yamaha_demo_tour




Intermot: elektrické motocykly

Nedá se svítit. Na motorky, neslyšně se pohybující po ulicích nebo na závodních tratích, si dříve nebo později budeme muset začít zvykat. Ropný půst je sice pořád ještě hudbou vzdálené budoucnosti, ale firmy zabývající vývojem alternativních pohonů nepolevují a sklízí první plody svého snažení. V Kolíně, kde pořadatelé vyhradili elektrikám celou halu, největší hráči ukázali silné lokty a nebojácně se postavili mezi konvenční benzínovou konkurenci.

Kapitoly článku

Brammo

Americká firma se zastoupením v Německu si pro evropskou premiéru svého prvního sériového elektrobiku se šestistupňovou převodovkou vybrala celkem logicky právě Intermot.
Na trhy v Rakousku, Belgii, Itálii, Švýcarsku, Francii, Španělsku, Finsku a Německu tak vedle již dříve představeného městského modelu Enertia s přímým převodem přichází elektrobike, na kterém se řadí úplně stejně jako na běžné motorce! Aktuální model Brammo Empulse 2013 je vyzbrojen vodou chlazeným elektromotorem o výkonu 54 koní a dosahuje maximální rychlosti až 180 km/h. Plně nabitá Li-Ion baterie vystačí na 195 km jízdy po městě nebo 90 km v dálničním tempu, případně 124 km kombinovaným stylem. Větší akční rádius je limitován především hmotností akumulátoru - už při stávající specifikaci váží Brammo Empulse 213 kg.
Vzhledem k nízkému počtu vyráběných kusů bohužel zůstává asi největším hendikepem cena. V Německu vyjde Empulse na téměř patnáct tisíc eur (v přepočtu 372 000,- Kč). A návratnost? Pokud každý průměrný kilometr bude stát deklarovaných třicet haléřů,  představuje to oproti nějakým dvěma až třem korunám projetým v benzínu mnohem větší úsporu než auta na LPG. Když ale nestihnete za sezónu nalítat víc než pár tisíc kilometrů, bude se investice vracet hodně dlouho.
Koho vede k úvahám o elektropohonu kromě ekologického smýšlení také ekonomické důvody, ten asi raději sáhne po levnějším modelu za 7 000 Euro (175 000 Kč). Se sedmdesátikilometrovým dojezdem a maximálkou 100 km se Enertia však hodí skutečně spíš do města, a za dvojnásobnou kapacitu baterky a silnější motor v modelu Plus už se zase připlácí 2 000 eur.
Šestistupňová manuální převodovka se kromě naked modelů Empulse a Empulse R (odlehčená verze s karbonovými díly) objeví také v offroadových speciálech řady Engage, jejichž výroba se teprve rozbíhá a firma zatím přijímá pouze předobjednávky.

Zero

Další světový výrobce elektromotorek má v aktuální nabídce o něco větší výběr modelů, ale na žádném z nich nenajdete spojkovou páčku ani řadičku. Firma Zero se ani nijak netají tím, že těžiště jejího zájmu se nachází hlavně v městském provozu, ale úplně bez povšimnutí nenechává ani motokrosové tratě.
Přímým převodem je vybaveno i  nové městské enduro Zero FX, které se představilo v Kolíně jako novinka 2013. Největší devizou tohoto univerzálu bude jeho nízká hmotnost - se 125 kilogramy je FX nejlehčím silničním modelem z výrobního programu značky, a když se k tomu přidá 95 Nm kroutícího momentu, může se pochlubit také nejrychlejší akcelerací. Do Evropy se začne dodávat od února příštího roku ve dvou provedeních. Číslo za označením ZF (Z-Force) udává kapacitu akumulátoru v kWh, přičemž Zero FX s plně nabitou levnější baterií ZF2.8 (9 495 Eur) ujede maximálně 56 km po městě, a při jízdě na plný plyn jenom necelou polovinu. Na ježdění dál než do supermarketu je určen model ZF5.7 (11 995 Eur) s dojezdem až 113 km v režimu město (50 km na plný výkon 44 koní).
Výlet až za hranice okresu pak umožní vlajková loď značky, Zero S. Větší akumulátor s kapacitou 11,4 kWh jí zaručuje minimální dojezd 169 km v kombinovaném režimu a čistě v městském provozu zvládne až 220 km na jedno nabití.
Další chloubou značky pro rok 2013 je nově vyvinutý motor Z-Force, který se od příštího února bude montovat do všech modelů. Kromě vyššího výkonu a kroutícího momentu Zero slibuje u nového agregátu jednak větší kapacitu, a hlavně možnost expresního doplnění energie. Právě dlouhé nabíjecí časy patří v kombinaci s omezeným dojezdem k hlavním nevýhodám elektricky poháněných vozidel. Ve standardním provedení se Li-Ion akumulátory motocyklů Zero dobíjí přímo ze zásuvky v garáži, což zabere v závislosti na kapacitě aku 4-7 hodin. S příplatkovým adaptérem na stejnosměrný proud se baterka stihne v některé ze stanic sítě CHAdeMO dobít na 95% za necelou hodinu. Hustota rozmístění těchto elektrických benzínek je však v Evropě zatím naprosto mizivá.

Kuberg

Na Intermotu nás mimo jiné zaujal také stánek značky, o které jsme se až později dozvěděli, že v Kolíně hájí české barvy. Dětské elektrobiky se ve Vrbně pod Pradědem vyrábí už nějaký pátek, ale doposud firma z kapacitních důvodů zásobovala pouze americký trh, kde je po alternativních pohonech přeci jen vyšší poptávka. Letošní Intermot se tak pro značku Kuberg stal jakousi vstupní bránou do Evropy, a podle zástupců firmy byly první reakce zákazníků i obchodních partnerů až překvapivě příznivé.
Zakladatelé firmy se sídlem v Ostravě-Vítkovicích si od počátku zvolili opačnou strategii než jejich zahraniční konkurenti. Před přesvědčováním odrostlých motorkářů k ochotě výrazně zvýšit pořizovací náklady, spojené s nákupem velkých motorek na elektriku, dali přednost výchově zákazníků od útlého věku. Dětské modely, se kterými firma Kuberg do byznysu před pár lety vstoupila, se jednak cenově tolik neliší od benzínových minikrosek srovnatelné kvality, a navíc mají z dlouhodobého hlediska ještě jednu výhodu: caparti, kteří na elektrice vyrostou, se v dospělém věku nebudou už na motorky bez výfuku dívat s takovou nedůvěrou, jaká panuje dnešními vyznavači vůně spáleného benzínu. 
Zatím sice v nabídce značky Kuberg žádnou motorku pro dospěláky nenajdete - i když  podvozky kinderbiků jsou dimenzovány na zatížení až stokilovým chlapem - ale to se má brzy změnit. Firma plánuje uvedení první velké elektromotorky už na příští rok, a mezitím vás možná zaujme něco ze současné produkce. Nejmenší model Start je, jak už jeho název napovídá, určen nejmenším dětem od dvou do pěti let věku. S váhou 20,5 kg a výškou sedla 40 cm nebude jeho zvládnutí dělat prckům o moc větší problémy než jízda na kole, a drandit na něm déle než hodinu, což je kapacita baterky, jim asi nedovolí fyzička. Elektromotor o výkonu 500W s přímým převodem může vyvinout nejvyšší rychlost 24 km/h, ale do začátku se maximálka nechá snadno omezit, podobně jako u benzínových motorek pro děti. U elektriky ale nehrozí žádné popáleniny od výfuku nebo potíže se startováním.
Pro větší závodníky (4-10 let) má Kuberg model Trial E, který dokáže v jednom kuse skákat přes překážky nebo rajtovat po poli za barákem až dvě hodiny. Největší Cross vydrží děcku od pěti let skoro do puberty - výrobce udává limit 12 let věku, zatímco maximální nosnost 100 kg platí pro všechny modely. Cross i Trial E už jsou vybaveny výkonnějším motorem (750W), bytelným rámem a kvalitními komponenty. Stejně jako u nejmenšího modelu, i tady odpadají téměř veškeré starosti spojené s údržbou, a klidu v rodině určitě prospěje také tichý a čistý provoz.



Video Kuberg


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):



TOPlist