Intermot: elektrické motocykly
Text: Petr Poduška | Foto: Jarda Ducháček , Jiří Jevický | Zveřejněno: 16.10.2012 | Zobrazeno: 24 725x
Nedá se svítit. Na motorky, neslyšně se pohybující po ulicích nebo na závodních tratích, si dříve nebo později budeme muset začít zvykat. Ropný půst je sice pořád ještě hudbou vzdálené budoucnosti, ale firmy zabývající vývojem alternativních pohonů nepolevují a sklízí první plody svého snažení. V Kolíně, kde pořadatelé vyhradili elektrikám celou halu, největší hráči ukázali silné lokty a nebojácně se postavili mezi konvenční benzínovou konkurenci.
Kapitoly článku
Brammo
Na trhy v Rakousku, Belgii, Itálii, Švýcarsku, Francii, Španělsku, Finsku a Německu tak vedle již dříve představeného městského modelu Enertia s přímým převodem přichází elektrobike, na kterém se řadí úplně stejně jako na běžné motorce! Aktuální model Brammo Empulse 2013 je vyzbrojen vodou chlazeným elektromotorem o výkonu 54 koní a dosahuje maximální rychlosti až 180 km/h. Plně nabitá Li-Ion baterie vystačí na 195 km jízdy po městě nebo 90 km v dálničním tempu, případně 124 km kombinovaným stylem. Větší akční rádius je limitován především hmotností akumulátoru - už při stávající specifikaci váží Brammo Empulse 213 kg.
Koho vede k úvahám o elektropohonu kromě ekologického smýšlení také ekonomické důvody, ten asi raději sáhne po levnějším modelu za 7 000 Euro (175 000 Kč). Se sedmdesátikilometrovým dojezdem a maximálkou 100 km se Enertia však hodí skutečně spíš do města, a za dvojnásobnou kapacitu baterky a silnější motor v modelu Plus už se zase připlácí 2 000 eur.
Šestistupňová manuální převodovka se kromě naked modelů Empulse a Empulse R (odlehčená verze s karbonovými díly) objeví také v offroadových speciálech řady Engage, jejichž výroba se teprve rozbíhá a firma zatím přijímá pouze předobjednávky.
Zero
Výlet až za hranice okresu pak umožní vlajková loď značky, Zero S. Větší akumulátor s kapacitou 11,4 kWh jí zaručuje minimální dojezd 169 km v kombinovaném režimu a čistě v městském provozu zvládne až 220 km na jedno nabití.
Další chloubou značky pro rok 2013 je nově vyvinutý motor Z-Force, který se od příštího února bude montovat do všech modelů. Kromě vyššího výkonu a kroutícího momentu Zero slibuje u nového agregátu jednak větší kapacitu, a hlavně možnost expresního doplnění energie. Právě dlouhé nabíjecí časy patří v kombinaci s omezeným dojezdem k hlavním nevýhodám elektricky poháněných vozidel. Ve standardním provedení se Li-Ion akumulátory motocyklů Zero dobíjí přímo ze zásuvky v garáži, což zabere v závislosti na kapacitě aku 4-7 hodin. S příplatkovým adaptérem na stejnosměrný proud se baterka stihne v některé ze stanic sítě CHAdeMO dobít na 95% za necelou hodinu. Hustota rozmístění těchto elektrických benzínek je však v Evropě zatím naprosto mizivá.
Kuberg
Pro větší závodníky (4-10 let) má Kuberg model Trial E, který dokáže v jednom kuse skákat přes překážky nebo rajtovat po poli za barákem až dvě hodiny. Největší Cross vydrží děcku od pěti let skoro do puberty - výrobce udává limit 12 let věku, zatímco maximální nosnost 100 kg platí pro všechny modely. Cross i Trial E už jsou vybaveny výkonnějším motorem (750W), bytelným rámem a kvalitními komponenty. Stejně jako u nejmenšího modelu, i tady odpadají téměř veškeré starosti spojené s údržbou, a klidu v rodině určitě prospěje také tichý a čistý provoz.
Video Kuberg
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)