ktm_rijen




BMW R 1300 GS je silnější, lehčí a ve čtyřech verzích

Nový model BMW R1300 GS nezklamal očekávání a přichází s radikálními změnami. Je o 12 kg lehčí a má o 9 koní vyšší výkon než předchozí 1250, dostal nové technologie a funkce motoru i podvozku, ale pořádné oživení zaznamenal i design a samotný základ konstrukce. Nový rám, převodovka pod motorem a k tomu jednodušší modulární konstrukce...

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Možná jste sledovali přímý přenos z oficiálního online představení modelu z nové expozice Motorrad Welt v Berlíně, právě otevřené v rámci 100letého výroční vzniku značky BMW Motorrad? Pak jste si určitě všimli, že nový model GS byl na všech záběrech prezentovaný hlavně jako offroadový motocykl. Podobně jako u nedávno představené nové verze modelu BMW F 900 GS se totiž i u řady R-GS pořádně snížila váha, posílil výkon a vylepšila obratnost, nová třináctistovka by totiž měla být podstatně ostřejší. A podobně jako u devítistovky bude nyní i R 1300 GS v nabídce v několika verzích, kromě základu ještě v terénnější verzi GS Trophy, cestovní Triple Black a luxusní Option 719 Tramuntana. Ale zpět k hlavním změnám a inovacím.

To nejvýraznější, co vás hned praští do očí, je výrazně přepracovaná přední část se sdruženým světlometem Matrix LED se hlavní jednotkou dálkového a potkávacího světla a čtyřmi prvky denního svícení ve tvaru X. Samotný světlomet je přitom zajímavě prohnutý, spodní prvky jsou vyhnuté dopředu a „připlácnuté“ na plastový zoban, který je ale u nové verze o dost menší než dřív. S volitelným světlometem Headlight Pro se paprsek standardního full LED světlometu stáčí do zatáčky podle náklonu. Černá plastová plocha nad světlometem v sobě ukrývá radar adaptivníhho tempomatu a bezpečnostních asistentů. Nový model si pořád zachovává celkový základní tvar, díky kterému je i třináctistovka na první pohled ryzí GéeSo a navazuje na předchozí ročníky. Ty připomíná hlavně tvar nádrže a boční plasty přecházející do enduráckého zobanu. A pak samozřejmě motor boxer, dvouválec s protilehlými písty do stran a na něj navazující kardan.

Nádrž o objemu 19 litrů už není tak nahrbená do výšky. Kromě dvoudílného světlometu v propadlišti dějin úplně zmizely i trubky příhradové konstrukce podsedlového rámu. Zadní část je teď o poznání štíhlejší a čistší díky novému litému rámu z hliníku. Nová konstrukce slouží jako nosič brašen či kufrů, držák topcase, zahrnuje radarové senzory a podporuje různé konfigurace sedla a zadních nosičů. A co ještě zmizelo? Přední směrovky, ty se teď přestěhovaly na vyšší pozici do plastových chráničů rukou. Pocitově teď nová verze působí jako trochu menší a štíhlejší mašina než dřív. Co naopak zůstalo, je kombinace kol 19 palců vepředu a 17 palců vzadu, obutých do pneumatik 120/70 a 170/60.

Nový boxer má objem přesně 1300 cm3 a v porovnání s předchozím agregátem má větší vrtání i zdvih díky novým ojnicím. Maximální výkon stoupl ze 136 koní na 107 kW/145 koní při 7750 1/min a disponuje maximálním točivým momentem 149 Nm při 6500 ot/min (předchůdce: 143 Nm při 6250 1/min). Pořádně se zvýšil kompresní poměr, který teď dělá 13,3:1 (předchůdce: 12,5:1), došlo i ke zvětšení průmeru ventilů, sací nyní měří 44 mm namísto 40 mm a výfukový 35,6 mm namísto 34 mm. Navzdory spekulacím o plně kapalinovém chlazení motor nadále využívá kombinaci vzduchového a kapalinového chlazení, přičemž chladicí kapalina směřuje do tepelně nejvíce namáhaných oblastí, jako jsou hlavy válců. I nadále používá systém dvou vaček ShiftCam a výrobce slibuje stejně nízkou spotřebu 4,8 L /100 km jako u předchozí verze, k tomu i menší vibrace a lepší reakci na přidání plynu. Jinými slovy, co na své hlavní soupeře jako Ducati Multistrada V4 Rally, KTM 1290 Super Adventure nebo Harley-Davidson Pan America ztrácí v míře maximálního výkonu, to si proti všem nahrazuje větším krouťákem.

Válce mají jinak uspořádaný rozvodový řetěz, na pravé straně je před válcem, na levé straně je za ním. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy, kde Rain a Road doplňuje Eco, se kterým je možné dosáhnout maximální dojezd na jednu nádrž paliva, zatímco režim Enduro je naladěný mimo zpevněné cesty. Volitelně může být nové R 1300 GS z výroby vybaveno jízdními režimy Pro, které kromě jiného zahrnují režimy Dynamic, Dynamic Pro a Enduro Pro. Každý z jízdních režimů Dynamic Pro a Enduro Pro navíc umožňuje přizpůsobení individuálním potřebám jezdce. Co to znamená? Že si tyto systémy můžete naladit přesně podle sebe, nebo je taky vypnout a užít si řádění na 145koňové bestii bez vší elektroniky.

Hlavní ocelový rám typu monokok je kompaktnější a slibuje větší tuhost. Další důležitou novinkou je převodovka, která je nyní umístěna pod motorem. To snižuje velikost klikové skříně a hmotnost této části o 3,9 kg a celého motoru o 6,5 kg. Na ni navazuje mokrá antihoppingová spojka s deseti lamelami. Pro zvýšení rychlosti řazení je převodovka nyní vybavena senzorem pro volitelný asistent řazení Shift Assistant Pro, který má novou koncepci s torzním magnetem. Inovovaný kardan má nyní větší křížové klouby, přičemž menší úhel prohnutí také snižuje nerovnoměrnost přenosu otáček. Přepracovaný byl také zadní úhlový převod, nyní má delší čep osy kola pro snadnější montáž a demontáž zadního kola. Když to shrneme, kromě nižší hmotnosti má nový model také níž umístěné těžiště a dá se očekávat, že tak bude působit ještě lehčeji. A jaká je tedy přesná provozní hmotnost? Ta činí 237 kg v porovnání s předchozími 249 kg u R 1250 GS a nový model za ni vděčí mimo jiné i malé lehké lithium-ionové baterii.

Podvozek dostal novou verzi odpružení Telelever vepředu a Paralever vzadu. Oba systémy zavěšení kol jsou ale přepracované a jmenují se teď EVO Telelever a EVO Paralever. Systém EVO Telelever má izolovat řídítka od odpružení více než u předchozích modelů, zadní EVO Paralever je tužší, což zlepšuje trakci. Zdvih odpružení je standardně 190 mm vpředu a 200 mm vzadu. Jako volitelná výbava k podvozku DSA bude navíc k dispozici adaptivní systém regulace světlé výšky a sportovní podvozek. Díky adaptivní regulaci světlé výšky nabízí nový model R 1300 GS plně automatické nastavení světlé výšky v závislosti na podmínkách, takže nabídne nejvyšší možný komfort, bez kompromisů v oblasti jízdní dynamiky či omezení náklonů v zatáčkách. Výška sedla se v klidu a při pomalé jízdě sníží z 850 mm na 820 mm. Díky o 20 mm většímu zdvihu pružin vpředu i vzadu a volitelnému sportovnímu podvozku nebudou mít jezdci problém ani v terénu.

Nové elektronické nastavení podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) navazuje na předchozí ESA, nově ale v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jízdních podmínkách a prováděných manévrech kombinuje dynamické nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružení. Automatické nastavení klidové polohy pružiny zajišťuje vyrovnávání zatížení při jízdě sólo, ve dvojici nebo se zavazadly.

Nový model R 1300 GS je vybavený dvojitou kotoučovou brzdou se dvěma nově vyvinutými radiálně uloženými čtyřpístkovými třmeny vpředu a jednoduchou kotoučovou brzdou s dvoupístkovým plovoucím třmenem vzadu a protiblokovacím systémem BMW Motorrad Full Integral ABS Pro. Brzdové třmeny již nedodává Hayes, ale BMW se vrací zpět ke značce Brembo. Brzdová páčka aktivuje přední i zadní brzdu současně, stejně tak páka nožní brzdy nyní aktivuje také současně přední a zadní brzdu, brzdy jsou tak plně integrální. V nastavení ABS Pro je možné pomocí nožní brzdy zablokovat zadní kolo. Dynamický brzdový asistent (DBC) zabraňuje nechtěnému přidání plynu. Zásahem do řízení motoru je při brzdění snížená hnací síla motoru, takže lze plně využít brzdnou sílu zadního kola. To pak doprovází světelná signalizace se zablikáním brzdového světla jako informace pro vozidla vzadu.

BMW vždy patřilo k inovátorům v oblasti moderních technologií, takže je jen logické, že i nové GS dostává radarový adaptivní tempomat, který už BMW používá u svých cestovních modelů. Volitelný systém Riding Assistant zahrnuje adaptivní tempomat ACC (Active Cruise Control), upozornění na čelní srážku FCW (Front Collision Warning) a upozornění na změnu jízdního pruhu SWW (Lane Change Warning) pro bezpečnou a bezstarostnou jízdu. Systém FCW zatím nebyl v tiskové zprávě podrobněji popsaný, s největší pravděpodobností půjde o podobný systém, jaký používá Yamaha Tracer 9 GT+. Upozornění při změně jízdního pruhu monitoruje jízdní pruhy vlevo a vpravo za motocyklem a díky varovné kontrolce omezuje riziko, že se jiné vozidlo schová do mrtvého úhlu zpětných zrcátek.

Stejně jako u cestovních modelů nyní i GS nabídne elektrické zásuvky a ventilovanou schránku na mobil s nabíjením. Nový model R 1300 GS je standardně vybaven funkcí Connectivity včetně 6,5palcového barevného TFT displeje a ovladače BMW Motorrad Multi-Controller. Přídavná obrazovka Sport umožňuje zobrazení dalších informací o úhlu náklonu motocyklu, trakci a chování při brzdění, stejně jako sportovní otáčkoměr s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně.

 
Náhoda? Dva týdny před premiérou nového modelu došlo v BMW Motorrad k další velké změně. Novým ředitelem designu se stává Alexander Buckan, který nahradil dosavadního designére Edgara Heinricha. Oba společně pracovali na projektech VISION NEXT 100, ze kterého vzešly například modely CE 02 a CE 04, ale Alexander Buckan také odvedl velký kus práce na novém BMW R1300 GS. Předtím se podílel na koncepci vzhledu modelů BMW F 800 GS, G 450 X, R 1200 GS LC a R 1200 GS Adventure LC. Právě revoluční podoba nového R 1300 GS a nástup nového šéfa designu naznačuje, že se můžeme těšit na výrazný posun v designovém přístupu BMW.

Už v základní výbavě je pak Asistent rozjezdu (HSC). Dobrá zpráva pro nás dlouhány, je volitelná výbava umožňující zvýšení řídítek až o 30 mm.. Jde o součást paketu Enduro Pro, a celkem je možná individualizace ergonomického trojúhelníku s celkem čtyřmi variantami sedla, třemi různými stupačkami, řídítky Comfort a nastavitelnými páčkami pro ruce a nohy. Kromě nových vyplétaných kol jsou nyní jako volitelná výbava k dispozici nově vyvinutá kovaná kola Enduro. Jsou rovněž určena pro jízdu v terénu a ve srovnání s robustnějšími vyplétanými koly nabízejí hmotnostní výhodu přibližně 1,8 kg.

Základní varianta v bílé pastelové barvě Lightwhite s malým plexištítkem Sport je univerzál pro jízdu sólo i ve dvou, standardní sedlo má výšku 850 mm a edlo spollujezdce je zúžené. Další varianta Triple Black má výrazná černá kola z lehké slitiny a celkově je výbavou a vyšším elektricky nastavitelným štítem pojatá jako cestovní mašina na zpevněné silnice, v ceně již je i centrální stojan. Varianta GS Trophy v modré barvě s červenými a bílými pruhy je konfigurovaná na sportovní využití v terénu. Vysoké a úzké sedlo jezdce (870 mm) navazuje na měkčený kryt palivové nádrže, takže sedlo lze používat po celé jeho délce. A poslední provedení Option 719 Tramuntana vychází z výbavy Triple Black, ale kombinuje speciální zelenou barvu a zlatá vyplétaná kola s černými komponenty, jako je hlavní a zadní rám, pohonné ústrojí a nosič zavazadel s madlem. Pro nový model R 1300 GS jsou k dispozici celkem tři různé typy kol o rozměrech 3,0 x 19" vpředu a 4,5 x 17" vzadu. Základní model a modelová varianta Triple Black mají hliníková kola, zatímco varianty Trophy a Option 719 Tramuntana jsou vybaveny nově vyvinutými vyplétanými koly s hliníkovými ráfky navrženými speciálně pro použití v terénu.

Při pohledu do konfigurátoru na vás u základní verze v bílé barvě vyskočí prodejní cena 459 900 korun, verze Triple Black začíná na částce 479 960 korun, verze GS Trophy stojí 480 580 korun a barevné provedení Option 719 Tramuntana začíná na 520 tisíc korun. Jenže cena se dá jen těžko hodnotit, znovu musím připomenout, že velká géesa se v základu prakticky neprodávají a prodejní cena je obvykle minimálně o několik desítek, ale klidně i sto tisíc vyšší. Je to logické, kdo cenově dosáhne na motorku za půl milionu, už za své peníze chce tu nejlepší a optimální kombinaci funkcí přesně podle svých představ. A my v redakci už se těšíme, že vám už za měsíc přineseme hlavní dojmy a poznatky z prvních novinářských jízd na BMW R 1300 GS ve Španělsku.

Pohled do zákulisí při výrobě

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Dan66 přispěl 15 Kč
Š.e.m.í.k přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist