globalmoto_duben_nolan




Nejzajímavější elektrické modely na výstavě Eicma

Milánská výstava ještě naštěstí z velké většiny patřila strojům se spalovacími motory, na rozdíl od automobilových veletrhů, kde si už nová benzínová auta výrobci skoro netroufají představit. Ale i u motocyklů a hlavně skútrů je trend elektrifikace zřejmý a na výstavě se představila řada zajímavých strojů.

Kapitoly článku

Elektrický pohon je lákavý hlavně pro designéry a startupy, protože kombinace baterie a elektromotoru umožňuje mnohem snazší návrh vlastní konstrukce než u spalovacího motoru s nádrží, sáním, převodovkou atd. Do elektrického pohonu se ale zapojuje i řada velkých značek, v reportážích z výstavy už jsme přinesli informace třeba o konceptu Aprilia ELECTRICa, připravovaných modelech budoucnosti Kawasaki, skútrů Zeeho od koncernu CFMOTO, odvážné kreace od značky Brixton či elektrické motocykly budoucnosti značky Kymco. Co dalšího nás zaujalo mezi elektrickými stroji na výstavě EICMA? Bylo to ho spousta, proto přinášíme jen stručný souhrn hlavních nových modelů.

Aerodynamický elektrický koncept VMoto a Pininfarina

Vypadá to jako závodní loď nebo vodní skútr, jde ale o studii aerodynamiky od společnosti VMoto, která je se svými modely Super Soco jedním z nejúspěšnějších prodejců elektrických skútrů v Evropě. Značka navázala spolupráci se slavným designérským studiem Pininfarina a „nepodstatné“ věci, jako je pohon nebo kola, jsou tu jen vzdáleně naznačené. To hlavní je minimální koeficient odporu vzduchu. A pak také lákavý design, který umí přitáhnout pozornost a odlišit podobné startupové projekty od davu ostatních.

VMoto Stash ve finální produkční verzi

Koncept se představil už před rokem na veletrhu EICMA 2021, teď je tu výrobní verze, na kterou už lze posílat předobjednávky a první stroje dorazí na trh už příští rok. Autorem je Adrian Morton, britský designér, který se proslavil vývojem novodobých modelů MV Agusta. Model Stash je odvozen od velkého úložného prostoru na místě, kde mají klasické motocykly nádrž. Pod ním je umístěna baterie o kapacitě 100 Ah a napětí 72 V, tedy celkem 7,2 kWh, která pohání elektromotor před kyvnou vidlicí s převodem na zadní kolo pomocí řetězu.

Nominální výkon motoru je 8 kW (10,7 koní), špičkový má nominální hodnotu 15 kW (20,1 koní) a umí na kratší dobu zvýšit maximální rychlost ze 110 km/h na 120 km/h pro bezpečnější předjíždění. Zajímavý parametr je celková hmotnost pouhých 143 kg a dojezd 150 km. Na řídítkách jsou brzdové páčky jako na skútru, brzdový systém je navíc kombinovaný a navíc se systémem ABS. Kola mají průměr 17 palců, vpředu s pneumatikou 110/70 a vzadu s pneumatikou 140/70.

Vmoto Dirt Bike

První lehký terénní stroj tohoto výrobce se bude prodávat ve dvou verzích „On-R" a „Off-R", kdy první je stroj ve stylu supermota se silničními pneumatikami a druhý bude jezdit na drapácích. V nabídce budou i omezené modely pro mladé jezdce, plně výkonná verze má maximální výkon 8 kW (10,7 k) a používá lithiovou baterii 72 V, 48 Ah (3,5 kWh), kterou lze nabít za tři hodiny. Při nízkých rychlostech má dojezd 150 km. Hmotnost je udávána na pouhých 84 kg, ale další podrobnosti včetně ceny zatím nebyly oznámeny.

Qjmotor RX, malý elektrický sporťák

Proč nás zaujala právě expozice Qjmotor? Jde o vlastní značku jednoho z největších čínských koncernů, který mimo jiné vlastní třeba současného výrobce Benelli, a na výstavě předvedla přes 30 dalších motocyklů a skútrů. A když tak obří firma představí hotový motocykl v předprodukční verzi, je to do výroby už jen kousek.

Model RX má být elektrickým ekvivalentem elektrické stopětadvacítky pro začátečníky a láká hlavně na pěkný sportovní kabát. Motor je uprostřed motocyklu a zadní kolo je poháněné klasicky řetězem. Výkon motocyklu má být 6,7 koní a maximálka 100 kilometrů za hodinu. Li-on baterie s napětím 72 V bude mít kapacitu 60 Ah a výrobce slibuje dojezd až 120 kilometrů na jedno nabití. Nabíjení přitom trvá přibližně čtyři a půl hodiny.

Yadea

Další úspěšná značka, která v Evropě i ve světovém měřítku obsadila velkou část trhu s elektrickými skútry, na výstavě předvedla svůj první motocykl značky Yadea s názvem VFD. Kompaktní naháč do města může obsahovat dvě baterie 32 Ah/72 V, které jsou podle výrobce o 20 % lehčí a o 8 % hustší než běžné baterie.

Při průměrné rychlosti 45 km/h lze s oběma bateriemi ujet až 140 km. Jedná se o baterie s krytím IPX7, které jsou vybaveny inteligentním systémem BMS 40+, jenž je chrání v různých situacích, a jsou schopny napájet centrální motor o výkonu 10 kW. Zrychlení z 0 na 50 km/h trvá 4 sekundy. Díky výkonu 10 kW je vhodný pro řízení s řidičským průkazem A1.

Horwin Senmenti O a Senmenti X

Po šesti letech výzkumu a vývoje se čínská značka Horwin podle svých slov rozhodla opustit tradiční konstrukci motocyklů a v Miláně představila koncept „integrovaného inteligentního podvozku IM“. Dvojice nových modelů od čínské značky Horwin přichází s odlišným přístupem k uspořádání baterie, motoru a řídicí jednotky a zavádí pokročilé technologie.

Koncept obsahuje funkce jako je třeba rozpoznávání scény pro detekci okolních objektů a sledování pozice jezdce během jízdy. Součástí vývoje jsou i samovyvažovací jednotky založené na principu gyroskopů, v budoucnu prý plánuje dokonce i autopilota s využitím umělé inteligence.

Davinci Motor DC100

Vloni ještě koncept, dnes už se na výstavě představil sériový model DC100 (DC jako zkratka pro stejnosměrný proud), který už je k dispozici i pro evropské trhy. Parametry vypadají hodně odvážně, maximální rychlost by měla být dokonce 200 km/h, zrychlení z nuly na sto za tři sekundy a maximální výkon 100 kW (136 koní). K tomu maximální točivý moment 850 Nm a doba rychlého nabíjení stejnosměrným proudem přibližně 30 minut. To jsou parametry, které zavánějí skoro porušováním fyzikálních zákonů, však také výrobce neuvádí příliš podrobností. Jediný detail je kapacita baterie 17,7 kWh a pohotovostní hmotnost 255 kilogramů.

Originálně tvarovaný motocykl používá špičkové komponenty jako odpružení Bitubo, brzdy Brembo Stylema nebo třeba obutí Pirelli Diablo Rosso III na 17palcových kolech. Davinci přijímá předprodejní objednávky na model DC100 v Evropě za cenu 26 000 eur, ale první dodávky by měly proběhnout až někdy ve druhém nebo třetím čtvrtletí roku 2023.

Energica Ego+, Eva Ribelle a EsseEsse9+

Italský výrobce elektrických motocyklů do Milána přivezl hlavně větší sílu přepracované elektrické pohonné jednotky EMCE a delší dojezd svých modelů Ego+, Eva Ribelle a EsseEsse9+. U všech tří modelů se o přibližně 5 procent zvýšil točivý moment i autonomie, to znamená dojezd až 420 km ve městě, 256 km v kombinovaném cyklu a 208 km v mimoměstském cyklu. Navíc je možné používat novou stejnosměrnou nabíječku, která dokáže zkrátit nabití baterie z 0 na 80 % za pouhých 40 minut. Tři nové motocykly se liší především svým stylem. Ego je sportovní model značky, Eva Ribelle je nahatý streetfighter se vzpřímenějším posazem a model EsseEsse9 je neo-retro roadster doplněný kruhovým světlometem a sedlem ve stylu cafe-racer.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Felo FW-06

Čínská značka Felo na trhu debutuje se zajímavým strojem FW-06. Za tímto názvem se skrývá mezistupeň mezi motocyklem a skútrem. Nový FW-06 je poměrně kompaktní, na délku měří 183 cm a rozvor je jen 124 cm, hmotnost je přitom pouhých 90 kg. Pod skutečně agresivní kapotáží je trubkový rám, v něm je umístěný elektromotor o výkonu 12 kW.

Maximální rychlost je 110 km/h a dojezd 140 km, pak bude nutná pauza 4-5 hodin na dobití baterie. Standardní výbava zahrnuje kontrolu trakce a ABS, stejně jako digitální přístrojovku. Zajímavostí je využití dvoustupňové automatické převodovky, díky které bylo možné využít jinou konstrukci elektromotoru.

Seat Mó 125 Performance

Španělská automobilová značka z koncernu VW už několik let úspěšně nabízí i elektrické skútry Mo 125. Nyní se firma zaměřuje na sportovnější publikum a na veletrhu EICMA 2022 představila novou variantu Mó 125 Performance. Motor této verze má výkon 7,5 kW (10,1 koní) a špičkový nominální výkon dokonce 11,5 kW (15,4 koní), to je jen asi o desetinu víc než u standardního modelu. I tak to ale stačí zkrátit zrychlení skútru z 0 na 50 km/h na 2,9 s, tedy o celou sekundu rychleji než u základního modelu Mó 125.

Vyšší varianta navíc nabízí funkci e-Boost, která pomáhá při předjíždění a umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h. Maximální rychlost základního modelu je přitom 95 km/h, ale interval e-Boost trvá maximálně 30 sekund. Obě verze skútru potřebují k plnému dobití 6-8 hodin.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
e-Kája přispěl 30 Kč
L6L přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist