125 let českého motocyklu. V roce 1899 se představily motorové dvoukolky Laurin & Klement
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Škoda Auto | Zveřejněno: 20.11.2024 | Zobrazeno: 3 147x
Český motocykl slaví významné jubileum. Úplně první „motorové dvoukolky“ se začaly na území tehdejší Rakouska-Uherska vyrábět v Mladé Boleslavi u společnosti Laurin & Klement – předchůdce dnešní Škoda Auto. Šlo na svou dobu o velmi pokrokové stroje, které sklidily úspěchy v zahraničí, i na prašných tratích závodů.
Kapitoly článku
Jak už to často bývá u historie společností, které dnes ve velkém vyrábí auta nebo motocykly, na prvopočátku byla jízdní kola. Samozřejmě prapůvodní bicykly Slavia, které v Mladé Boleslavi vyráběli od roku 1895 ve své nově vzniklé firmě Václav Laurin a Václav Klement. První motocykly však na sebe nenechaly dlouho čekat. Podle informací, které vydala přímo Škoda Auto, se psala sobota 18. listopadu 1899, když se první novináři mohli na velodromu v Praze-Bubnech seznámit s Laurin & Klement Typ 1.
Někdejší trh motocyklů – nebo přesněji „motorových dvoukolek“ – byl toho času na úplném začátku. V rámci průzkumu trhu vyzkoušel Václav Klement jeden ze strojů bratrů Wernerových, který měl motor ukotvený na krku řízení a řemenem poháněné přední kolo. Stroje této koncepce však byly velmi těžko ovladatelné, a proto sáhli v L&K po modernější koncepci, která se později ukázala jako převládající – motor zabudovali přímo do středu trubkového rámu, čímž se výrazně zlepšilo těžiště a ovladatelnost.
Vůbec první motocykl L&K Typ 1 se na trh dostal ve dvou provedeních – jako Slavia A a B. Občas lze narazit i na označení Typ 1 ¼, a Typ 1 ¾, která odkazují na výkony motoru. Stojatý čtyřtaktní jednoválec s bočním rozvodem (SV) měl ve slabším provedení Slavia A objem 184 cm3 a výkon 1,25 koně, v silnějším Slavia B potom 240 cm3 a 1,75 koně. Ten slabší stál svého času 460 zlatých, silnější 500 zlatých. Vedle toho, že byly motocykly pokrokové svou konstrukcí s motorem uprostřed rámu, nabídly také velmi moderní elektromagnetické zapalování, které nahradilo tehdy běžnou platinovou trubičku ohřívanou plamenem. Dále byl vzduchem chlazený motor vybaven odpařovacím karburátorem a vazelinovým mazáním. Startování probíhalo bylo klasicky „rozšlapáním“ pomocí pedálů, spojených se zadním kolem řetězem. Nebyla zde žádná spojka, pouze ruční ovládání výfukového ventilu, které fungovalo jako dekompresor. Samotný motor přenášel svou sílu na kolo hladkým koženým řemenem. Brzda byla pouze přední, pásová.
Už první podoba motocyklu také závodila. V roce 1901 dojel tovární jezdec společnosti Laurin & Klement Narcis Podsedníček na motocyklu Slavia Typ B do cíle dálkového závodu Paříž – Berlín. Bohužel jeho noční příjezd nebyl rozhodčími uznán, a to ani přesto, že byl Podsedníček jediným motocyklistou, který dojel. Úspěšně zdolal podobně dlouhou trať i o rok později v rámci podniku Paříž-Vídeň.
Narcis Podsedníček s pozdějším typem motocyklu
Později se na trhu objevily motocykly řady BZ, které se oproti Typu 1 vyznačovaly obloukem rámu pod motorem. Ještě zajímavější však byly pozdější dvouválce a čtyřválce. Model CCD byl nejprodávanějším dvouválcem značky, na CCR zvítězil Václav Vondřich v závodě ve francouzském Dourdanu v roce 1905. Vrcholem byl pak model CCCC – čtyřválec tvořený čtyřmi podélně spojenými jednoválci s jednou klikovou hřídelí.
Nahoře: L&K CCCC
Dole vlevo: L&K CCD; uprostřed: Václav Vondřich na motocyklu CCR, za ním s plnovousem Václav Klement; vpravo: Vondřich během závodu v Dourdanu
Mimo jiné i závodní úspěchy pomohly značce k silné pozici na vývozních trzích – zejména v Německu a Anglii, a to v době, kdy již sílila konkurence. Výroba motocyklů značky Laurin & Klement ale netrvala příliš dlouho. Ukončena byla v roce 1910, kdy se továrna začala plně soustředit na automobilovou produkci. Na fotografii z autosalonu v Praze z roku 1905 je vidět na piedestalu čtyřválec CCCC, v rohu už je ovšem vystaven i první automobilový motor – kapalinou chlazený litrový dvouválec do V, který se následně dostal do prvního automobilu Voiturette A. Celkem bylo vyrobeno přibližně 6 500 motocyklů.