globalmoto_duben_nolan




Brammo Empulse - vodou chlazený elektrobike

Společnost Brammo, která patří k největším hráčům v oblasti vývoje a výroby elektricky poháněných motocyklů, před pár dny uvedla na trh dlouho očekávanou novinku. Empulse má k motorce se spalovacím motorem už hodně blízko, a to nejen vzhledem.

Kapitoly článku

V Hollywoodu byly během velkolepé prezentace představeny vlastně dva modely – Empulse R se však od základní verze liší jenom karbonovými kapotami namísto plastových. Ani jedna verze svým vzhledem nijak nápadně neprozrazuje, že se jeji provoz neobejde bez každodenního  připojení k elektrické síti. Pochopitelně byste marně hledali koncovku výfuku, a odkryté akumulátory také hodně napoví, ale na první pohled by stejně jako Brammo Empulse mohl vypadat jakýkoli sportovní naháč s benzínovým motorem.
Konvenčním motorkám se chce nové Brammo vyrovnat také v jízdních pocitech. Elektromotor proto nepohání zadní kolo napřímo, ale prostřednictvím šestistupňové převodovky. Integrovanou elektrickou převodovku (IET) vyvinuli v Brammo přímo na míru k novému motoru, a aby byla obsluha elektrobiku co nejvíce přirozená, na řídítkách Empulse nechybí spojková páčka, a před levou stupačkou trčí nafalšovaná a funkční řadička. Jízdní dojmy máme zatím k dispozici pouze zprostředkovaně, ale podle výrobce převodovka údajně umí dokonale napodobit dokonce i pocity při podřazování na klasické motorce.
Elektrický agregát nabízí maximální výkon 54 koní, a Empulse je vůbec prvním sériově vyráběným el-bikem s vodním chlazením motoru. Šťávu pro motor Brammo skladuje v lithium-iontových akumulátorech vlastní výroby, u kterých garantuje životnost na 1500 nabíjecích cyklů. Plné nabití akumulátoru pomalejším tempem trvá osm hodin, při zrychleném tempu se dá energie dočerpat za 3,5 hodiny. Maximální akční rádius pořád ještě není na žádné velké výletování: s plně nabitou aterkou Empulse ujede necelých 90 kilometrů po dálnici, nebo zhruba dvakrát tolik ve městě. A při střídání režimů se dál než 120 km od zásuvky nedostanete.
Ani ampér přitom nepřijde nazmar. Veškerá energie, vznikající například při brzdění, se vrací zpět do akumulátorů, aby mohla být při příštím přidání plynu zrecyklována. Motor kromě toho nabízí na výběr dva výkonové režimy – při úsporném jde do drátů jenom omezené množství proudu, a teprve po přepnutí na Sport to Empulse rozbalí na plný výkon. Pak se umí dvousetkilogramová elektromotorka rozdovádět až k maximální rychlosti 150 km/h.
Omezený dojezd a dlouhé nabíjecí časy alespoň částečně vynahradí parádně postavený podvozek. Plně nastavitelné 43mm přední Marzocchi a zadní centrál Sachs patří k tomu nejlepšímu zboží, co vůbec lze na motorku nasadit, stejně jako radiální čtyřpístková Bremba na 310mm kotoučích. Vzadu brzdí jeden kotouč s dvoupístkem, rovněž značky Brembo. To všechno jezdí po sedmnáctipalcových ráfcích Marchesini, obutých z výroby na pryže Avon.
I když výrobce elektromotorek nejspíš čeká skvělá budoucnost, zatím ještě vyhráno nemají. Z něčeho ale musí financovat drahý vývoj už teď, a vypadá to, že svou troškou do mlýna bude muset přispět také současný zákazník. Základní model Brammo Empulse vyjde ve Státech skoro na 17 tisíc dolarů, a karbonové erko ještě o dva tisíce dráž. S takovými cenami mohou elektrobiky benzínovým motorkám jen těžko konkurovat, ať už jsou sebevíc ekologické a ekonomické.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist