BMW představuje nové R 1250 GS a R 1250 RT

Je to tady, BMW odpálilo letošní salvu novinek a to hned dvojitým výstřelem. Právě představenými novinkami není nic menšího, než očekávané velké GS a cesťák RT s novým motorem. 1254 ccm, 136 koní, 143 newtonmetrů a variabilní časování ventilů, to jsou základní data nového motoru. Pojďme si představit, co se za tím skrývá.

BMW představuje nové R 1250 GS a R 1250 RT

Kapitoly článku

Nemůžeme samozřejmě začít jinde, než u nejzásadnějšího vylepšení, které je pro obě motorky společné - u motoru. Hlavním tahákem nového boxera je vychytávka s názvem BMW ShiftCam, pod níž se skrývá variabilní časování sacích ventilů. BMW se tak zařadilo po bok dalších výrobců, kteří tento systém používají nebo používali, jejich systém je ale zcela nový. Na vačkové hřídeli jsou pro každý ventil vedle sebe dva profily vaček a na konci hřídele je mechanismus, který zajišťuje posun celé hřídele. V nízkých otáčkách a během nižšího zatížení otevírá ventily „mírnější“ vačka, při přechodu do vysokých otáček nebo při plném plynu vyjede z ovládacího zařízení pin, který díky drážkám v konci vačkové hřídele zajistí její posun. V tu ránu se ventily otevírají podle „ostřejší“ vačky. Oba páry vaček mají jiné časování a zdvihají ventily do rozdílné výšky, a aby toho nebylo málo, drobné rozdíly jsou i mezi jednotlivými vačkami v páru, což má zajistit lepší víření směsi v prostoru válce, lepší spalování a tím i nižší spotřebu.

Video popisující systém BMW ShiftCam

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Právě o 4 % nižší spotřebou oproti předchůdci se díky všem těm změnám na motoru může továrna pochlubit. Další benefity všech těch hejblátek jsou klidnější chod motoru, zejména při nízkém zatížení a běhu na volnoběh (ten se mimochodem o 100 otáček snížil), snížení emisí, snížení hlučnosti a samozřejmě zvýšení výkonu a krouťáku v celém otáčkovém spektru. Na tom má samozřejmě svůj podíl i zvýšený objem, který se 7% zvýšením přinesl 14% nárůst krouťáku a o 9 % se zvýšil špičkový výkon. Přesně řečeno dává nová dvanácetpade 136 koní při 7 750 otáčkách a 143 Nm při 6 250 otáčkách, v případě GS při hmotnosti 249 kg (o 5 kilogramů víc oproti předchůdci), u RT se musí poprat 279 kilogramy (o 3 kila víc).

Motor s jasně rozpoznatelnými kryty hlav válců také vyměnil rozvodový řetěz, původně používaný klasický nahradil ozubený, který pomáhá snížit mechanickou hlučnost agregátu a se zvýšením výkonu se zlepšilo i chlazení. Novinky jsou také vybavené dvěma senzory klepání, takže v odlehlých koutech světa motor schroupne benzín horší než s normou RON 95, motor krmí dvojité vstřikovače, jiný je i výfukový systém nebo převodovka s vylepšenou mokrou spojkou.

Od motoru plavně překročíme k elektronice. GS a RT se bude ve standardu nabízet s dvojící jízdních režimů Rain a Road, kontrolou stability ASC a asistentem Hill Start Control pro rozjezd v kopci. V příplatkové výbavě si pak budete moci objednat jízdní režimy Pro s dynamickou kontrolou trakce DTC, ABS Pro (které je u cestovního RT ve standardu) doplněné o dynamickou brzdovou kontrolu DBC Hill Start Control Pro a dynamickým „blikajícím“ zadním brzdovým světlem. S elektronickou výbavou souvisí o podvozek. Elektronický systém ESA představuje svou další generaci, kterou nyní můžete mít i na R 1250 RT. Výrobce samozřejmě slibuje jeho lepší funkci ve všech směrech, nejzajímavější novinkou na něm ale je automatická kompenzace zatížení stroje. Už si tak nebudete muset vybírat, jestli jedete v jednom nebo ve dvou s plnou bagáží, motorka to sama pozná a přizpůsobí podle toho nastavení tlumičů. Důležitá je také možnost vybavit verzi HP sportovním podvozkem s delší drahou tlumičů a tužším nastavení, ideálním pro offroadové řádění.

Do dalších větších akcí se v Mnichově nepouštěli, zbytek úprav je spíš kosmetického rázu nebo šoupání výbavy z příplatkového katalogu do série. GSo 2019 dostanete ve standardu LED přední světlomet, k oběma motorkám si pak budete moci přiobjednat denní svícení, standardní výbava GS nyní také obsahuje velký 6.5 palcový TFT displej s příslušnou konektivitou. RT vyjíždí s analogovým otáčkoměrem a tachometrem, mezi kterými je menší 5.7 TFTčko (známé třeba z K 1600) a také s širším výběrem výšky sedel, kde můžete volit od 805 do 850 milimetrů. GS nabízí dál širokou škálu od snížené verze s nízkým sedlem ve výšce 800 mm až po variantu HP s výškou sedla 900 milimetrů. Obě motorky si pak budete moci dovybavit krizovým SOS tlačítkem na řídítka, které v případě nouze dokáže přivolat pomoc.

Co se vzhledu týče, obě motorky zůstávají téměř beze změn a je to hlavně o barvách. GS bude k dostání v černé a modré nebo si můžete připlatit za verzi Exclusive, která svou barevnou kombinací podtrhne exkluzivitu stroje. Další vyšší verze HP naopak hraje na offroadovou notu. K tradičním BMW HP barvám dostanete jednodílné rallye sedlo, menší štítek, drátěná kola a kryt chladiče.

RT je v základu k dostání v bílé barvě, sportovněji zaměření jezdci můžou sáhnout po červené verzi Sport, jedinci preferující luxus a eleganci zase po R 1250 RT Elegance v černé metalíze. S novými modely BMW představilo také rozšířený katalog BMW Spezial Option 719 a HP, kde můžete utratit další spoustu peněz za designové a funkční doplňky.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 48 Kč od 17 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist