yamaha_tenere_duben




Fantic pojede na Dakar s novinkou XEF 450 Rally

Italská značka Fantic se pomalu, ale jistě nadechuje k velkým věcem. Řadu scramblerů Caballero si průběžně šlechtí a její dva noví zástupci vypadají opravdu moc pěkně, a co se ostrých offroadů týče, tam to bere rychlý spád – před dvěma lety to začala malými dvoutakty, teď Italové chystají čtyřipade na Dakar!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

XEF 450 Rally

Začneme hned tím nejdivočejším, tedy „dakarkou“. Ale k tomu bude dobré si aspoň trochu připomenout, jak obrovskou dynamiku má u Fanticu segment ostrých offroadů. Předloni jsme na stánku značky právě zde v Miláně našli první vlaštovky, endurovou a motokrosovou stopětadvacítku a endurovou dvěpade, a k nim prohlášení, že se Fantic vrací do závodního světa – do té doby vyráběl pouze silniční endura s dvoutakty 50 cm3 a čtyřtakty 125 cm3. A pak už to šlo ráz na ráz, pro letošní rok přibyla ostrá dvěpade ve čtyřech dobách, a když v srpnu Italové představili offroady 2022, bylo to už hlavně o čtyřtaktech – 250 i 450, enduro i motokros. A letos si Fantic připsal hned hattrick zajímavých mistrovských titulů, zatím tedy s dvoutakty: juniorský mistr světa ve 125, mistr Evropy v EMX250 a mistr Evropy v kategorii Youth na 125. Na nováčka slušné, že? Sluší se tedy připomenout, že to s tím „nováčkem“ není tak horké, neboť ostré Fanticy jsou vlastně převlečené Yamahy – spolupráce s japonskou značkou je hodně hluboká, Fantic od ní loni koupil značku Motori Minarelli. Jsou to samozřejmě Yamahy s italským přístupem a třeba v enduru se Fantic chlubí tím, že má motorky s homologací Euro 5, o čemž se třem ladičkám může jenom zdát.

Před dvěma lety nesmělá novinka, teď šampión

A teď tedy Dakar. Jako že opravdu Dakar – v lednu 2022 se na start v sedle nového Fanticu XEF 450 Rally postaví soutěžácká legenda Franco Picco. Ve svých 66 letech to nebude mít vůbec jednoduché, ale pro Fantic to bude určitě skvělá reklama. Franco se Rally Dakar zúčastnil již 27x, což je neuvěřitelné číslo, a naposledy to bylo letos, když dojel celkově 43., druhý z Italů a 11. v kategorii Malle Moto. Takhle bychom na tom v důchodu taky chtěli být… V 80. letech patřil ke špičce dakarské soutěže, když dokázal dvakrát dojet druhý, jednou třetí, čtvrtý a pátý. Vítězství mu uniklo, ale dvakrát vyhraná Rallye faraónů také není špatná vizitka.

Motorka, na které pojede a kterou chce Fantic nabízet i běžným motorkářům od konce léta 2022 prý za extrémně zajímavou cenu, vychází z nového endura XEF 450, což je vlastně převlečená Yamaha WR450F s chytrou řídicí jednotkou Athena-GET. Pro účely dálkové soutěže dostane velkou kapotáž s navigační věží, nádrže dohromady na 30 litrů benzínu, jinak naladěné odpružení Kayaba a velký 300mm přední kotouč. Co se nám líbí, že tohle je opravdu vlastní italský vývoj, ne přebarvená dakarská Yamaha.

Caballero 500 Explorer

Z tohohle vám prostě musí ukápnout slina. Caballero je krasavec už ve svém nejobyčejnějším provedení, ale co s ním Italové průběžně provádějí ve formě různých edic (Anniversary, Rally, Deluxe), to je prostě motoporno. A tenhle Explorer je prostě top. Hlavním lákadlem je samozřejmě dvoubarevné lakování, podle Fanticu bílo-bronzové, já bych ho nazval prostě café latté, a k tomu pár doplňků. Explorer se na své objevné cesty bude vydávat se zadním nosičem, boční brašnou, tankbagem, mřížkou na světle, padáky na motoru, nastavitelnou přední vidlicí a samozřejmě obutý na špuntovkách! No koukněte ještě do fotogalerie na víc fotek.

Caballero 125 Rally

Tohle je zajímavé! Verze Rally je u pětistovky ta nejvyšší a Italové ji teď budou nabízet i pro šestnáctileté ve stopětadvacítce. Tady je to tedy také hlavně o terénu, čemuž odpovídají zubaté gumy, vysoký přední blatník, řídítka s hrazdičkou, mřížka na světle či kryt motoru. A ta písková barva dohromady s hnědým prošívaným sedlem, hmm… I stopětadvacítka může být sexy.

Elektrický skútr

A tohle je taky zajímavé – elektrický skútr, který se nijak nejmenuje. To nás docela pobavilo, zejména když Fantic má jinak elektromobilitu hodně rozjetou (kola klasická i to zajímavé Issimo, koloběžky) a všechno se nějakým dramatickým názvem. Ale tady – nic, prostě elektrický skútr. Přitom to vypadá, že se nejedná o nějakého přebrandovaného Číňana, nabízeného pěti dalšími značkami. Má jít o 100% italský produkt, vyvinutý na severu Itálie (Benátky, Emilia) a vybavený motorem a invertorem E-Power, což je společnost vzniklá ze spolupráce značek Dell´Orto a Energica.

Stroj se bude kompletovat v továrně Motori Minarelli v Boloni, kde se elektrický pohon (3 kW výkon, baterie 2,2 kWh, dojezd 100 km) namontuje do šasi Fantic, které vychází z rámu Issimo, tedy hezký příhradový rám z litého hliníku. Šestnáctky kola a zdvihy odpružení 100/85 mm ukazují, že by si skútr měl s nástrahami velkoměst poradit bez problémů, a dvojice velkých kotoučových brzd (220/180 mm) bude rozhodně stačit – včetně plně nabité (haha) baterky váží skútřík hodně zajímavých 87 kg.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 20 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 20 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist