globalmoto_duben_nolan




Řidičák na vlastní kůži: Nastupujeme do kurzu

Někde a někdy začít musíte. I s motorkami. Náš server nenavštěvují jen celoživotní motorkáři, kteří získali řidičská oprávnění, když měla Jawa 350 na domácí trh monopol. Chodí si k nám číst i lidé, kteří mají motorky jako platonickou lásku a teprve plánují, že ji přetaví v realitu. Prvním krokem je získání řidičáku. Co to dneska obnáší? Začínáme nový seriál!

Řešíte to na fóru, ptáte se nás na to v mailech. Řidičák na motorku je téma neustále živé, a to zejména teď na jaře, kdy konečně autoškoly začínají s výukou skupin začínajících písmenkem A. Tak jsme se rozhodli, že vás získáním řidičského oprávnění na motocykl provedeme. Jako žák, který nedávno zatoužil získat vedle auta také možnost řídit motocykl, nám poslouží náš kamarád David, který se před pár dny přihlásil do kurzu v autoškole sídlící na Praze 3. Tuhle autoškolu vede JUDr. Ing. Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR a advokát zaměřený na dopravní problematiku, takže David bude v těch nejpovolanějších rukách.

Pokud jste si papíry na motorku dělali v době, kdy měl Žižka ještě obě oči, možná budete překvapení, že už to dávno nejsou „padesátky od 15 let a velké motorky od 17“. A že se zkoušky nedělají na Jawině s druhými řídítky a 130kg komisařem za zády. V současnosti máme čtyři skupiny, které definuje zákon o provozu na pozemních komunikacích (361/2000 Sb. s mnoha novelizacemi) a které mají následující podmínky.

AM

Jakákoli padesátka? Omyl, s tímhle na Pionýra nebo Simsona nemůžete, protože tyhle socialistické střely jsou příliš rychlé. AM, to jsou vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h! Do téhle kategorie patří:

  • motocykly se spalovacím motorem s objemem do 50 cm3 anebo elektrické motocykly s výkonem do 4 kW
  • tříkolky se zážehovým motorem o objem do 50 cm3, resp. s jiným motorem do výkonu 4 kW
  • čtyřkolky o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg a zážehovou padesátkou, resp. s jiným motorem do 4 kW

Elektroskútr Yadea C-umi, motor 1,2 kW, rychlost 45 km/h. S tímhle vám stačí řidičák AM nebo B

Co to znamená? U motorek prostě padík anebo elektrika do 4 kW. Tříkolky a čtyřkolky, v tomto případě hlavně ta „moped-auta“ typu Ligier, jsou s benzínovým motorem nesmysl, ale mohou mít – a mají – klidně půllitrový diesel, akorát opět maximálně se 4 kW. A samozřejmě pořád 45 km/h.
Věkový limit: 15 let

A1

Velmi zjednodušeně stopětadvacítky do 11 kW pro šestnáctileté, ale těch podmínek je tam víc. Takže:

  • lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3
  • tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW
  • čtyřkolová vozidla o výkonu do 15 kW s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3

Honda Monkey 125, do města ideál. U hodně lehkých motorek pozor na poměr výkon/hmotnost

Čili u tříkolek rozhoduje jenom výkon motoru, čtyřkolky/autíčka jsou omezeny ještě objemem a u motorek je to docela jasné. Buď elektrika do 11 kW, anebo stopětadvacítka s tímto výkonem. Čtyřtakty se na maximálních 11 kW dělají už dávno, pokud byste toužili po starém dvoutaktu typu Cagiva Mito nebo Honda NSR125, musíte ho nechat seškrtit z těch původních cca 30 koní. Poměr hmotnosti a výkonu je jen taková pojistka, aby někdo nedal 11kW motor do 60kilového pitbiku. U „normálních“ motorek si to hlídat ani nemusíte, ani ty s maximálním povoleným výkonem neváží méně než z daného poměru vycházejících limitních 110 kg.
Věkový limit: 16 let

Aprilia RX 125 je skvělá pro 16náctileté s řidičákem A1. Její motor je dělaný na zákonných 11 kW

A2

V Evropě velmi zajímavá kategorie, která se u nás objevila po 19. lednu 2013. To datum si budete možná pamatovat spíše v souvislosti s možností řídit stopětadvacítkové skútry s řidičákem na auto, ale tohle byla druhá, mediálně méně propíraná změna. K téhle skupině se váže velké množství mýtů a polopravd, protože nahradila předchozí „A s omezením výkonu“. Jediná platná varianta je následující:

  • motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Jsou to tři pravidla, která musejí být dodržena. Objem motoru je naprosto irelevantní, klidně litr. Ale musí mít ten předepsaný poměr hmotnosti a výkonu (žádné zaokrouhlování, bacha na to třeba u menších endur) a hlavně 35 kW, opět bez zaokrouhlení. Pokud byste nechávali motorku seškrtit, tak pozor na ten dvojnásobný původní výkon. Můžete jezdit na stroji, který má v papírech původní výkon 70 kW a upravený 35 kW (např. Aprilia Shiver 900, speciální 70kW verze Kawasaki Z900 apod.), ale nemůžete jezdit třeba na starém Banditu 600, který je z původních 57 kW seškrcený na 25 kW, protože to je víc než dvojnásobek!

Kawasaki Z400 je typickou zástupkyní A2, stejně jako KTM 390 Duke nebo BMW G 310 R

Těch „srand“ se k A2 váže víc. Důležité je, co je napsáno v TP, s jakým výkonem byl který model homologovaný. Dříve jste totiž mohli sehnat klidně litrový supersport, který měl v TP napsaný výkon 25 kW, protože výrobce udělal homologaci jak na verzi s plným výkonem, tak na tu se sníženým. V tomhle případě tedy nejde o škrcení, ale o samostatný model s vlastní homologací a výkonem 25 kW.
Úplně největší mazec to je v případě, že jste si dělali „A s omezením výkonu“ před 19. lednem 2013. V tom případě vám totiž platí jak to, na co jste si dělali řidičák (maximálně 25 kW, škrcení z jakéhokoli výkonu, 0,16 kW/kg), tak vás tahle skupina opravňuje k řízení A2. Čili pro motorky do 25 kW jsou staré podmínky a od 25,1 do 35 kW ty nové.
Věkový limit: 18 let

Kdo touží po adventuře, může vybrat třeba novou Hondu CB500X

A

Tohle už je jednoduché. Když máte A, máte všechno. Patří sem:

  • motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj
  • tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW
  • čtyřkolová vozidla o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg

A protože tady nejsou prakticky žádná omezení techniky, máme zde aspoň trochu závar ve věku.
Věkový limit: 24 let. Ovšem řidičské oprávnění pro skupinu A lze rovněž udělit osobě, která dosáhla:

  • věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová vozidla, nebo
  • věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.

Velké cestovní endura můžete řídit pouze s "Áčkem"

BMW F 850 GS má výkon 70 kW. Můžete ho tedy nechat "uškrtit" a řídit i s A2

Pro náš modelový příklad je to jednoduché. Davidovi je už více než 24 let, takže si jde rovnou dělat skupinu A. To je mimochodem pro Prahu prý nejběžnější scénář, že si papíry na motorku dělají lidé, kterým je přes 30 a už dlouho jezdí autem. Prvožadatelů, tedy těch, co doposud žádný řidičák neměli a budou začínat s motorkou, je tady naprosté minimum. Naopak na venkově skupiny A1 i A2 docela frčí, protože zde je motocykl pro mladé efektivním řešením, jak se dostat do školy a za koníčky jinak než autobusem, který jede dvakrát denně.

Souboj čtyřválců: 121 kW vs. 107 kW. Záležitost pouze pro zkušené jezdce s řidičákem skupiny A

B

Béčko jsou samozřejmě auta, ale i tohle oprávnění nám trochu zasahuje do motorek. Tak jen pro pořádek, kromě čtyř kol můžete s béčkem řídit také:

  • vozidla zařazená do skupiny AM
  • vozidla zařazená do skupiny A1 s automatickou převodovkou (i elektroskútry)
  • tříkolová vozidla zařazená do skupiny A po dosažení věku 21 let

Co to znamená konkrétně? Padíka můžete řídit jakéhokoli, s řazením nebo bez, ale nesmí jet víc než 45 km/h, takže pořád žádný Simson nebo Pionýr. Stopětadvacítku akorát skútr, protože automatickou převodovkou je i variátor. Pozor, nepleťte si to s automatickou spojkou, jako má třeba Honda Super Cub, která má čtyřstupňovou převodovku. Ta sem nepatří, tu řídit nemůžete. Platí ale třeba pro elektroskútr BMW C evolution v jeho slabším provedení, které má výkon 11 kW. Vlastně prakticky pro jakýkoli elektrický motocykl, protože nás nenapadá žádný, který by měl řazení.

 S řidičákem na auto můžete řídit stopětadvacítkové skútry a také elektriky do 11 kW

A když je vám 21, můžete řídit tříkolky, jako je třeba H-D Freewheeler, Piaggio MP3 nebo Can-Am Spyder. Pozor, důležité je, co máte napsáno v papírech, protože původní MP3 sice také měly tři kola, ale homologované byly jako motocykl, takže na ně potřebujete nejčastěji A2! Až verze LT jsou homologované jako tříkolka L5e.

Co k nástupu do kurzu potřebujete? Stačí přihláška a potvrzení od lékaře. No a samozřejmě zaplatit. Buď vcelku, anebo, jako to má Řidičák.cz, po částech. Protože ona to dneska není vůbec levná sranda, takový řidičák na motorku. V závislosti na regionu a autoškole (a někde i na skupině řidičského oprávnění) počítejte zhruba od 10 do 20 tisíc korun. „Naše“ autoškola je s 15 900 Kč zhruba v polovině.

Nicméně vždy je to základní cena, která většinou není konečná. Záleží na vaší šikovnosti. Dnešní praktická zkouška se totiž skládá jak z jízdy v běžném provozu (zkušební komisař už nesedí s vámi na motorce, ale jede za vámi v autě nebo na svém motocyklu), tak z 10 poměrně náročných úkonů na cvičišti, které za půlhodinku rozhodně nenatrénujete. Dnešní absolventi autoškol umějí na motorce jezdit podstatně lépe než my, co jsme „štempl“ dostávali za to, že jsme se uměli rozjet a zastavit a zkušební komisař u toho zemřel hrůzou, ale taky je to logicky stojí více peněz. „Při výběru autoškoly se neřiďte jen udávanou cenou. Porovnávejte počty hodin základního výcviku a také ceny za další hodiny, které si budete muset přikoupit, když vám něco nepůjde,“ radí Ondřej Horázný.

Zákonem stanovený počet je totiž skutečné minimum a je rozdělený do tří etap. V první etapě je jedna hodina na trenažéru nebo cvičišti, kde se trénují úplné základy (spojka, brzda, plyn), a dvě hodiny v mírném provozu na motorce s dvojím ovládáním a instruktorem za zády, ve druhé etapě čtyři hodiny v mírném provozu s instruktorem nebo i bez (podle toho, jak vám to jde) a jedna hodina nácviku zvláštních úkonů pro závěrečnou zkoušku, a ve třetí etapě jsou čtyři hodiny zcela samostatně v hustějším provozu a dvě hodiny simulace závěrečné zkoušky. Suma sumárum minimálně 13 hodin praktického výcviku, u Řidičák.cz je v ceně 15 hodin. Doba trvání kurzu záleží vždy na pružnosti žáka, kdo může i jindy než odpoledne po práci, ten je samozřejmě ve výhodě. Když vám všechno jde a instruktor má volné termíny, dokážete to zvládnout třeba i za tři neděle, běžnější doba trvání je ale 4-6 týdnů. Takže jestli chcete letos jezdit, měli byste se do autoškoly přihlásit co nejdříve. Jak našemu Davidovi jdou první hodiny, o tom se dozvíte v příštím díle!

Pokud jste v článku nenašli všechny potřebné informace, ptejte se předsedy Asociace autoškol ČR pana Ondřeje Horázného v našem on-line rozhovoru.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: JUDr. Ing. Ondřej Horázný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

pepazdepa
Dotaz od pepazdepa položen 30.03.2019 13:32

Dobrý den,
mohu řídit skútr ( do 125ccm / 11 kW ) s řidičským průkazem B kromě ČR i v zahraničí ? Např. EU, nebo jen konkrétní země např. Slovensko, Rakousko atd. Děkuji a přeji pěkný den. Josef Adamec

Odpověď od JUDr. Ing. Ondřej Horázný z 20.04.2019 13:09

Nemůžete, je to národní úprava.

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Tani přispěla 3 Kč
marafzs600 přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
Jojko přispěl 3 Kč
froggz přispěl 6 Kč
Dan66 přispěl 6 Kč
Mac73 přispěl 6 Kč
Dagar přispěl 6 Kč
Shagrad přispěl 6 Kč
Lucciferka přispěla 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist