husqvarna_svartpilen_801_2




Pryč z Evropy nemusejí. Hondy Monkey a Super Cub dostanou nové motory

Ač je Super Cub nejprodávanější motorové vozidlo na světě, na Starém kontinentě má vzhledem ke své cenovce spíše statut stylovky, stejně jako jeho ještě dražší sestřička Monkey. Oba modely v roce 2018 slavily velký evropský návrat a letos málem také velký evropský odchod. Od něj je uchránily nové motory, jež na rozdíl od těch předchozích dokážou splnit normu Euro 5.

Kapitoly článku

Buďme upřímní, jak Super Cub, tak Monkey v Evropě Honda prodává, protože může a ne proto, že by na jejich komerčním ne/úspěchu stál život této značky. Oba tyto modely jsou určené pro skutečné entuziasty, za sto tisíc korun pořídíte spoustu podstatně modernějších a schopnějších stopětadvacítek. Jenomže se Super Cubem i Opicí si kupujete víc než jen stroj – příběh, světonázor, říkejte tomu jakkoli. Super Cub se svou historií sahající do roku 1958 a prodanými více než 100 miliony kusy je vozidlem, které motorizovalo celou jihovýchodní Asii a Japonsko, kde šlo o cenově dostupné a spolehlivé přibližovadlo schopné přepravit rodinu i s babičkou a vodním buvolem, a Monkey je zase taková módní ikona, která vyrostla v 70. letech (ačkoli svou premiéru měla již v roce 1961) a byla postavena čistě pro srandu. Oba tyto modely kromě určitého statusu vždycky spojoval ještě motor – vzduchem chlazený ležatý vzducháč. Ten je zde i nadále, akorát trochu jiný.

A je jiný nejen proti dřívějšku, ale také v každém jednotlivém modelu. Protože Monkey dostala stejný agregát, jimž Honda vybavila letošní novinku MSX125 Grom, zatímco Super Cub dostal takový hybrid se „spodkem“ z japonské verze C110 a „vrškem“ z nového Gromu. Tedy tady vlastně spíše se zadní částí z C110 a přední z Gromu. Oba modely tedy spojuje úplně nový poměr vrtání a zdvihu, když jsou nová jádra výrazně dlouhozdvihovější, v technických údajích najdeme parametry 50 x 63,1 mm a kompresi 10:1. Výkonová maxima se liší, Super Cub je naladěn více na vršek, když nabídne 7,2 kW (o desetinku víc než dříve) v 7500 otáčkách a 10,4 Nm v 6250, zatímco Monkey má trochu nižší výkon 6,9 kW při 6750 otáčkách, ale lepší točivý moment 11 Nm již v 5500. Vzhledem k těmto charakteristikám je trochu překvapující, že Monkey dostala také pětistupňovou převodovku jako Grom, ovšem Super Cub si i nadále musí vystačit se čtyřkvaltem, doplněným o automatickou spojku – na Opici spojku ovládáte nadále ručně. Rozdílná maxima pramení z rozdílných úprav na sání i výfukových potrubích, ovšem spotřebu mají oba modely psanou úplně stejnou – pouhých 1,5 l/100 km.

Pokud nemáte ty staré motory fakt „v oku“, podle nich novinky nepoznáte. Ale naštěstí je tady pár záchytných bodů, jak modely 2022 odlišit. Jo, to jsme ještě neřekli – jak Super Cub, tak Monkey jsou už prezentované jako modely pro příští rok, nicméně jelikož je červen, tak to asi nepřekvapí. Každopádně nový Super Cub poznáte naprosto bezpečně zaprvé podle barvy, tu roztomilou modro-bílou retro kombinaci vystřídala přísná matná šedá metalíza, a zadruhé podle toho, že je konečně dvojmístný! Taková zásadní změna, má sedátko i stupačky pro spolujezdce, a Honda tomu v tiskové zprávě věnovala jednu kratičkou větičku. Řešení to není úplně nejkrásnější, ale hlavně, že tam jsou. A jsou tam i jiné pružiny v přední vidlici i zadních tlumičích, prý by jízda teď měla být hladší.

Jelikož na maličké Monkey byste sedlo pro spolujezdce museli namontovat asi někam na přívěsný vozík, zůstává i nadále jednomístná a s rozeznáváním od staršího provedení tady budete mít trochu potíže. Zejména pokud se budete dívat na žlutou nebo červenou Opici. Nově ale přibude ještě třetí barva, a sice modrá, ta dříve nebyla. A kdo je hodně všímavý, koukne se na pružiny na zadních tlumičích – vidíte to tam? No jo, dříve byly vinuté lineárně, teď jsou dvoustupňové, nahoře natěsno a dole s většími rozestupy.

Oba modely zůstávají krásně neo-retro, tedy tvarově jednoznačně inspirované svými předchůdci ze 60. a 70. let, ale jinak vybavené LED osvětlením, LCD přístrojovými panely a Super Cub i bezklíčkovým zapalováním. Cenovky jsou potom čistě moderní, když za Super Cub modelového ročníku 2022 zaplatíte 94 900 Kč a za Monkey dokonce 101 900 Kč.

Náš tip

Redakční test Honda Monkey - radostná opička

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
puffybodie přispěl 5 Kč
Kytí přispěla 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist