husqvarna_svartpilen_801_2




První dojmy z nových BMW. Staticky jsme osedlali R 1300 GS, F 900 GS a M 1000 XR

BMW uspořádalo v Praze akci, na kterou přivezlo letošní dosud představené novinky, plus jednu, která vlastně ještě představená nebyla. Svézt jsme se sice nemohli, ale alespoň „na sucho“ staticky jsme mohli osedlat nové velké GS, novou terénně orientovanou devítistovku, koncept bestiální cestovní silnice M 1000 XR a jedno překvapení na závěr.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

R 1300 GS

Hned na úvod to nejdůležitější. Příští velké GS je dost možná nejočekávanější novinka roku. Nová generace jedné z nejpopulárnějších motorek na světě byla představená teprve dva týdny zpátky, vyvolala nadšení a pochopitelně i kontroverzi, a stane se novou výkladní skříní značky. Je to právě velké GS, které dostane všechny nejnovější technologie a vychytávky, a které má jednoznačný cíl – zůstat dost možná nejuniverzálnější motorkou na trhu.

Nová třináctka přichází se zvětšeným a posíleným motorem, který teď nabízí 145 koní výkonu a 149 Nm točivého momentu. Je taky o 12 kilo lehčí, čemuž vděčí mimo jiné za novou kompaktnější skříň motoru, v níž je převodovka umístěná pod klikovým hřídelem. Samozřejmostí jsou nesmírně široké možnosti individualizace po všech směrech a čtyři výchozí verze, kdy má každá jiné primární zaměření. Konfigurátorem se lze proklikávat možná i hodiny, budete-li poctiví.

O všech detailech si ale přečtete ve vyčerpávajícím článku od Filipa. Já jsem mohl spatřit novinku naživo a musím říct, že nový designový přístup vypadá prostě dobře – a ne, rozhodně nejde jen o přední světlo.

BMW se ptalo lidí, kteří jezdí na současné generaci, co by chtěli vylepšit. Výsledkem bylo zadání, že má být motorka lehčí a designově jednodušší a kompaktnější. Když přijdete k nové třináctistovce, pořád stojíte u GS – to jak působí je prostě nezaměnitelné – na druhou stranu je ale znát, že si designéři dali záležet, aby do sebe byly všechny designové součásti lépe „prolnuté“. Motorka vypadá celistvěji a je tu třeba spousta prvků, které naráz plní víc než jeden účel.

Vezměte si třeba to přední světlo. Na fotkách možná hrozně řve, ale naživo si uvědomíte, jak delikátně je zakomponované do předního „zobanu“ – už to není samostatná jednotka, ale nevyčnívající součást předku. Totéž platí třeba pro blinkry, které jsou v silničně orientovaných verzích přímo v krytech rukojetí, ale i pro nový podsedlák řešený hliníkovým odlitkem, na jehož konci není žádné klasické světlo – veškeré koncové osvětlení se vešlo do decentních blinkrů. Dokonce i radary, jindy mající tendenci dávat svou plastovou přítomnost až příliš na odiv, jsou na GS integrované naprosto nenápadně, jako by tu byly od nepaměti.

Usedám za řídítka a až mě překvapuje, jak úzkou a lehkou motorku mám najednou pod sebou. Mezi koleny a kotníky působí nové GS skoro až drobně, a není tady ani pocitově těžký masiv nádrže. Nová hliníková nádrž směrem vpřed jen decentně vybíhá a zase se sbíhá k přídi – mám pocit, jako bych seděl na mnohem menším enduru, zároveň mám ale jistotu, že tohle je ta motorka, na které chci přejet kontinent a na konci čile seskočit.

První verze, na kterou jsem usednul, byla terénně zaměřená Trophy. Ta má vyšší a hlavně ploché sedlo, vpředu navazující na měkčený kryt nádrže, takže místa je tu spousta. Nohy mám endurácky přímo pod sebou, ruce uvolněně na příjemně vysokých a širokých řídítkách. Vedle stojící silničně zaměřená Triple Black má sedlo nižší a „gaučovitější“, nechybí tu elektricky nastavitelný vyšší plexi štítek, a i když působí stejně hubeně, mám z ní pocit, že sedím víc „v motorce“ a v lepším zákrytu.
R 1300 GS jde oficiálně do prodeje už za pár dní – konkrétně 23. října. Objednávat jí lze už nyní a na webu českého BMW už je i ceník a hlavně konfigurátor.

F 900 GS

To se mám drápat až tam nahoru? Říkám si při pohledu na vysokou stavbu endura s vyplétanou jednadvacítkou vpředu. Taky F 900 GS je pro letošní rok kompletně nové, při 219 kilogramech lehčí, zacílené více do terénu a posílené novým motorem. Dvouválcový řadový agregát, který už nějakou dobu funguje v řadě F 900 R a XR nabídne i v GS 105 koní a 93 Nm. Varianta F 900 GS Adventure zatím zůstala na stávající platformě, jen s novým motorem, stejně tak základní varianta, která sice nese název F 800 GS, ale v praxi jde o podladěnou devítistovku. Všechny detaily si můžete opět přečíst ve Filipově článku zde.

Já se tedy drápu do sedla ve výšce 870 milimetrů a vítá mě – celkem nepřekvapivě – ještě hubenější a lehčí stavba než v případě vedle stojící třináctistovky. Terénní zaměření je tu hodně znát – řídítka jsou vysoká a široká, stupačky o kousek dále vpředu, sedlo je ploché. Prostě motorka, na které máte spíš stát ve stupačkách, než si hovět v sedle. Přede mnou je hubená, do výšky orientovaná nádrž, ale taky „věž“, kde se za štítkem ukrývá TFT displej budíků a hrazda na příslušenství – v tomto případě osazená originální navigací. Tady si můžete připadat každý den jako na Dakaru.

F 900 GS má stejně jako větší sourozenec svůj ceník již zveřejněný a lze zadávat objednávky, na trh ale motorky reálně dorazí až v únoru.

M 1000 XR

Zatímco u dvou cestovních endur je nástup na trh na spadnutí, M 1000 XR je v trochu jiné pozici. Bestiální cestovní sporťák je pouze prototypem a na odhalení sériové verze čekáme jako na Ježíška. Koncept nového cestovního „eMka“, postavený na standardní S 1000 XR, je totiž dost fascinující stroj. Černočerná stavba při bližším pohledu odhalí hromadu karbonových dílů. Jsou tu karbonová kola, části kapotáže, značná část kolem budíků, ale i spousta drobnějších detailů, při jejichž vyjmenovávání bych určitě na něco zapomněl. Ani ty díly, které karbonové nejsou, se pak nenechají zahanbit. Namátkou zmíním modré „M“ brzdiče s radiální pumpou, CNC páčky, stupačky s ovládáním a specialitu v podobě aerodynamických křidélek. Na cesťáku!

Uvnitř rámu tepe srdce převzaté z S 1000 RR. Čtyřválcový litr má „přes 200 koní“, a i když nebyla přesná hodnota vyřčená, vlastně na ní až tak nezáleží vzhledem k tomu, že má motorka 223 kilogramů pohotovostní hmotnosti.

Usedám do sedla hluboko v motorce a kolena zaklesnu do vykrojení macaté nádrže. Pozice je sportovní, ale nijak přehnaná. Nohy mám na vysokých stupačkách, ale nikoliv nepříjemně zalomené, stejně tak se k řídítkům musím maličko předklonit, ale není to nic, z čeho by mě po chvíli bolela záda. Před sebou mám jen docela prťavý větrný štítek, a když nad tím tak přemýšlím, tak i tohle je motorka, na které klidně překonáte kontinent. Jen budete na druhém konci o hodně rychleji a bez kolenních sliderů.

Finální podoba M 1000 XR se od standardního S 1000 XR, z nějž vychází prototyp, ještě více odliší, zůstává však otázka, kdy onu finální podobu uvidíme. Mohlo by to být ještě do konce letošního roku.

CE 02

A na konec ta největší paráda – „eParkourer“ CE 02, s nímž chce dostat BMW mladé lidi na dvě kola. A když říkám mladé lidi, tak nemyslím stárnoucí mileniály. Myslím lidi narozené kolem roku 2005, u kterých se pořád divíte, že už to nejsou děti.

CE 02 je malý a stylový elektrický skútr, který můžete mít buď s jednou (ve slabé verzi) nebo se dvěma (v silné verzi) bateriemi. Městský dojezd se počítá v desítkách kilometrů, ale tady se nehraje ani tak na cestovní výkony, jako spíš na styl. Drobná stavba vypadá kouzelně, i já jsem se na její ploché sedlo bez problému poskládal, a navíc si můžete vybrat, jestli pojedete na supersportu nebo na cruiseru – stačí jen přendat nohy na přední nebo zadní stupačky.

Jo a mimochodem ve videu říkám, že je CE 02 pro lidi, kteří rádi jezdí na skateboardu, a že jsou všechny oficiální materiály situovány na „skateboardové hřiště“. Až při psaní tohoto textu druhý den jsem si vzpomněl, že se tomu říká skatepark. Už asi vážně stárnu…

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist