Muzeum Moto & Velo Přerov nad Labem: Za motocykly i velocipédy

Do středočeského Přerova nad Labem, ležícího jen kousek východně od okraje Prahy, zavítá řada lidí hlavně kvůli vyhlášenému skanzenu – správně Polabskému národopisnému muzeu – které je jedním z nejstarších muzeí svého druhu u nás. Byla by však škoda, kdyby tito návštěvníci jen těsně minuli další velmi zajímavou expozici, a sice Muzeum Moto & Velo, které vede pan Tomáš Moravec.

Kapitoly článku

Po více než dvanácti letech, kdy se za naší redakci vydal do Muzea Moto & Velo v Přerově nad Labem Bohumír Špaček, rozhodl jsem se muzeum navštívit znovu a ani tentokrát rozhodně nezklamalo. Sbírka se rozkládá pod střechou jedné velké stodoly, kterou pan Moravec zachránil před srovnáním se zemí, a v devadesátých letech, poháněn tehdy dobře známou touhou po „nečem vlastním“, ji zrenovoval jen s malou výpomocí.

Dne 1. června roku 1998 tak otevřelo muzeum bicyklů a motocyklů v Přerově nad Labem své brány pro veřejnost poprvé. Pan Moravec vzal sbírku kol, kterou mu odkázal jeho dědeček Jaroslav Vavřík, a postupně ji začal rozšiřovat o motocykly. Aktuálně lze v muzeu vidět přes 70 kol a 60 motocyklů. Většina motorek je česká, podstatnou část ovšem tvoří i zahraniční stroje.

Je tu třeba původní BMW R12 ze třicátých let, pár motocyklů NSU, DKW a také několik Harley-Davidsonů WLC, dokonce i s armádním provedením WLA. Sbírku amerických motocyklů završuje ještě modernější, poválečný Indian Roadmaster z roku 1948, už vybavený zadním odpružením. Prý je na něm opravdu parádní svezení.

Československou scénu pak zastupují v hojném počtu ČZ z ucelené sbírky předválečných modelů. Jsou tu klasické kubatury 125 a 150, ale také motokolo ČZ 76 Kaktus a 98/35 nebo legendární půllitr 500 Tourist. Své místo mezi těmi nejzajímavějšími stroji má zaslouženě i předválečná Praga 500 BD z roku 1932.

Nechybí ani obdivuhodná sbírka skútrů ČZ 175/501 – řečených „Prase“ – které jsou zde vystavené v různých verzích, a to včetně skútrové tříkolky 175/505 nebo verze s originálním postranním vozíkem.

Svoje dvou i tříkolé zastoupení tady má samozřejmě i Jawa. Na straně „červených blatníků“ najdeme vedle klasického Fichtla a Pařeza i dva předválečné modely 175 Villiers, Kývačku nebo tříkolku Rikša. Zajímavostí je také torzo Jawy vytažené ze země, vystavované v nálezovém stavu. Většina motocyklů je zde po renovacích různého stáří, ale najdou se i kompletně originální, nikdy nerenovované kusy.

Další značky z našich končin zastupují třeba mopedy Stadion, dále Manet, TatranOgar a na pomezí světa motocyklů a aut se nachází dva Velorexy. Jeden klasický Hadraplán s koženkovým potahem, jeden modernější čtyřkolový typ 350/435 z roku 1971, známý pro svou extrémně jednoduchou karoserii.

Za tím vůbec nejzajímavějším exponátem však musíme až do zadní části, kde je z většiny obklopen jízdními koly. Jde o Laurin & Klement L 80 z roku 1905, příslušící ke druhé modelové řadě motocyklů (po typech Slavia A a B), která kdy sjížděla z výrobní linky v Mladé Boleslavi. Charakteristický je svým rámem, který ve spodní části „obíhá“ motor ve výrazném oblouku. V muzeu stojí verze doplněná originálním postranním vozíkem, a vybavený příplatkovým odpružením předního kola. Zajímavostí je z většiny původní stav.

Nedílnou součástí sbírky jsou i zmiňované bicykly. Je zde několik zajímavých technických řešení, mezi která patří třeba pohon zadního kola hřídelí, vloženou do trubky rámu, ale i převodovky integrované přímo do pedálového středu. Nechybí ani vysoká kola – nejvýraznější z nich je britský velocipéd Rudge z roku 1885.

Sbírka je pak doplněna spoustou dalších dobových zajímavostí a reálii. Od dřevěných ráfků kol a jejich pneumatik, přes spousty smaltovaných cedulí, odznáčků a příslušenství, až po zvonky nebo krásnou sbírku karbidových svítilen.

Muzeum Moto & Velo v Přerově nad Labem nepatří mezi největší, svou menší plochu však dohání velkým množstvím zajímavých a vzácných exponátů, rovnoměrně rozdělených mezi svět motocyklů a kol. Jedná se tak o zajímavou zastávku na nadcházející sezónu, kdy lze návštěvu spojit i se zmíněným skanzenem, který je prakticky za rohem.

Otevřeno je v sezóně od dubna do října každý den kromě neděle, a to od 9:00 do 17:00. Základní vstupné je férová stokoruna.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatele.
TomasRA přispěl 15 Kč



TOPlist