globalmoto_duben_nolan




Revoluce u Hondy: CB750 Hornet je ve všem jiný než jeho předchůdce

První tisková konference na veletrhu Intermot v Kolíně nad Rýnem patřila japonské Hondě, která zde podle očekávání představila nového Horneta. Z původního modelu zbylo jméno a zaměření, technika je úplně jiná a cenovka šokuje.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Model Hornet představila Honda pro sezónu 1998 a byla to obrovská bomba. V době, kdy střední třídě naháčů vévodil Bandit se vzduchem chlazeným motorem a váhou slona, udělala Honda regulérní streetfighter z CBR600F a nový vládce své kategorie byl na světě. V průběhu let se ho snažila sesadit Yamaha FZ6 i Suzuki GSR600, nicméně Honda měla většinou aspoň malý kousek náskok. Ze světa v tichosti Sršeň zmizel po mnoha modernizacích v sezóně 2014, kdy jej nahradil model CB650F, který vypadal hodně podobně, ale technicky šlo o motorku dělanou spíše prakticky než na kravnutí. Ono už po Hornetu s ječivým čtyřválcem nějak nebyla sháňka…

Loni na podzim Honda všem vyrazila dech v Miláně, když ukázala jakési 3D zobrazení a oznámila návrat slavného jména, ovšem na úplně jiné motorce. Pořád streetfighter, ovšem podle pravidel platných na počátku 20. let nového milénia. Tedy lehký, agresivní a s dvouválcem. Podobu a parametry motoru známe už měsíc: objem 755 cm3, výkon 67,5 kW/92 koní, krouťák 75 newtonmetrů a přesazení ojničních čepů o 270°, takže je to charakterem pravoúhlé véčko. Vřískající čtyřhrnky s malým objemem, které potřebují nejprve vytočit, než něco ukáží, už dneska nefrčí, aktuální požadavky na dynamiku se týkají okamžitého zrychlení v běžném provozu, a tam prostě dva válce přesvědčují o své nepřekonatelnosti. KTM 890 Duke, Yamaha MT-07, Aprilia Tuono 660, Ducati Monster… Máme pokračovat?

 

 

Nyní už víme k motoru úplně všechno. Především to, že se jedná o jednovačkové OHC provedení, u Hondy zvané Unicam, stejně jako u Africa Twin. Hodně se tu hrálo se sáním, vzduch jde do airboxu z bočních vstupů a celé se to jmenuje Vortex Flow Ducts. Válce jsou potažené kombinací niklu a karbidu křemíku Ni-SiC, vyvažovací hřídel je poháněna přímo od primáru. Spojka je antihoppingová, převodovka samozřejmě šestistupňová s přímým řazením (žádné DCT) a spotřebu Honda hlásí 4,35 l/100 km. Samozřejmostí je nejmodernější elektronika, i díky té bude možné Horneta snadno seškrtit na 35 kW pro A2. Jezdec má k dispozici čtyři režimy Rain, Standard, Sport a konfigurovatelný User, na známém 5“ obdélníkovém TFT displeji si můžete ladit tři úrovně výkonu, brzdění motorem a kontroly trakce s hlídáním zvedání předního kola. Displej má čtyři možnosti zobrazení, ovládá se z levého řídítka a součástí rozhraní je i systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control pro váš telefon.

Motor byl tedy jasný, ale co to další? Se vzhledem nás Honda trochu napínala, neboť ukazovala různé skici, nicméně od začátku bylo jasné, že nový Hornet bude agresor. A výsledek? Je to agresor, ale takový, no, povědomý… Ano, jestli vám novinka připomíná již léta fungující CB500F, jste na správné adrese. Jasně že tady není jediný stejný plastík, ale ty tvary, a to včetně rámu, kol či výfuku, jsou prostě strašně podobné. Nejrychlejším poznávacím znamením bude přední světlo a protažení plastů z nádrže dopředu, to jsou takové charakteristické body a mimochodem povedené. A potom samozřejmě barvy, nový Hornet na sebe dokáže upozornit – budete ho moci mít ve žluté nebo šedé s černým rámem, anebo v černé a bílé s červeným rámem a přední vidlicí. Škoda, že nezbyla barva i na ráfky. A dvojnásobná škoda, že nám Honda nenabídla press fotky i z levé strany, podivná móda, tohle focení všech novinek pouze zprava...

Když už je úplně jiný motor, nepřekvapí ani to, že se Honda vydala jinou cestou i po stránce podvozku. Poslední šestkové Hornety měly hliníkové rámy a nastavitelné odpružení v mnoha směrech, nový CB750 Hornet však navazuje spíše na CB650F, potažmo pětistovkovou řadu. Rám je ocelový z relativně štíhlých profilů, táhnoucích se po obou stranách nad motorem (jestli ho nazývat zrovna dvojitým páteřovým, těžko říct), ovšem přesvědčí svou lehkostí – váží pouze 16,6 kg, přičemž rám na neo-retro modelu CB650R ukáže na váze skoro o dvě kila víc. Geometrie je poměrně konzervativní, rozvor 1420 mm je doplněn o úhel hlavy řízení 25 stupňů a závlek 99 mm, jenomže ono to má svůj důvod - když vám motorka váží 190 kg s plnou 15,2litrovou nádrží, nemůžete ji moc nakopnout. Jinak vás brzy nakope ona.

 

Přesně podle očekávání na předku najdeme USD vidlici Showa SFF-BP (s oddělenou funkcí pružení a tlumení a s velkým pístkem tlumiče), jakou známe už ze šestsetpadesátek a pětistovek. Ani tady nenabídne možnost nastavení, zdvih činí 130 mm. Zadní kolo nese ocelová jeklová kyvka, centrální tlumič nabídne možnost nastavení předpětí v pěti krocích a dá zadnímu kolu vertikální dráhu značných 150 mm. Sounáležitost s výše jmenovanými modely CB500/650 potvrzují i přední brzdy, kotouče o průměru 296 mm a čtyřpístkové třmeny, a to sepjetí spíše s pětistovkou potvrzuje rozměr zadní pneumatiky – 160/60ZR17. Pro hbitou ovladatelnost to určitě bude fajn, ale teda nezastírám, že jsem jednoznačně očekával stoosmdesátku, jakou má šestpade. Jenomže on Hornet bude takový menší, kompaktnější zlobivec, jak naznačuje i sedlo ve výšce pouze 795 mm, opět blíže k pětistovce než většímu čtyřválci.

Honda už teď k Hornetu ukázala nějaké to příslušenství, vedle kufříků a polepů a plexi bychom vyzvedli hlavně obousměrné rychlořazení s možností nastavení citlivosti do tří stupňů, to bude u sportovního modelu prakticky povinnost, i když to trochu navýší cenu. Myslím, že si to zákazníci budou moci dovolit, protože základní cena Hornetu vypadá hodně dobře a konkurence z ní opravdu nebude mít radost: 189 900 Kč. Je to přesně uprostřed mezi menší dvouválcovou CB500F za 160 a větším čtyřválcem CB650R za 208 tisíc. Pro srovnání, Kawa Z650 i Yamaha MT-07 jsou aktuálně za 185 tisíc, Aprilia Tuono 660 i KTM 890 Duke či Ducati Monster cenově úplně odlétají. Jestli se Hondě podaří zajistit dostatečný počet kusů na prodejny, tak asi máme bestseller příštího roku…

 

Další modely

Na stánku byly k vidění také pokračující modely v nových barevných provedeních, super vypadá třeba Monkey v retro červeno-bílé, modré CB1000R nebo hnědý Rebel 500. Na další očekávanou novinku, novodobého Transalpa s motorem stejným jako u Hornetu, si nejspíše budeme muset počkat ještě měsíc do Milána na veletrh EICMA.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist