX-10R


Již na pařížské výstavě byla představena radikální Ninja ZX-10R. V tu dobu však ještě nebyly oficiální údaje o výkonových parametrech k dispozici. Ke konci roku ale svět obletěla zpráva, že se litrová Ninja může pochlubit opravdu působivou hodnotou. Její výkon s náporovým sáním RAM Air dosahuje plných 200 koní při 12 500 otáčkách za minutu, přičemž maximální kroutící moment je 113 Nm při 8700 otáčkách za minutu. Bez náporového sání dosahuje výkon „pouhých“ 188 koní. Suchá váha tohoto sportovce tradiční zelené barvy je179 kilogramů.







Honda CBR 1000RR FireBlade


Na pařížské výstavě se světu ukázal také nejostřejší supersport značky s křídlem ve znaku. Nový FireBlade překvapil svým zbrusu novým, řekl bych velice odvážným designem. Poslední generace nabroušených žiletek nabízí výkon 178 koňských sil při 12 000 otáčkách za minutu a kroutící moment 112 Nm při 8500 otáčkách za minutu. Kompletně plný, tedy se všemi náplněmi, váží FireBlade 199 kilogramů.









Suzuki GSX-R 1000


Supersport Suzuki GSX-R 1000 si svou světovou premiéru odbyl už minulý rok a pro letošní sezonu zůstává beze změn. Jeho parametry však nepostrádají nic, čím by nemohly v klidu konkurovat letošním supersportovním novinkám od Hondy nebo Kawasaki. Výkon 185 koní při 12 000 otáčkách za minutu a maximální kroutící moment 117 Nm při 10 000 otáčkách za minutu mluví za vše. Také suchá hmotnost 172 kilogramů je slušným předpokladem nekompromisního sportovního motocyklu.




Yamaha YZF-R1


Stejně tak jako Suzuki GSX-R 1000 se také supersportovní Yamaha YZF-R1 poslední generace předvedla motocyklové veřejnosti již loňskou sezonu. Yamaha R1 nabitá nejmodernějšími závodními technologiemi rozhodně nezůstává za konkurencí pozadu a může se pochlubit slušnou vizitkou sportovní mašiny. Takže výkon 189 koní při 12 500 otáčkách za minutu s náporovým sáním (180 koní bez náporového sání) spolu s kroutícím momentem 118,3 Nm při 10 000 otáčkách za minutu (112,7Nm bez náporového sání) a suchou hmotností 177 kilogramů dává tušit, že také nebude žádným beránkem.










Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist