husqvarna_svartpilen_801_2




Honda slaví 30 let superbiku Fireblade, přidává terénní skútr ADV350 a připravuje znovuzrození Hornetu

Jako první ze všech na milánském výstavišti uspořádala svoji tiskovou konferenci japonská Honda. Zatímco některé značky berou veletrh jako výstavní pro své stávající portfolio a novinky ukazují průběžně online, Honda mezi ně nepatří a na pódiu odhalila inovovaného Fireblada a úplně nové X-ADV s menším motorem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

CBR1000RR-R Fireblade, Fireblade SP a Fireblade SP 30th Anniversary

Rok 1992 mají fanoušci sportovních motocyklů ve své paměti jako přelomový. Tehdy totiž padlo dogma, že šestistovky jsou sice obratné, ale málo výkonné, a litrové motorky silné, avšak neohrabané. Konstruktér (spíše tedy šéf vývojového týmu) Tadao Baba tehdy postavil motocykl jménem CBR900RR Fireblade, který udělal vlastně superbike litrové třídy s jízdními vlastnostmi šestistovky. Dneska nám už první Fároš přijde možná humorně oteklý a slabý, ale věřte mi, že tenkrát to prostě byla bomba, jakou do té doby nikdo neměl. A je jenom správné, že ke 30letému výročí Honda svému Ohnivému ostří nadělí lehké úpravy a také speciální narozeninovou edici v legendárních barvách.

Co je tedy nového? I nadále bude Fireblade, tedy pardon, model CBR1000RR-R, k dispozici jak ve standardní verzi s „analogovým“ podvozkem Showa a brzdami Nissin a pro příští rok s cenovkou 544 900 Kč, tak ve variantě SP, jež nabízí semiaktivní Öhlinsy a Bremba a zaplatíte za ni přesně o kilo víc. Ale tyhle stroje budou proti stávajícímu provedení, jež mělo svou premiéru v modelovém ročníku 2020, mít pár drobných, avšak pro jízdu docela důležitých úprav. Motor má v maximu pořád svých 160 kW/218 koní při 14 500 otáčkách a krouťák 112 Nm o dva tisíce níž, ale mnohem podstatnější je, že mu Honda přidala více síly ve středním pásmu. Ono by tedy pro lepší dynamiku bohatě stačilo to zkrácení sekundárního převodu, kdy na zadní rozetě přibyly tři zuby (nově 43), to bude sakra znát, ale konstruktéři sahali i do motoru. Komprese šla nahoru o dvě desetinky na 13,4:1 a do válců se vzduch dostává přes jinak řešený airbox a menší sací kanály, jež zvyšují rychlost proudění. Ven z válců potom spaliny putují výfukem s jinou střední dvoudílnou částí.

Síla bez kontroly je na nic, hlásá Honda u Fireblada už dávno a je to také další místo, kde se upravovalo. Zase blbina, která ale může dělat obrovský rozdíl při jízdě – rukojeť elektronického plynu má slabší pružinu, takže dávkování bude větší citovka, a navíc modely 2022 dostanou zase trochu vyladěnější nastavení kontroly trakce HSTC, na němž se podíleli závodníci z celého světa včetně těch z WSBK. Podvozek u Firebladů zůstává beze změn, akorát standardní verze dostává přední brzdové třmeny s novou povrchovou úpravou a jiným materiálem brzdových pístků, což má zlepšovat odvod a rozptyl tepla.

Standardní Fireblade se bude prodávat pouze v červené barvě, espéčko v červené a matné černé se zlatými koly. Ovšem to nejhezčí provedení pro rok 2022 se jmenuje CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary, tedy výroční třicetiletá edice vyvedená v původní trikolóře, jakou měl první Fároš. A i tomu nejnovějšímu to prostě betelně sekne! Tahle limitovaná edice (Honda bohužel neudává, na kolik kusů limitovaná) se bude ale lišit i dalšími drobnostmi, nejen lakem. Po zapnutí zapalování se na displeji zobrazí animace „ohnivého prstence“, na brýlích vidlice každého stroje je laserem vyryto unikátní sériové číslo a loga 30th Anniversary najdete na víčku palivové nádrže, na inteligentním klíči i na tlumiči výfuku, jenž standardně dodává Akrapovič. Příplatek proti SP přitom činí pouze pět tisíc, verze SP 30th Anniversary se bude prodávat za 649 900 Kč.

ADV350

Schválně, co si myslíte, že je v roce 2021 ten nejprodávanější model od Hondy na evropském trhu? CB650R, Africa, NC750X? Samá voda, prý je to X-ADV! Do září se dokonce jednalo o druhý nejprodávanější motocykl v kategorii on-off mezi všemi značkami. Docela šok na to, že X-ADV není vůbec levný stroj a že první generace nebyla tak úplně bestseller. Ale to nic nemění na tom, že motorka, tedy vlastně skútr, je to prostě velmi dobrý. A je jenom logické, že se Honda pokouší jeho úspěch přetavit i v menším objemu. Ovšem zatímco na domácím a americkém trhu již nějaké dva roky nabízí malou verzi X-ADV150, pro Evropu si přichystala střední třídu a třistapadesátku.

Co je technickým základem? Samozřejmě Forza 350. Nicméně rozhodně nemůžete říct, že by ADV350 bylo jenom Forzou s jiným plexi a zubatými koly. Těch změn je tady možná víc, než by bývalo muselo být, a Honda tak od nás má palec nahoru za to, že to nevzala hákem jako třeba Kymco u svého DT X360. Co je stejné s Forzou? Pochopitelně motor, jednoválec 330 cm3 o výkonu 21,5 kW a točivém momentu 31,5 Nm, doplněný o kontrolu trakce. Podvozek už ale úplně shodný není, ADV350 má o 10 mm delší rozvor, o 1 mm delší závlek předního kola a především jiné odpružení. Vepředu najdeme dokonce USD vidlici! Trubky mají sice průměr jenom 37 mm, ale prostě to není ta klasická vidle z Forzy. Vzadu potom pohyby kyvné vidlice krotí dvojice jiných tlumičů s vyrovnávacími nádržkami a dvoustupňovými pružinami, abyste si nemuseli ladit předpětí, kdykoli převážíte spolujezdce, nebo chcete drncat po šotolinách. Škoda, že k Forze Honda neuvádí zdvihy odpružení, mohli bychom porovnat, ADV350 má 125 mm vpředu a 130 mm vzadu, na skútr opravdu nečekané hodnoty. Taky je sedlo o 15 mm výš. Brzdy jsou z Forzy a stejně tak průměry ráfků, 15“ vpředu a 14“ vzadu (škoda že nejsou větší jako na velkém X-ADV), ovšem ráfky samotné jsou jiné. Pneumatiky sice rozměrově také odpovídají Forze (120/70 a 140/70), nicméně vzorkem jsou to prostě špuntovky.

Podívejte se na video z výstavy v Miláně:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A ve vnějším vzhledu byste Forzu tedy nehledali už vůbec. ADV350 fakt není Forza s jiným čumákem, tady nenajdete jediný stejný plast. Tvary jasně korespondují s velkou sedmsetpadesátkou a vypadají hodně dobrodružně a drsně. Fakt jen škoda, že tu není větší přední kolo, vypadalo by to ještě lépe. Osvětlení je samozřejmě z LED diod a opět připomíná sedmsetpadesátku, stejně jako přední plexi nastavitelné do čtyř poloh v rozmezí 133 mm. Naopak z Forzy je prostor pod jiným (a do pohledu ještě bohatěji polstrovaným) sedlem, jenž má objem 48 litrů a nacpete sem klidně dvě integrálky. Tomu se velká sedmpade nemůže rovnat, navíc za tradiční desetitisícový příplatek můžete mít k třistapadesátce Smart kufr. Když už jsme u těch peněz, cenově ADV bude vycházet překvapivě úplně stejně jako Forza: základ 154 900 Kč, s kufrem 164 900 Kč.

Hornet 3D

Cože, v Miláně mají nějakého starého Horneta, vytištěného na 3D tiskárně? Ale kdepak. Hornet je legendární sportovní naháč, vlastně streetfighter, který měl premiéru již v roce 1998 coby nahatá čtyřválcová šestistovka. Jeho pohrobkem je dnešní CB650R, resp. CB1000R, ale to jsou stroje v designu neo-retro. A nějaký ten pěkně agresivní pacholek už Hondě začíná docela chybět. Ale on se vrátí, jak právě japonská značka potvrzuje, a přidává i náznak koncepčního směru, jak by asi mohl vypadat. Na svém stánku má Honda speciální prostor, kde je pomocí projekčního mapování včetně světel, zvuků a realistického 3D zobrazení k dispozici přehled předchozích generací i ochutnávka toho, na co se můžeme těšit. Značka vydala i video, kde je jasně vidět, že design bude všechno jen ne nevýrazný. Nicméně se sériovkou bychom dříve než za rok nepočítali.

VIDEO:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

NT1100

Tuhle obrovskou novinku představila Honda online již před měsícem, v Miláně je konečně k vidění naživo. Kapotovaný silniční cesťák má technický základ v Africe, jako pohon tedy slouží dvouválcová jedenáctistovka umístěná v ocelovém rámu, a když si na něj sednete, úplně máte pocit, že potřebujete vyrazit někam hodně daleko. Jo, tohle bude dobrý dálkoplaz.

Podívejte se na krátké video z výstavy v Miláně

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kytí přispěla 20 Kč
Zdenek54 přispěl 20 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist