journeyman_brezen




VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Bikeserker (10) napsal 17.05.2019 v 18:10+1

Tohle jsme loni v autoškole dřeli neustále (ty pomalý). Ještě na dost děsivém povrchu (někde štěrk, záplaty, 8 na mírně svažitém terénu), takže ještě větší challenge, ale hodí se to. Rychlý věci mě nechali vyzkoušet ve 2 lekcích (nouzový brždění a na přesnost) a ryhlý slalom v jedný lekci 2 týdny před zkouškou. Z toho jsem měl trochu vítr (protože jak píše kolega níže, do té doby jsem měl rychlostní osobák cca 22 km/h). Do provozu jsem nejel málem ani jednou, ale týden před zkouškou jsem řekl instruktorovi (střídali se), že by to možná nebylo úplně od věci (kdo měl řidičák B, vůbec ho moc neřešili, teorie vůbec, ani provoz moc).

Na zkoušce pak komisař vyžadoval asi 4 cviky (slalom, brždění na přesnost, a nějaký to rozjíždění/zastavování). Dělalo to toho dne asi 10-12 lidí a dal to nakonec všem, i když někteří třeba v provozu po několik km nevypnuli blinkr a podobně.

Za 15 litrů jsem čekal trochu víc (hlavně jejich webovky jsou slušná slibotechna), ale letos to tam už stojí 17, nebo 18. Těch pomalých cviků si cením, to jediný mělo nějaký přínos..

Yngwie (3) napsal 16.05.2019 v 23:21+1

Hm. Věřím, že tu zkoušku nakonec skoro každý, ať už napoprvé nebo naXté, udělá, ale některé striktně vyžadované úkony bezpečnost motorkáře a jeho okolí na silnici neřeší a vytváří pouze pro zkoušené i autoškoly zbytečný stres.
A na ministerstvu asi nemají moc čas, protože jich tam je určitě málo

Waskezova (4) napsal 15.05.2019 v 16:01-1

Yngwie: Co občas koukám na stránky Asociace autoškol, tak asi rok/půlrok nazpět se tam shodli na určitém zjemnění té zkoušky na cvičišti a chtěli to dát do zákonů: osmička by se vypustila (podle nich stačí to účko) a jsou tam i nižší rychlosti u těch rychlých disciplín, apod. Přišlo mi to docela rozumné, ale ministerstvo jim to shodilo ze stolu.

Yngwie (3) napsal 12.05.2019 v 16:08+1

Dělal jsem si A předloni a osmičku jsem taky napoprvé nedal Z pomalých cviků je nejnáročnější, ale přitom významě bezpečnost neřeší. Nevidím důvod, proč by se při zkoušce pri osmičce nemohlo lehce šlápnout, příjde mi to tady zbytečně upjaté a při zkoušce to může při přemíře snahy skončit pádem.
Úhybný manévr s vymáčnutou spojkou, bych asi taky neřešil, v první fázi jde o vyhnutí se překážce.

A pak ještě jeden poznatek, zhruba třetina zkoušených to nedala. Kolega, se kterým jsme postoupili do druhého kola ve městě při odbočování doleva z jednosměrky se neřadil doleva a nedal zkoušku. Musel opakovat. Ale ne jenom tu druhou část. Musel jít znovu na plac a pěkně znova.

Tím nechci celkově zkoušky hanit, ale asi by stálo zato některé cviky popř. opakování celé zkoušky přehodnotit.
Většinu dovedností vhodných do provozu stejně člověk pochytá až dál, v provozu a určitě je fajn si dát i nějako motoškolu

jan1212 (1) napsal 12.05.2019 v 10:05

Tu spojku nás taky tak učili, motorka fakt změkne, ale většina nováčku volila na ni nešahat, trochu se to zpomalilo a nebyla to taková vražda.

nevo7 (94) napsal 12.05.2019 v 10:00

Skúsil by som si to na tej motoškola motorke /nie na vlastnej, ktorú poznám naspamäť/, vodičák som robil minulé storočie. Nechápem pri tej poslednej disciplíne, vyhýbací manéver, prečo treba mať zmačknutú spojku . Áno, žiak sa pripraví na rýchlejšie valenie sa moto, ale v skutočnosti, keď nebrzdím a fakt sa idem vyhnúť diere, kanálu, či vybehnutému auto do križovatky, tak spojku nemačkám /ani brzdy, lebo neplánujem brzdiť/, proste len preklopím motorku.

jan1212 (1) napsal 12.05.2019 v 09:37+1

Taky jsem si prošel novými zkouškami. Po roce na 125 skútru z nuly na A. No, nevím, co bylo záměrem zkoušky takto překopat. Nižší úmrtnost? Asi těžko. Méně spadlých motorek v nulové rychlosti? To spíše. To, že i zkušení dlouholetí borci mají problém s těmito úkony svědčí o tom, že ty cviky reálně nikdo pořádně nevyužije. Specializované motoškoly na tom utrpí asi nejvíce, protože to, co cvičí ony, se teď dělá v autoškole. Navíc to rozsekat na základních 13 x 45 minut, většinou po dvou, tj. jednou až dvakrát týdně 2 x 45 minut včetně oblékání, přejezdu na cvičák atd., je neskutečně neefektivní. Pro úplného nováčka 13 hodin takhle rozsekaných je blbost a stačit to nebude pokud nebude jezdit ještě mimo sám (a nelegálně).
Navrhuji to udělat jako v USA - trochu zlehčit cvičák, udělat to jako víkendový kurz dva dny od rána do večera, den cvičák, den jízdy v provozu. Udělám zkoušku a jeď si kam chceš, frajere, jestli ti to spadne, je tvůj problém.
Skoro polovinu nehod způsobí autaři, na to autoškola nepřipraví. Zbylé nehody jsou z vysoké rychlosti a nevybraná zatáčka - tohle se v autoškole taky neučí! Průjezd zatáčkou ve stovce.

Takže za mě - zbytečná buzerace svobodných lidí, více práce pro autoškoly, méně práce pro motoškoly.
Amen.

rascal33 (0) napsal 12.05.2019 v 00:03

A1 jsem dělal 2001, A2 2003. Jezdil jsem celou dobu na Hondě XR400, která má v papírech 17kW, takže nebyl důvod dělat velké Ačko. Navíc, když pak zvýšili A2 na 35kW, proč taky. Koupil jsem si BMW F650 GS, které má 37 kW, tak jsem to taky nehrotil... Až když jsme chtěli jet s bandou v roce 2016 do Bulharska, rozhodl jsem se udělat si pro-forma řidičák na A, aby nebyly nějaké problémy na hranicích. Bohužel jsem (idiot) prokoučoval tu změnu vyhlášky asi o měsíc, takže nejen, že mě to stálo osmičku, ale ještě už byly ty nové jízdy. Celkem mě tlačil čas, takže z plánovaných třech hodin, jsem na Banditovi 600F jel dvakrát z toho jednou s kuželama. A s tímto jsem šel na zkoušky.

Nejdřív mě málem vyhodil, protože jsem tu motorku tlačil z pravé strany s otevřeným stojanem. Chtěl jsem ho ubezpečit, že po patnácti letech ježdění v terénu, dokážu motorku bezpečně stavět, tlačit i tahat ze všech stran i úhlů, a to i na delší vzdálenosti :c) Vzpomněl jsem si ale, že další termín už nestíhám, tak jsem v duchu napočítal do deseti, zaklopil stojánek a motorku tlačil z druhé strany.

No a upřímně, nejezdit už nějakou dobu na "velké" motorce asi bych se dost trápil. Slalomy, vyhýbačky jdou, akorát je třeba si hlídat rychlost, ať tam člověk nevletí zbytečně rychle a nesmí mít strach se do toho trochu položit. Brzda byla otázka důvěry v obutí a povrch :c) Bandit pochopitelně neměl ABS, ale brzdil dobře. Přední kolo drželo, tahal jsem za to víc a víc a čekal, jestli se začne zvedat zadek, ale ty silnice hned tak na předek nejdou, takže to s trochou citu v pravé ruce šlo.

Největší svinstvo byla osmička. Tu jsem dal až na potřetí. Nevím, jestli ten Bandit má tak malý rejd, nebo to udělali menší, protože to na volnoběh jedničky vycházelo tak 1 cm před dorazem, takže když mi to začalo padat dovnitř, doraz a než jsem našel, kde začíná zabírat plyn a vyspojkoval to, musel jsem si šlápnout.. Když jsem jel po třetí pouštěl jsem spojku o něco dříve, projel jsem to celé trochu rychleji a nakonec to šlo... ale ty nervy

Jízda v provozu v klidu, tady hodnotím kladně, že nemusíš vézt komisaře s sebou. To se mi stalo osudným v šestnácti, při prvním pokusu o A1, když jsem se svými rachitickými 60ti kily, při zastavení v kopci málem vyvrátil i s asi 100 kilovým komisařem, který prostě ty nohy nemohl dát dolů.. blbec

Jinak nás tam ten den bylo 6 a dali jsme to dva..

Ale zpětně to hodnotím kladně, když někdy vidíš ty jelita, co tam s těma motorkama při zkouškách jsou schopní vyvádět. Je určitě dobře vyzkoušet/nacvičit si nějaké "krizovky" a vypjatější situace :c) Být ten obdélník na osmičku o metr na každé straně větší, dal bych 5 praček Wihrpool, takhle jenom čtyři.. :c)))

Dan66 (72) napsal 11.05.2019 v 18:36

Pěkný článek. Bohužel pokud se pozorně podívám na povrch a okolí "cvičiště" je to hrůza. 30 let po revoluci mají žáci k výcviku za který zaplatí nemalé peníze ubohý plácek v polích...

miramare (3) napsal 11.05.2019 v 17:47

Článek popisuje ideální situaci kde se sešel dobrý učitel a nadaný žák. I v jiných školách než je autoškola s touhle kombinací nebývají problémy. Sám na svoje áčko v roce 2016 nevzpomínám moc rád, myslím že za ty prachy co mě to stálo (v Praze) bych si rád do praxe odnesl něco víc. Četl jsem že v některých zemích je získání řidičáku dvojstupňové - nejdřív jakoby naše lehčí autoškola, pak do roka absolvování něčeho jako naše motoškoly. Teprve pak je řidičák na motorku definitivní.
Ale to by asi vadilo autoškolám které by si nemohly mastit kapsu na zdokonaleném výcviku, takže to máme tak jak to je.

JirkaFJR (0) napsal 10.05.2019 v 23:42

Tato motorka má změněný sekundární převod . Evidentně slouží k závodům moto gymghana. Se standardním strojem má zvlášt lehká holka problémy, protože musí spojovat a nemá gyroskopickou stabilitu točeného mototoru právě v one 8

Jopeeeno (4) napsal 10.05.2019 v 23:12

Baldric:
Je to individuální, bez debat Vnímám to, co jsem viděl na sobě a zbytku našeho kurzu. Tam měla část strach z jízd v provozu, to mě zase nechávalo klidným, jezdil jsem před tím na velkém skůtru. Co jsem zprvu nečekal, že se budu tráput zrovna na té osmě. Vypadá to jak prkotina, ale potrápil jsem se. No vidíš, Ty jsi dal v poho osmu, já zase slalom. Každý to máme jinak. Tak teď hlavně, ať nebudeme muset v reálu zkoušet nějakou krizovku "na hraně"

Baldric (53) napsal 10.05.2019 v 22:54

@Jopeeeno
Pro me byl nejhorsi pomaly slalom. Osmicka mi sla bez problemu, ale z pomaleho slalomu jsem mel bobky.

Pan_Kaja (0) napsal 10.05.2019 v 21:10

Pro mě byly pomalé věci poměrně snadné, i když jsem předtím neseděl na motorce. Měl jsem problémy udělat 3x osmičku bez šlápnutí, ale když jsme si vyjasnili, že rychlost chůze neznamená zuřivé hlídání 4-5km/h, vše šlo mnohem lépe .))
Rychlý slalom byl ovšem hrozná záležitost. Já se k němu dostal dříve než k jízdám mimo cvičiště. Takže před prvním rychlým slalomem byl můj rychlostní rekord na motorce 20Km/h (vlastně kecám - ještě pár testů krizového brzdění z 50ky). A najednou ještě dělat slalom? Fakt nepříjemné. O výsledné zkoušce tu nechci mluvit. Snad jen dodám, že když má člověk štěstí, může se stát, že jsou zkoušky mnohem lehčí, než by měly. Co je countersteering nebo (a to především) jak moc velký význam má "řízení pohledem" jsem si vyzkoušel až s řidičákem na svém stroji v provozu a jsem rád, že to nedopadlo zle. A i když beru cvičiště v autoškole jako pozitivní zkušenost, stejně při pomalém obratu šlapu a působím nejistě, protože se bojím o svůj stroj a na rozdíl od autoškoly po mě nikdo nic nevyžaduje. I prudkému brzdění se vyhýbám (když bude nutné, tak budu prudce brzdit...v tom ta rychlá zkušenost v autoškole nic nemění). Je otázkou, co mi autoškola skutečně dala. Faktem je, že i když se podmínky zdají být jasné a poměrně vyčerpávající, stále je dost velký rozdíl mezi autoškolami podobně jako béček.

Jopeeeno (4) napsal 10.05.2019 v 20:41

Osmička... Asi nejhorší z části zkoušky na cvičišti, kdo tvrdí, že je to pohoda na "levou zadní", buď neví, co píše, nebo m? fakt talent
Teď vážně. K řidičáku na velkou motku jsem se odhodlal asi po tříletém zvažování ve svých 45 letech. Cena na ostravsku necelých 11.000 Kč, a to za základních 13 hodin. Nejdříve 2 hodky na cvičišti, pak 6 v provozu, instruktor za mnou na sólo motorce (oba Kawa ER6N). Zbytek hodin drill na cvičišti. Nejvíce jsem se fakt natrápil na osmičce, trénování správného pohledu do zatáčky mi dalo dost zabrat, to přiznávám na rovinu. Víkend před zkouškou jsem osmu a pohled ještě trénoval na kole od ženy, koupil kužely, rozmístil a piloval. Vypad? to jako blbost, ale dost mi to pomohlo.
V den zkoušek dvě holky spadly z motorky na osmičce, jedna z nich nedala taky krizové brždění. V podstatě v každém kurzu 1-2 neprošli a dokupovali jízdy...
Nakonec se povedlo, dal jsem to. Když jsem jel pro motorku, cestou zpět jsem si tu gymkhanu na parkingu ještě radši několikrát znova zopákl, přeci jen ER6 a cenduro zatáčí a jezdí v krizi kapánek jinak.

Targus (428) napsal 10.05.2019 v 18:58+2

Jestli to mám srovnat "výrobu řidičáků v době, kdy jsem je dělal já, asi to bude dnes přece jen přínosnější.
"Pincka" jsem dělal na škvárovém hřišti, úkolem bylo dojet od půlící čáry k rohovému praporku a zpět, nejlépe pak bez pádu a odřenin. Ty ze škváry bolí, jak sviňa.
Školitel i komisař dobře věděli, že všichni jako jeden muž už dávno jezdíme na černo, takže jediný problém nastal, když měla jet asi čtyřicetiletá paní. Jelikož čestně prohlásila, že bude jezdit "fakt jenom na babetě", postačilo jen nasednutí a vysednutí. To byly letní prázdniny roku 1978...
S notami na motku to už bylo "horší".
První jízda byla o necelé dva roky pozdějš na asfaltovém parkáči u stadionu. Jelikož jsem měl nejvíc keců, měl jsem jako první zajet na jedničku na druhý konec asfaltu, otočit se a přijet zpět. Hupl jsem na to, sdělil nahlas publiku, že na spojku SE*U (byla to Jawa s "automatem"), jedna, dvě, tři, pak hup na brzdu, otočit a zpátky. To jsem chtěl motku "postavit na zadní", což byla samozřejmě na třipindě z autoškoly naprostá utopie i s mými tehdejšími šedesáti kily.
Na to jsem obdržel zákaz dalších jízd coby potenciální ničitel socialistické techniky ("kapánek" smrděla spojka po nezdařené zvedačce a na asfaltu byly náznaky černé čáry) a plýtvač erárního benzínu a už jsem se svezl jen jednou s komisařem.

Což mě sejřilo, páč jsem se třepal na ježdění jak ratlík v dešti.

Stran toho dnešního výcviku říkám ano. Určitě to má smysl u velkých motorek, které umějí být "zlé".
Jistě že nejde o kroužení osmiček na parkáči u Tesca, ale o to, aby novopečený řidič měl strojek aspoň trochu "v ruce".

Krejza (1) napsal 10.05.2019 v 18:39+1

Jak píše Medvidek1, k tomu ještě opakovaně vědomě trefit stopu, po které pojedeš. Ideálně ještě měnit rytmus jízdy z pomalé do rychlé a opačně.

Medvidek1 (24) napsal 10.05.2019 v 18:26+2

Vladimir
Osmička na ploše vás naučí pohyb těla a rovnováhu. Mavíc když jí dáváte extra pomalu nez plynu, tak i spojkovat, držet jí v zákluzu a dobržďovat si zadní, když chcete ještě zpomalit.
Pohyb těla zužitkujete třeba na každým kruháči, (ikdyž to je spíš takovej lepší vyhejbací manévr) spojkování , pomalou jízdu a dobržďování na parkovištích. Rovnováhu tím získanou -aspoň při rozjezdech neťapat a nevláčet nohy za sebou.

Vladimir (-16) napsal 10.05.2019 v 18:17-2+2

A k čemu je dobré umět osmičku a k tomu několikrát za sebou. Na silnici se o 180 stupˇů otáčím tak jednou za rok tak dobře , ale osmu?

Jezismarja (0) napsal 10.05.2019 v 15:38

martonCZ: Ja bych to zas tak cerne nevidel, delal jsem papiry loni jako pomerne cerstvy 30tnik. V kurzu nas bylo 6 a ja patril mezi ty mladsi. Kazdy delal papiry prvne a zkusenosti jedine tak z babet nebo skutru. Zkousku jsme udelali vsichni napoprve. Vozovy park jsme meli rovnez slusny. MT07 pro Acka a tusim ze snad hornet cb 500 pro A2, uz si presne nepamatuji. Dokonce dve slecny se mnou delaly Acko a nozkama se temer nedokazaly doknout zeme. Vse je o pristupu zaku a samotne autoskoly. Kdyz se chce, vsechno jde.

Co se penez tyce, stalo nas to bez rozdilu na skupinu 9500 (Opava, male mesto - priznivejsi ceny ) a na cvicaku nas instruktor nechal jezdit kazdou sobotu a nedeli pocas celeho kurzu bez ohledu na min. pocet hodin urceny zakonem. Ja osobne jsem odhadem na cvicaku stravil tak 6 - 7 hodin bez priplatku.
Timto dekuji autoskole Smolicek v Opave za skvelej pristup !

martonCZ (-2) napsal 10.05.2019 v 15:13-4+2

už od mala jsem jezdil na motorkách a svůj první řidičák jsem si dělal v 17 letech na 125 ccm. Mohu s klidem říci, že tenhle způsob zkoušek má za účel akorát vybrat více peněz autoškolám a pojišťovnám. Už jsem po dvouch rozšířeních (A2, A) tudíž jsem měl možnost si v celkem krátké době vyzkoušet jak starý typ zkoušek, tak i nový typ zkoušek. Co se týče přípravy jezdce a rozsah hodin jízdy, tak nováček nemá vůbec žádnou šanci bez předchozích zkušeností zkoušku dokončit na první pokus. To ho nutí si připlácet další jízdy. Z pohledu autoškoly je nutnost zvednout cenu výcviku (někdy až zdvojnásobit) z důvodů mnohem větší pojistky na motorku a pokud vezmeme v úvahu pády nováčků, tak peníze jsou třeba i na opravy motocyklu. Sám jsem byl svědkem několika pádů na cvičáku a rozumím lenosti vlastníků autoškoly motorku opravovat do 1* stavu. Z toho důvodů se kolikrát jezdí tyto úkoly na takových motorkách, které jsou po několika pádech a technický stav je katastrofální. Z pohledu jezdce je velmi nepříjemné sedat na motorku co spíše připomíná šrot a po pouze několika málo hodinách, kdy není vůbec žádná šance dostat motorku do malíku a mít pro ní aspoň trošku cit. Zkoušky jsou poté ve znamení velkého stresu jak řidiče tak majitele motorky. O důležitosti některých úkonů a jejich významu při provozu lze hodně diskutovat. Za mojí kariéru mi vlastně nepřišlo nic vhod. Osobně jsem pokaždé složil zkoušku na první pokus, ale byl jsem svědky pokaždé aspoň 70% neúspěšnosti jak mezi mladými nováčky, tak i starými mazáky co už mají něco odježděno.

