Fantic v modelovém ročníku 2022 nabídne více čtyřtaktů včetně 450

Když jsme na podzim 2019 psali o tom, že se Fantic po mnoha letech výroby hobby offroadů vrací do závodního světa s ostrými dvoutakty 125 a 250, netušili jsme, jaký věci vezmou spád. Napřesrok už v portfoliu najdeme i čtyřtakty 250 a 450 pro motokros i enduro. I za nimi ovšem pořád hledejme Yamahu…

Kapitoly článku

To provázání s Yamahou je u Fanticu velice silné. Již dlouho tato značka používala motory od společnosti Motori Minarelli, která patřila Yamaze a vyráběla agregáty pro spoustu důležitých modelů od 125 do 660. Když v modelovém ročníku 2020 přišly ony zmiňované ostré dvoutakty, byly to vlastně převlečené Yamahy s jiným vzhledem i výbavou, a loni v říjnu potom Yamaha oznámila, že Fanticu celou společnost Motori Minarelli prodává a mluvilo se o posílení strategického partnerství, ať už to konkrétně znamená cokoli. Kolem toho musela být spousta práce, takže není divu, že si Fantic s modely 2021 dal docela načas, když je představil až letos v lednu, ovšem tam ukázal, jakým směrem se hodlá v blízké budoucnosti dát, když představil model XEF 250 – ostré čtyřdobé enduro, vlastně italskou verzi Yamahy WR250F. Ty dvoutakty byly jen začátek a modelové portfolio 2022 je už silně zaměřeno na čtyři doby. Tři endura, čtyři motokrosy a čtyřtakty v převaze!

4T motokrosy XXF 250 a XXF 450

Doposud měl Fantic v motokrosu pouze dvoutakty 125 a 250, což jej řadilo mezi značky spíš pro amatérské závodníky. S příchodem čtyřtaktů a hned v obou objemových verzích se z Fanticu rázem stává i potenciální volba pro opravdové rychlíky, kteří ocení kvalitu a spolehlivost motorů a ovladatelnost podvozků Yamaha, ovšem k tomu dostanou něco navíc. A nemluvíme jenom o jiném vzhledu, byť ta červeno-bílo-černá kombinace také může být pro leckoho lákavější než modrá.

Důležitou odlišností je řídicí jednotka, motocykly Fantic mají „mozek“ RX1Pro Athena-GET vyvinutý v závodním oddělení italské značky. Jde o závodní jednotku, dostupnou už na sériové motorce, přičemž z řídítka si volíte mezi třemi motorovými mapami (Standard, Hard, Soft), jež si ještě dále můžete sami ladit prostřednictvím appky WiGET ve vašem mobilním telefonu. A už v základu máte závodní výfuk Arrow s titanovou koncovkou. Součástí elektroniky GET je také kontrola trakce a launch control, přičemž aktuální nastavení vidíte na malém diodovém ukazateli na předním blatníku.

Proti Yamahám je tady i pár dalších rozdílů. U XXF 250 Fantic udává, že pracoval ještě dále na motoru, který má být silnější díky perfektnímu sladění mechaniky, řídicí jednotky a výfuku, zatímco u XXF 450 se inženýři soustředili na to, aby se tahle raketa lépe a intuitivněji ovládala, ergonomie je záležitostí Fanticu. Po podvozkové stránce je to klasika od Yamahy, hliníkový rám, odpružení KYB vpředu s vidlicí SSS, brzdy Nissin…

2T motokrosy XX 125 a XX 250

Někdo prostě na dvoutakty nedá dopustit, a pokud sledujete evropské mistrovství, víte, že tam si Fantic se svými modely XX vede nadmíru zdatně. Hakon Osterhagen dominuje třídě EMX125, ovšem italská značka už dopředu říká, že si jen dělá cestu pro úplně nový revoluční model, jenž má být představen příští podzim, stávající XX 125 dále zdokonalována není.

I XX 250 ve vyšší třídě již zná chuť vítězství. Aby ne, když v oddělení dvoutaktů pracuje takové eso, jakým je Jan Witteveen, jehož prací je třeba nový píst. Explozivní síla dvou dob je u dvěpade krocena řídicí jednotkou s dvojicí motorových map a i tady najdeme výfukovou soustavu Arrow, tentokráte s hliníkovou koncovkou. Nastavení odpružení KYB je záležitostí italských testovačů, na ráfcích DID jsou obuté pneumatiky Pirelli a brzdy jsou pochopitelně Nissin vpředu s velkým 270mm kotoučem.

4T endura XEF 250 a XEF 450

Byla to právě XEF 250, která letos ukázala, že se Fantic nebude zdráhat jít i čtyřdobým směrem, a ta také zůstává úplně stejná až na těžko postřehnutelné drobnosti v grafice. Novinkou je XEF 450, přičemž stejně jako u ostatních čtyřtaktů, ani tady nemůže chybět řídicí jednotka Athena-GET, již si můžete upravit prostřednictvím WiGET aplikace. Odpružení je identické jako u motokrosů, tedy KYB, ovšem s endurovým nastavením. A co je tradičně velkou výhodou Fanticů, je silniční homologace, neboť i čtyřipade plní normu Euro 5!

2T enduro XE 125

Možná poněkud překvapivě zůstává v nabídce dvoudobých endur pouze stopětadvacítka, od motokrosové verze se lišící především jiným spalovacím prostorem a nižší kompresí, plus samozřejmě silnějším alternátorem, který živí 12V baterku. Tady si myslíme, že by byl prostor pro větší 250 nebo 300, u enduristů tak oblíbené, nicméně třeba jen předbíháme o rok. Zatím se možná ve Fanticu soustředí hlavně na závodní propagaci, vždyť XE 125 je extrémně úspěšná – ve FIM Youth Enduro World Championshipu momentálně tahle motorka okupuje první tři pozice!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist