Míra Lisý z motoškoly Bezpečně na motorce odpovídal on-line
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 20.3.2013 | Zobrazeno: 13 689x
Projekt Bezpečně na motorce s Mírou Lisým asi není třeba dlouze představovat, protože se stejnojmennými kurzy bezpečné jízdy se můžete pravidelně setkávat po celé republice už třetím rokem. Tváří projektu a hlavním instruktorem kurzů je jedenáctinásobný mistr republiky v mototrialu, který bude zítra hostem našeho on-line rozhovoru. Otázky pro Míru ale můžete posílat už teď.
- BNM pořádá pravidelné kurzy v každém kraji ČR (pro začátečníky, středně pokročilé, velmi pokročilé jezdce)
- BNM pro výuku krizových situací používá výukové motorky s patentovanými protipadacími rámy
- v BNM vyučuje Míra Lisý - 11ti násobný mistr ČR a vicemistr Evropy v mototrialu
- BNM pořádá víkendové Moto kempy
- NOVINKA - Půlroční Motoškola BNM - kontinuální výuka začátečníků v 5 lekcích během 1/2 roku
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Zdravím. mám Yamahu WR125R ... chci se naučit ji dávát na zadni... ale náky mě to nejde... nevim kde dělám chybu.. když jí půjčím kámošoj tak sni jezdi po zadnim na všechny kvalty.. nemáš nákou radu???
Rozjeď se do mírného kopce na jedničku, přidej hodně plynu na otáčky 5-7tis, kdy motorka má už lepší výkon a do toho prstem lízneš spojku. Motor dostane spojkou bodlo a mašina se zvedne. Sedni si trochu víc dozadu. Vše dělej s citem a připrav si prst na spojku a nohu na zadní brzdu kvůli převrácení na záda :-) Zkoušet to můžeš ze začátku i ve stupačkách ve stoje, ale pohodlnější je to vsedě :-) Hlavně mimo silnici! Hodně štěstí přeje Míra
Zdravím,kolik stojí motoškola?Jak dlouho trvá jedná lekce?
S pozdravem Milan
Veškeré informace jsou na našich stránkách www.bezpecne-na-motorce.cz Máme několik druhů kurzů (skútry, silniční, enduro...), u všech je to jinak. :-) Ahoj Míra
Necháte si narůst toho kníra? Vypadal jste s ním legračně Z rebela Lisáka takovej fotřík mravokárce
Vypadal jsem jak Uve Jurgen z NDR :-) Hrůza!!! Připojili jsme se k akci s kníry "Movember" na podporu rakoviny mužské prostaty a myslím, že stojí za to ze sebe udělat na měsíc Joudu, když to jde na dobrou věc!! Musel jsem držet basu se zbytkem firmy, určitě ale o kníru dobrovolně neuvažuju :-) Míra
Zdravím Mirka, a mám na něj následující dotaz:
- není Ti tak trochu smutno po trialu
Máš pravdu je :-) Občas si jdu vrknout na trialce a je to super :-) Škoda, že není více populární, ten sport si to zaslouží!! Měj se fajn Míra
Zdravím,kdy a kde budou kurzy v Severomoravském kraji a za kolik?Díky
Termíny, místa kurzů a ceny jsou vypsány na našich stránkách www.bezpecne-na-motorce.cz. zatím do konce května. Další termíny na další měsíce budou vypisovány průběžně. A do Ostravy jezdíme rádi, tak se určitě přihlas. Ahoj Míra
Ahoj Míro, jak se máš. Jaký máš názor k novele, kde držitel řidičáku na auto může, bez jakýkoliv zkušeností, řídit skútr do 125 ccm? Myslím si, že by měl být povinný nějaký kurz, aby na silnice nevyjeli začátečníci v jedné stopě. Měj se, Roman
Naprosto souhlasím, trénink pro někoho, kdo neseděl nikdy na ničem jednostopém motorovém a mnohdy ani na kole, je nutný!! Bojíme se (a myslím oprávněně), že přibyde nehod ve městech a úrazů. Protože skútry jsou vozidly velmi podceňovanými, každý si myslí, že na tom umí... Točil jsem poslední Besipky právě o skútrech, docela se povedly a hovoří za vše. Míra
Ještě by to chtělo aby jste tam měli k vyzkoušení trenažer s moto, které se dává na zadní. To by mělo určitě úspěch.. Co ty na to?
Wheelie trenažér jsem zkoušel, ale není to ono :-) Umění po zadním je sice adrenalin a frajeřina (a v trialu nutnost umět), ale zabýváme se bezpečnou jízdou v silničním provozu a tam nemá tahle věc co dělat. A z podnikatelskýho hlediska bych s touto výukou asi moc složenek nezaplatil :-) Pokud chceš umět, přijď do našeho kurzu, můžu se ti věnovat chvíli po jeho skončení. Je to ale činnost pro pokročilé jezdce :-) Ahoj Míra
Zdravíčko Míro, koukal jsem na předváděčku na Motosalonu v PHA...uvítal bych pár rad ..popřípadě nějaké treningy...kdy máš cestu do Libereckého kraje? ..Díky Look-In
Ahoj, sleduj termíny a místa na www.bezpecne-na-motorce.cz, je možné, že se na severu Čech objevíme i letos. I když u vás je to s vhodnými plochami mizérie... Pokud jsi pokročilejší motorkář, nemělo by ti vadit dojet kamkoli nebo začátečníci jezdí na naše kurzy i s motorkami na přívěsu, najdi nejbližší místo a rád ti dám nejen "pár" rad. Začátečníky naučíme, pokročilé motorkáře zdokonalíme. Každému máme co říct! Míra
Ahoj. Měl bych otázku, zda by jsi nemohl doporučit nějaké domácí cvičení, posílení zádových svalů, rovnováhy nebo na co se zaměřit aby to člověku přes zimu pokrátilo čekání na jaro a mohl si tak zlepšit jízdu v létě ať už na okruhu nebo na silnici. Jinak přeji hodně zdaru s BNM
Také jezdíš v autě a sedíš u pc? Já to tak v poslední době mám a trpím na záda jako blázen!! Jediné, co mi pomáhá, je ráno klasická rozcvička a protahování zad strečingem .Léta mi na fyzičku pomáhalo horské kolo, gymnastika a v posilovně veslice, běhat jsem moc nemohl, protože mám špatné menisky :-) Základem je být v pohodě i psychicky, vše to spolu souvisí. Dej se do pohody a hýbej se :-) Přeji ti hodně zdaru, Míra
V kterých měsrech a na jakých trtích cvičíte. Dík Karel
Pokud se ptáš na kurzy BNM, seznam všech měst a míst je na našich stránkách www.bezpecne-na-motorce.cz, pokud se ptáš na moje tréninky, dnes už moc netrénuji (protože už nezávodím), ale chodíme se rekreačně vozit na různé krosové tratě (Třebíz, Slapy, Kramolín a různé lomy a pískovny). Míra
Ahoj, připojil bych se s dotazem na wheelie trenažér, případně wheelie školu - uvažujete nad něčím takovým?
Ahoj, odpověď je níže. Wheelie trenažér jsem zkoušel, ale není to ono :-) Možná někdy v budoucnu se tím budeme zabývat, ale to by museli nejdřív všichni umět pořádně po 2 kolech, abychom mohli začít s výukou poměrně pokročilou :-) Ahoj Míra
Ahoj
Pokud se nepletu .Tak jste také jezdil na cyklotrialů.
Návod na jeho stavbu byl v časopisu ABC ??
Myslím že to bylo někdy kolem roku 1983. Plus mínus.
Jak na to období vzpomínáte???
Jo jo 1983, to už je dávno :-) Byl to začátek mé kariéry a rád na ty začátky vzpomínám. Doba nebyla tak uspěchaná a lidi byly přátelštější a víc si pomáhali. V té době jsme si těch málo věcí všichni víc vážili , třeba návodu v ABC, jehož iniciátorem byl Petr Hůla s Jirkou Kněžourkem. Petr přivezl kolo Montesa s Belgie a Jirka to podle něj postavil, tak začala éra cyklotrialu :-) a také ta moje. Tímto jim moc děkuji a Vám též za dotaz, Míra
Zdravim,
viditelne se ve "firmě" daří, chtěla jsem se tedy zeptat, jestli plánujete s BNM nějaké horké novinky, na co bychom se mohli těšit? (teda pokud to jeste jde, do letošní sezony jste pripravili spoustu novych balíčku, rozšířili vozový park a kdo vi, co jeste), takže otázka spis tak ze zvedavosti... ;)
btw. nebude soutěž? :) (Jouda mi jde dobre, takže vyhrat nejaky kurz by se šiklo:)
Tak ať se daří!
Díky za uznání, mám kolem sebe skvělý tým lidí z různých oborů a všichni makáme nadoraz!! Proto tolik spokojených zákazníků, zdokonalených motorkářů, poučených lidí z preventivních bezpečnostních akcí a slibně rozjetých dalších projektů. Konečně jsme se dostali do stavu, kdy je pro nás práce koníčkem :-), což dělá ve firmě hodně, i když čas, který všemu věnujeme, je někdy už i přes hranici...
Horké novinky pro letošek jsou:
- půlroční Motoškola BNM, kdy začátečník a mírně pokročilý motorkář projde půlroční intenzívní výukou podle evropské metodiky, jejímž cílem je středně pokročilý motorkář jistě se pohybující po našich silnicích
- KEMP BNM, tj. víkendová akce, kde každý okusí za celý víkend mnoho motocyklových disciplín, od okruhové jízdy, enduro, trial, závody v pravidel :-) Ať se daří a brzy doufám na viděnou na některé naší akci! Míra
Dobrý den,
co by jste poradil začínajícímu motorkáři při jízdě na frekventovaných silnicích ? Např. Jižní spojka atd.
Děkuji
Začínajícímu motorkáři radím svěřit se do rukou profíků, než se vydat vůbec do provozu, natož na silnice jako Jižní spojka! Všem začátečníkům přirovnáváme motorku ke sportu - taky si nekoupíš poprvé v životě raketu na tenis a nejdeš rovnou hrát s Berdychem... Nebo nenaučil ses v 6 letech číst a nešel si hned na VŠ... Navíc u tenisu nebo ve škole ti nehrozí tak velká rizika, jako na motorce!! Nechtěj přeskakovat nutný postupný vývoj, výuku a zdokonalování. A pokud i tak chceš přeskočit, pak mysli za ostatní, předvídej to nejhorší (téměř až paranoidně), kdo ti co kde vyvede, koukej kolem sebe a buď připraven bezpečně brzdit a vyhnout se (hodně učíme..!!) Měj se rád! Míra
Ahoj Miroslave (jééé, to je jako král Miroslav z tý pohádky),
Jsem té viděla jako jezdit na veltrhu těch motorek a byla sem z toho jako fakt úplně děsně mimo. Si jako fakt dost hustej a tak sem se chtěla zeptat jestli bys mě jako někdy svez třeba i jako po zadnim nebo jak se to správně u vás motorkářů jako vlastně řiká Hrozně bych si to jako fakt přála a dala bych za to úplně jako nevim co .
Předem děkuju za odpověď
Lucinka
Lucinko, dík za napsání:-) Jestli nás někdy odlapíš na nějaké akci, tak ti přání "svezení po zadním" určitě rád splním :-) Jukni na náš web a klidně přijeď. „Král Miroslav“
Zdravim BNM. Minuly rok me zaujal kemp v Hradisti u Pisku, ale nakonec me odradila skutecnost, ze to bylo (alespon podle programu) rozdeleno rovnym dilem na enduro a silnici. Zajimalo by me zamereni jen na silnici. Neni v planu neco takoveho v jihoceskem kraji letos? Diky a preji mnoho uspechu. Dany
Ahoj Dany, škoda, že Tě enduro skutečnost odradila. . Kemp v Písku se vydařil tak, že se z plánované jedné akce se stane už akce každoroční, jaký měla úspěch - nejen u lidí, kteří absolvovali, ale i u odborníků a dovozců, kteří se zúčastnili. On totiž úplný základ dobrého silničního ježdění je právě v enduru a dokonce i v trialu (trial se učí jako základ v rakouských silničních motoškolách). Když jako endurista sedneš poprvé na silniční, nebudeš mít problém. Když jako silničář sedneš poprvé na enduro, pravděpodobně mít problémy budeš. A o tom to je - základem jízdy na jakékoli motorce je rovnováha a jemná technika ovládání a zvládnutí nerovností a to se naučíš buď na enduru nebo na trialce! Taky si všimni okruhových jezdců - trénují cross nebo enduro, bahňáci silnici k životu nepotřebují... Pokud tě zajímá jen silniční ježdění a ostatní ne, buď přijeď na Kemp a čeho se nebudeš chtít zúčastnit, se nezúčastníš nebo najdi agenturu, která se věnuje okruhovým jízdám. I okruh je dobrá zkušenost pro získání určité jistoty v sedle. Hodně štěstí, Míra.
Dobry den, rad by som sa spytal ako odhadnut maximalny mozny (a este bezpecny) naklon motocykla v zakrutach.
Dakujem, Roman
Dobrý den, už jsem odpovídal na totéž výše, platí i pro vás. Míra
Ahojky Míro,doufám že si na mě vzpomínáš.Štěpánka - Moto Guzzi Nevada.Loni jsem byla třikrát na kurzu a na posledním kurzu jsi říkal,že by jsi viděl na letošní rok individualní trénink.Měl jsi na mysli kurz,který od letoška nabízíte,jednou za měsíc a šestkrát dohromady ? Dík Štěpánka
Ahoj Štěpánko, vzpomínám :-) Přesně tak, je to ta půlroční Motoškola vč. všech konzultací, kterou letos zahajujeme. Během toho půl roku je kdykoliv navíc možné přijet volně v rámci ceny za Motoškolu i na naše jiné kurzy, kde můžeš vše, co ti nepůjde a nebo nebudeš chápat, ještě s námi probrat:-) Nebo je možný úplný individuál, jedná se ale o termíny pouze v pracovním týdnu a o poměrně nákladnou záležitost. Ty jsou vyhledávány podnikateli, kteří jsou pány svého času a na peníze nehledí. Těším se na tebe! :-) Míra
Ahoj Mistře !
posílám Ti pozdrav a přeji hodně zdaru do nové sezóny...
a dovoluji si dotaz jak to máš ze spolehlivostí Ducati - servis, atd.... ? Všeobecbě Tvůj názor na Monster ? ?
Děkuji !
Měl jsem Monstříky 3 (od litra, až po malou 696) a dostávaly při mých kurzech a show pořádně zabrat :-) A teď pozor - není to reklama(!) - až na pár drobností (gufera př.vidlice, čidlo stojánku) jsem neměl výraznější problémy! :-) Jízdní vlastnosti jsou u nového modelu Monstrů výrazně lepší. Je to hravá motorka do města a okolí, optimální je 796 Pozor ale, je to dvouválec a je oproti čtyřválcům neklidný, musíš mít citlivější ruku na plynu a vlastně i osobnostní náturu na tuhle motorku. Není úplně pro každého :-) Na servis nadávat nemůžu, protože máme svého nejšikovnějšího servismana Jiříka R. z Ducati Praha a díly jsou dostupné úplně stejně, jako u jiných motorek :-) Díky, Míra
Ahoj Míro,
je nějaký rozdíl při průjezdu zatáčkou když je na motorce obuta zadní guma 160 nebo 180 mm ? Myslím rozdíl v rychlosti, náklonu, gripu,... Dalo by se říci, že širší guma více snese ? Díky za odpověď.
Ahoj Tome, pokud se tu bavím se špičkovým závodním jezdcem, rozdíly tu budou, ale to bychom se nebavili jen o pneumatikách, ale i podvozcích, rámu, elektronice.... Ale kdybys jím byl, asi by ses mě na to neptal, předpokládám :-) Proto pokud jsi na silnici běžný jezdec, jako já nebo desetitisíce dalších, tohle na své motorce neřeš a drž se toho rozměru, který má tvoje motorka předepsaný v manuálu!! Protože právě tato konstrukce motorky a tato předepsaná pneumatika má nějaký smysl, jinak by dal výrobce pneumatiku jinou... Jestli se ptáš na cestovní motorku do provozu, určitě nešpekuluj! Jestli na motorku na okruh (podle poptávaných rozměrů), pak vyzkoušej a rozhodni se podle svého pocitu, ale ani tady bych nelaboroval! Vem si příklad ze závodu GP - bývalé 125ky jezdily vzadu šířku gumy, jako (obrazně řečeno) Moto GP přední a ti borci na dvackách jezdili "pouze" o 15 s na 5 kilometrech pomaleji..!? A když půjdu do extrému, jukni na historické záběry na Frantu Šťastného, na jakém jezdil povrchu, na motorce s ručně vařeným rámem a dodělávkama pod širým nebem a vzadu měl jitrnici o šířce přední gumy dnešního horského kola...a jakou jezdil palici!! O šířce zadní gumy ježdění fakt není!! Naopak, u některých motorek může mít širší guma za následek těžší naklopení motorky do zatáčky. Tož asi tak...:-) Míra
Ahoj Míro,
jelikož jsem BNM neabsoloval ale byl jsem na motoškole na Brněnském okruhu tak se chci zeptat co vidíš za pozitiva nebo negativa mezi těmito kurzy - srovnání. Také se chci zeptat jestli se plánuje BNM na jižní Moravě?
Díky zaodpověď.
Ahoj, srovnávat mi nepřísluší, protože jsem pochopitelně brněnskou motoškolu neabsolvoval - asi by koukali, jakého tam mají žáka :-) Co jsem viděl z dálky a slyšel od našich absolventů, tak kladem je vyzkoušení si jízdy po okruhu, která taky dodá jezdci určitou větší jistotu. O metodice nemůžu říct nic, neznám ji. Vím ale 100% to, že jakýkoli kurz v profesionálně dělané motoškole má svůj smysl! A ne jen jeden, ale opakovaně, třeba každý rok na jaře před sezónou jako rozhýbávačku - motorka je o celoživotním vzdělávání a trénování!! My když nesedíme na motorce třeba 14 "blbých" dní, tak už je to na výkonu a nejistotě znát! Pro většinu jezdců je dobré, když na tebe dohlíží profík a radí co a jak. Kurzy na Jižní Moravě máme vypsány, koukni na naše stránky. Ať se daří a doufám, že někdy v kurzech BNM na viděnou! Míra
Ahoj Míro, chtěl jsem se zeptat z trochu jiného soudku. Na koho se dá obrátit ohledně přístupu na letiště ve Vyškově. Aeroklub? Děkuji. Věrek
V současné době je moje kolegyně, která má toto na starosti, na dovolené, proto zapluj do internetových vod nebo nám pošli e-mail s dotazem. Ahoj, Míra.
Zdravím,
rád bych se zeptal zda máte pro své žáky nějakou teoretickou literatůru, z níž vychází vaše "učení". Něboť jestli bych se u vás chtěl přihlásit na kurz rád bych věděl přibližně do čeho jdu ...
Předem děkuji za odpověď
V současné době vytváříme komplexně novou metodiku výuky, ze které možná nějaká příručka nebo desatero vznikne. Teď zatím není. Knih a webů na téma bezpečné jízdy ale existuje mnoho, některých z toho i dobrých, určitě je po čem sáhnout na nějaké základy. Ale motorka je jako každý jiný koníček - buď ho chceš umět pořádně a svěříš se do rukou profesionála, nebo to chceš "šudlat" a budeš jen číst knihy, okoukávat u kámošů a poslouchat "zaručené rady" a pak se můžeš na motorce celý život ale i protrápit. Motorka je navíc koníčkem nebezpečným oproti třeba tenisu, takže volba "jak na to" je na každém... Za každou kvalitu služby či výrobku vždy hovoří reference, zkus se začíst na našem Facebooku nebo na našich www, co si odnesli naši absolventi, anebo se přijeď podívat na jakýkoli náš kurz a rozhodneš se, jestli ti právě naše metodika výuky něco dá. Hodně štěstí, Míra.
Jak moc mohu naklopit supersporta aniz bych se musel bat podklouznuti na beznych pneu?
Odpověď takto bez znalosti, jak jezdíš a kde chceš "klopit", je složitá. Všechno jezdecké umění vychází ze základního umění ovládat motorku v pomalé rychlosti, čemuž se hodně věnujeme právě v naší Motoškole a kurzech BNM. Náklon motorky je poměrně zásadní a základní věc, začíná se pozvolna, postupem času klopíš se zvyšující se rychlostí víc. Klopení motorky (nad cca 50 km/h) je vlastně vyrovnávání odstředivé síly, tzn. jednoduše řečeno - čím rychleji jedeš, tím víc musíš klopit, abys zatáčku projel. Ale tím tě samozřejmě nenabádám k rychlé jízdě bez znalostí a tréninku v provozu! S tím podklouznutím je to hodně složité, závisí na stavu a teplotě pneumatik, stavu tlumičů, stavu a teplotě vozovky, adhezi, rychlosti, jak na motorce sedíš a mnoho dalších parametrech... Pokud jsou všechny tyto faktory OK, limit udávaný výrobcem je stupačka nebo šroub pod ní. Dál už bys neměl. Rozhodně to nezkoušej v silničním provozu, doporučuju okruh, tam i tvůj supersport patří. V našich kurzech absolventi zkouší náklony na výukových motorkách s protipadacími rámy, což ti otevře oči (resp. mozek), kam až to bezpečně klopit lze. Pokroky pak na tvé mašině jsou velké!! Ahoj Míra.
Ahoj,
nechystáte nějaký DVD s Vaším kurzem?
Díky za dotaz, zatím ne, ale je to dobrý nápad. Připravujeme letos metodiku výuky i s videem pro autoškoly, tak nám drž palce, ať se to povede a vzejde z toho třeba i nějaké video pro veřejnost. Času málo, aktivit hodně..:-) Ahoj Míra
budou někdy v nabídce kurzy trialu pro dospělé?? Je možné jej trénovat na klasickém enduru? kolik je tak optimální tlak v pneu pro trial. Všiml jsem si že trialisti je mají značně podhuštěné.
Děkuji moc
Dík za zájem :-) Trial je základem a v Rakousku to v motoškolách už pochopili. Určitě bychom rádi zařadili výuku trialu, ale zatím na to nemáme kapacitu. V rámci Kempu, který pořádáme ve Vysokém Mýtě a v Písku, si bude možné trial vyzkoušet. Trial na klasickém enduru je hodně těžký a ty co to na youtube videu dávají, tak jsou bývalí trialový závodníci :-).Dá se určitě trial potrénovat na trickeru nebo ktm freerideru, beta alp atd…Co se týká tlaku, tak se jezdí tlak vpředu 0,6 a vzadu 0,5 a někdy i míň, ale hrozí už defekt. Ahoj Míra
Ale asi jste zastánci hesla :těžko na cvičiští lehko na silnici ?Díky a hodně zdaru!!
Děkujeme, je to tak, trénink mimo silnici je potřeba jako sůl :-) škoda že v ČR nejsou v každém regionu malé tratě na trénink, snad bude někdy líp! Přeji ti pohodovou sezónu, Míra
Ahoj, chtěl bych se zeptat jak nejlíp postavit motorku na zadní kolo. (GSX-R 600 K1)
Děkuji za odpověď
Určitě je zapotřebí potrénovat na menší kubatuře, nejlíp na enduru a hlavně mimo silnici. Tolik to nestojí a nebolí :-) Většina takhle začínala. Je to hra se spojkou a přidáním plynu a vše to chce hodiny tréninku. No a k té tvojí Suzině a k dalším mašinám, které nejdou hned plynem samy na zadní je to tak, že přidáš plyn na otáčky 5-7tis ( je to podle výkonu motorek různé), kdy motorka má už tah a do toho prstem lízneš spojku. Motor dostane spojkou bodlo a mašina se zvedne. Vše dělej s citem na 1 rychl. stupeň a připrav si prst na spojku a nohu na zadní brzdu kvůli převrácení na záda :-) Systém byl dobře popsán tuším v Motohouse. Hodně štěstí přeje Míra
Ahoj, chci se přihlásit na kemp BNM ve Vysokém Mýtě a chtěl bych vědět jak je to s ubytováním. Díky
Ubytování řeší každý účastník individuálně, někdo dá na vlastní náklady přednost hotelu nebo penzionu ve Vysokém Mýtě a někdo přespí ve stanu, kde mu bude v areálu závodiště vyhrazen prostor pro kempování v rámci ceny za víkend. Těším se na tebe na Kempu! :-) Míra