sramis (95) napsal 10.05.2019 v 12:13

Papiry uz mam dlouho, ale docela bych si tyhle prvky rad projel dneska na vlastni moto. Hlavne me zajima ten pomaly slalom a osmicka. Rad bych si myslel ze to dam jak nic, ale precejen brambora vazi 250KG a tahle vaha moc neodpousti

Pekny clanek (serie)

wabbit (1) napsal 10.05.2019 v 10:38+1

Papíry jsem dělal před dvěma lety shodou okolností taky u Horáznýho a hodiny na cvičišti byly ta nejlepší část. Právě během těsné osmičky, krizového brzdění a slalomu jsem si vyzkoušel kam až mě motorka pustí a jak moc ji můžu věřit. Právě díky tomu bylo cvičiště první místo kam jsem zajel s vlastní motorkou, abychom se navzájem poznali.

Na stejné cvičiště se vracím i po každé delší pauze a dvě hodiny se tam točím jak kolotoč a vždycky mě překvapí kolik se toho dá tak rychle zapomenout.

BTW "cviciště" je na Letné, dělal jsem tam zkoušky. Sice je tam zákaz vjezdu bez povolení MHMP ale je to věčně prázdné a polohy kuželů jsou vyznačeny na zemi.

_pheela_ (3) napsal 10.05.2019 v 10:35

Dobry parkoviste, vi nekdo, kde to je?

dave-lister (45) napsal 10.05.2019 v 10:16+1

Za sebe můžu říct že mě v autoškole nenaučili vůbec nic. Roky 2002 a 2007. Doufám že se autoškoly u nás zlepšily.

deluxa (347) napsal 10.05.2019 v 10:07

Najzabavnejsie ale zaroven aj na zamyslenie na tom je to ze denne stretavam ludi co sa maju problem otocit alebo urobit osmicku popripade absolutne nemaju odhad aky asi rate ma ich motorka. Ak by to tak fungovalo vsade ako to tu je popisane tak by sa to nemalo vobec stavat.

CR500 (142) napsal 10.05.2019 v 09:42

Na vsechny mozne krizovky pripravit sice nejde. Ale je dobre ze alespon zaklady rovnovahy a ovladani motorky takto ted testuji. Nemam rad kdyz nekdo kritizuje, ze je to pro zacatecnika tezke. Do te dnesni jungle v provozu je treba aby aspon toto zvladal. Driv to asi bylo jednodusi, ale zaroven kazdej predtim umel v terenu aspon na kole/pionirovi...dneska je tato "opici" draha myslim tuplem potreba.

jpaleta (8) napsal 10.05.2019 v 09:36+2

Jako začátečník, který udělal ppíry vloni na podzim, mohu jen potvrdit, že tyhle cviky z autoškoly sice vypadají jako zbytečné, ale pak v provozu se opravdu hodí. Blbé pojíždění v koloně může kompletně zničit nervy, o nutnosti koukat se kam jedu ani nemluvě.
Když na to koukám zpětně, občas si říkám jak že jsem zkoušku mohl udělat napoprvé (do té doby jsem jezdil jen na kole...).
Pěkně napsaný článek a autoškola vypadá opravdu dobře - takhle systematicky to můj instruktor nedělal...

Jacob82 (141) napsal 10.05.2019 v 09:33

Já dělal papíry na padinu v na Číze, pár jízd a pak závěrečka na Mosqitu se stokilovym komisařem.. (já mám 60kg) Osmičky a rozjíždění do kopce pak na Třindě dva roky po tom, ale s komisařem sem jel jenom autem (dělal jsem A i B dohromady)..

Frankie (719) napsal 10.05.2019 v 09:22+2

Pěkně napsnáno i nafoceno
A já jen vzpomínám jaké to bylo dělat autoškolu na motorku v roce 1996 dvě jízdy na cvičišti, tři v provozu, vše na Jawě 350 s instruktorem za zády. Vše ostatní se člověk musel naučit sám.
Je jedině dobře, že se dnes v autoškole učí tolik praktických věcí !

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist