ktm_srpen




Aprilia přidává další verze 660 a dobrodružný skútr

Domácí výstavu si samozřejmě nemůže nechat ujít koncern Piaggio, jenž si do Milána přichystal větší či menší novinky od každé ze svých značek. O Moto Guzzi se dočtete v samostatném článku, tady se koukneme na Aprilii, Piaggio a Vespu. Čili to bude o třech dvouválcových 660 a třech skútrech.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Aprilia Tuareg 660

Ale no tak, vždyť Tuareg 660 přeci není žádná novinka, už jsme vám dokonce přinesli i první test! No dobře, tvary tohoto cestovního endura z Noale už jsou známé od srpna a včera jste si dokonce mohli přečíst Vláďovy dojmy z novinářského testování. Ovšem to nic nemění na faktu, že Tuareg 660 je tou největší novinkou Aprilie pro rok 2022, klíčový produkt, jenž italského výrobce navrací do segmentu, z něhož již před lety vypadl, když skončil s výrobou modelu Caponord. Kdo dnes nemá cestovní enduro, jako by nebyl, a nový Tuareg 660 je opravdu hodně svěžím vánkem do této kategorie.

Zatímco Caponord byl velikánský cesťák s véčkovým dvouválcem třídy 1200, určený především na silniční hltání kilometrů, Tuareg ctí kořeny stejnojmenného jednoválce z 90. let a je to prostě lehká obratná cestovní motorka, která se cítí jako doma i v terénu. A jak Vláďa zjistil, nevadí jí ani hrubší zacházení, není to leštěnka jen na upravené polní cesty k penzionům. Kola 21“ a 18“, dlouhé zdvihy odpružení, štíhlá stavba a pokročilá elektronika, to jsou hlavní atributy stroje, jenž je vybaven řadovým dvouválcem známým již z modelů RS 660 a Tuono 660, ovšem s upravenou charakteristikou. Výkon byl snížen na 80 koní, což vám v takovéto motorce je celkem buřt, pro vás je důležitější slušný krouťák 70 Nm a to, že 75 % jeho maxima je k dispozici už od 3000 otáček. Jen pro porovnání, s 204 kg včetně plné nádrže je Tuareg 660 stejně těžký jako Yamaha Ténéré 700, ale výkonové parametry má lepší. Podívejte se na video z testování:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Aprilia Tuono 660 Factory

A máme tady první opravdovou novinku, o níž jsme dopředu neměli žádnou informaci. Tímhle nás Aprilia hodně překvapila, verze Factory k Tuonům (a superbikům RSV) vždycky patřila, ale doposud jsme ji našli jenom u těch velkých modelů s motorem od litru výš, kde kromě lakování nabízela především lepší a zákonitě dražší podvozek. Co znamená Factory u šestsetšedesátky, kde přeci jenom nemůžete zvednou cenu o kilo jenom proto, že tam dáte Öhlinsy?

Tohle je Tuono, jak jsme si ho představovali na začátku. Prostě svlečená RS 660 bez kompromisních (čti: levných) řešení, jaká nám Aprilia naservírovala ve standardní verzi. A vlastně je lepší než RS, protože jeho přední Kayaby i zadní Sachs nabízejí možnost kompletní nastavitelnosti, tedy předpětí pružin, odskoku i komprese vpředu i vzadu. Vida, nemusíte tam mít zrovna semiaktivní švédský podvozek, a přeci dostanete velké zlepšení za zlomek ceny. Ten bude mít navíc trochu méně práce, neboť hmotnost verze Factory klesla o 2 kg na 181 kg s plnou nádrží, a to především díky použití lithiové baterky.

Tedy takhle, podvozek bude mít méně práce při konstantní jízdě, avšak při té dynamické si naopak mákne víc. To proto, že Tuono Factory dostane motor ve výkonové variantě z RS, tedy rovných 100 koní namísto 95 standardní verze. Jelikož zároveň s tím v Noale zkrátili sekundární převod (o zoubek na pastorku méně), bude to asi pěkná divočina a je jenom dobře, že spolu s těmito úpravami do Factory putovala i šestiosá elektronika s kompletním APRC balíčkem. Tedy včetně náklonového ABS, přisvěcování do zatáček a především obousměrného quickshifteru, který standardnímu Tuonu tak zoufale chybí. Prostě samé dobré věci, navíc standardně Tuono Factory přijíždí v jednomístném sportovním provedení (sedlo a stupačky spolujezdce máte v ceně a dostanete je k motorce, nebojte se), což je cool, takže takovou jedinou kaňkou na kráse téhle motorky je její barevné provedení. Prostě černá, sem tam nějaký ten červený doplněk. Když si vzpomenu, jak nápaditá dokázala být starší Tuona a jak pěkně vypadá to standardní…

Aprilia RS 660 Limited Edition

To limitovaná edice supersportu RS 660 opravdu nevýrazným barevným provedením netrpí. Že vám ty barvy nějak podezřele zavánějí Amerikou a nikoli Itálií? Trefa a má to i svůj dobrý důvod. Ereso na sebe totiž v USA během prvního roku prodeje významně upozornilo po sportovní stránce, když na něm Kaleb de Keyrel vyhrál třídu Twins Cup v rámci amerického mistráku MotoAmerica. Spolu se čtyřmi dalšími piloty nové Aprilie dokázali ze 13 konaných závodů 10 vyhrát, v devíti obsadit druhé místo a v sedmi třetí místo, plus šestkrát stála RS 660 na pole position. Jako připomínka tohoto úspěchu vznikne 1500kusová limitovaná edice, vyvedená v amerických barvách, kde bude navíc velké závodní plexi, jednomístné provedení (stejná písnička jako u Tuona Factory) a speciální software na to, abyste si dokázali přenastavit quickshifter v okamžiku, kdy si prohodíte řazení na závodní s jedničkou nahoru.

Aprilia SR GT

A jdeme na skútry. Hned ten první je úplnou novinkou se vším všudy a je příjemné vidět Aprilii opět zpátky mezi výrobci i větších variátorových městských a meziměstských strojů než jenom padesátek. Značku v tomto ohledu v posledních letech Piaggio poněkud utlumilo, někdejší záplava skútrů všech objemů, pro Aprilii svého času typická, je dávno pryč, ale v případě SR GT se blýská na lepší časy. A rozhodně to není žádná šedá myška, Italové nové SR GT označují jako skútr kategorie Urban Adventure, tedy městské dobrodružství. Což o to, jízda po městě je kolikrát jedno velké dobrodružství, ale tady to má lehký přesah do terénu.

A nebude to jenom o zubatém vzorku pneumatik na kolech o průměru 14“ vpředu a 13“ vzadu, SR GT se chlubí i odpružením Showa udělaným na míru pro použití i jinde než na hladkém asfaltu. Přední 33m vidlice disponuje zdvihem 122 mm, což je podle Aprilie o 22 % více než u nejbližšího konkurenta (který to je?), zadní dvojice tlumičů s pětinásobně nastavitelným předpětím pružin potom nabídne 102 mm, o 7 % více než konkurence. To zní zajímavě, stejně jako údaj o světlé výšce 175 mm nebo o provozní hmotnosti pouze 144 kg – taková Forza od Hondy je považována za lehkonožku, a přitom naváží o 15 kg víc. Sportovní terénní dojem podporují ještě docela nízké plexi a široká trubková řídítka, přičemž mezi oběma jmenovanými prvky najdeme velký a u skútrů koncernu Piaggio dobře známý LCD displej s příplatkovou konektivitou.

Aprilia SR GT se bude vyrábět ve dvou motorizacích, a to jako 125 a jako 200 (ve skutečnosti 174 cm3), v prodeji by v Česku měly být obě. Menší varianta, kterou u nás budeme zřejmě potkávat častěji, nabídne legálně maximálních 11 kW a 12 Nm, ta větší potom 13 kW a 16,5 Nm. V obou případech jde o čtyřventilové, kapalinou chlazené agregáty i-get s alternátorovým startováním a systémem Start-Stop.

 

Vespa Elettrica Red

Poslední dvě skútrové novinky jsou už jenom takové designové verze. Tou první je červená elektrická Vespa, která se správně označuje (VESPA ELETTRICA)RED a jde již o třetí model (946 v roce 2017, Primavera loni) vzniklý ze spolupráce Vespy a nevládní organizace (RED), již před 15 lety založili frontman irské kapely U2 Bono a americký právník Bobby Shriver na pomoc v boji proti AIDS. Do dnešních dnů vybrala téměř 700 milionů dolarů a pomohla více než 220 milionům lidí, přičemž v posledních dvou letech pomáhá i s pandemií Covidu-19. Z každé prodané červené Elettricy půjde do fondu (RED) rovných 100 USD.

Piaggio 1 Feng Chen Wang

Piaggio představilo svůj malý městský elektrický skútr 1 (původně se jmenoval One, ale byl tam nějaký trademarkový problém zřejmě s Mini, takže se muselo přejít na číslovku) již v létě, ale i tak bylo jasné, že jej na veletrhu EICMA bude tlačit všemožnými způsoby.

A jedním z nich je i speciální edice nesoucí jméno čínské designérky Feng Chen Wang, která dnes působí v Londýně a má za sebou spolupráci se značkami Nike, Converse nebo Levi´s. Její „jednička“ na sobě nese prý zobrazuje prvky vody a bájného ptáka Fénixe a celé je to zabalené do spousty sugestivních marketingových slovíček, ale nejsme na webu o umění, nýbrž o motorkách, takže se na ně vykašleme a necháme to na každém, zda se mu to líbí/nelíbí. Ke skútru bude k dispozici ještě speciální helma a kolekce volnočasového oblečení.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist