yamaha_demo_tour




Předpremiéra českého elektromotocyklu MXM

Nečekaná akce s nečekanou předpremiérou. Na letošním Strojírenském veletrhu v Brně proběhla předpremiéra elektrického motocyklu MXM. Na stánku společnosti HENNLICH se předvedl funkční závodní motocykl pro cross a enduro, který může svými parametry konkurovat třídě 450 se spalovacím motorem.

Kapitoly článku

Na strojírenském veletrhu jsme měli možnost krátce vyzpovídat dva ze 4 hlavních tvůrců celého projektu, ing. Pavla Šumeru mladšího, CEO projektu MXM, a ing. Pavla Šumeru staršího, ředitele společnosti HENNLICH Czech Republic. Na některé informace si ještě budeme muset počkat na konec zimy, kdy oficiálně proběhne premiéra nového modelu. Jak se oba zástupci značky vyjádřili, chtějí totiž s opravdovou premiérou počkat až do fáze, kdy bude rozjetá výroba první dvousetkusové série. A s náběhem výroby to vypadá velmi nadějně, už teď jezdí pět hotových motorek a do konce v roku vznikne ještě dalších pět kusů předsériového provedení. Celý projekt budeme samozřejmě sledovat a hned po oficiální premiéře přineseme kompletní informace.

Co už teď víme? Motocykl s názvem MXM používá rám z vysokopevnostní oceli, na něj navazuje hliníkový podsedlový rám a kyvná vidlice. V rámu je výměnná baterie s kapacitou 7 kWh a možností volby použití jednotlivých modulů podle délky závodu. V plném nasazení by tato sestava měla zvládnout typický závodní den na krosové trati, tedy dva tréninky a dvě rozjížďky. Není samozřejmě problém si na závody dovézt více baterií a během víkendu je podle potřeby měnit.

Pod baterií je elektromotor s primární převodovkou, který si firma MXM sama vyvinula. Všechny součásti hnacího ústrojí jsou chlazené kapalinou a umožňují nastavení různých výkonových režimů. Maximální výkon elektromotoru je nastavený na 42 kW, točivý moment dosahuje neuvěřitelných 1000 Nm. To je síla, která dokáže trhat řetězy, jak se údajně také při testování prvních prototypů často stávalo.

Trochu netypické odpružení zadního kola pomocí dvou jednotek po stranách místo dnes obvyklého centrálního odpružení. Za tímto řešením je snaha o zachování těžiště ve vodorovné ose stejně jako u motorek se spalovacím motorem a ponechání většího prostoru pro baterie. Motocykl může mít klasickou ruční i nožní brzdu, případně si ho bude možné objednat jen s brzdami na řídítkách. S celkovou hmotností 115 kg jde o stejnou váhovou kategorii jako motocykly 450 ccm, to platí i pro rozložení váhy mezi přední a zadní kolo. Podle slov konstruktérů MXM navíc nabízí optimální polohu těžiště.

Zajímavý je i celý příběh závodního motocyklu, za kterým stojí jednatel společnosti  HENNLICH, pan Pavel Šumera sr. a bývalý skvělý závodník pan Josef Iker, který od roku 1989 žije v Německu. Jako vášniví krosoví závodníci ve veteránské kategorii postupně před lety přesedlali na elektrické závodní stroje Alta. A jak sám pan Šumera říká, po zániku tohoto amerického výrobce jim nezbylo jiné řešení než si motocykl navrhnout a postavit sami. „Řekli jsme si, že už se šedesátkou na krku nemůžeme tušit, jak dlouho ještě vydržíme aktivně závodit? Než abychom čekali, až nějaká zavedená značka konečně rozjede výrobu konkurenceschopného stroje, radši jsme společně se synem, hlavním konstruktérem panem Sebastianem Braunem a šikovnými lidmi z firmy postavili vlastní stroj s výbornými parametry. A protože veteránská kategorie nemá žádné objemové omezení, už jsem na elektrické Altě vyhrál dost závodů a po startu díky obrovskému zátahu pravidelně získávám „holeshot“. (pozn.: holeshot = první závodník, který po startu najede do první zatáčky po startovní rovince).

Na rozdíl od nekonečné řady start-upových projektů v oblasti elektrický motocyklů, které po výrobě prvního prototypu teprve začínají shánět finance na další vývoj a případnou výrobu, je MXM v úplně jiné pozici. Za celým projektem stojí česká strojařská firma HENNLICH s dlouholetou tradicí. Průmyslový distributor a výrobce průmyslových zařízení HENNLICH už dokonce oslavil stoleté výročí od založení značky, která vznikla v roce 1922 v českém Duchcově a dnes je součástí mezinárodní skupiny HENNLICH. V její nabídce je i vybavení výrobních linek a speciální produkty pro průmyslovou automatizaci a robotizaci. I to je hodně slibným signálem, že plánovaný rozjezd výroby na jaře 2023 bude v profesionálním stylu. Na stánku této firmy byl k vidění i dětský závodní plochodrážní speciál, na který se podíváme v samostatném článku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist