globalmoto_duben_nolan




Moto a Velo muzeum v Přerově nad Labem

Stálá expozice historických kol a motocyklů byla zpřístupněna veřejnosti v roce 1998 v tiše žijícím městečku Přerov nad Labem nedaleko Českého Brodu. K vidění je zde v současné době přes sedmdesátka bicyklů a šedesátka motorek. Základní kámen sbírky položil pan Jaroslav Vavřík (1913-1997) sběratel, cyklistický nadšenec a závodník. Jeho sbírka jízdních kol byla několikrát vystavována nejen u nás, ale i v zahraničí.

Kapitoly článku

V rodinné tradici pokračuje Tomáš Moravec, vnuk pana Vavříka. Ten trávil s dědečkem nespočet hodin v dílně při přípravách bicyklů na výstavy. Kolekci šlapacích skvostů začal postupně rozšiřovat o motocykly. Návštěvníci zde mohou prohlédnout prakticky celý sériový výrobní program strakonické zbrojovky ČZ od "Kaktusu" po dvouválcový" půllitr". Ten je mezi sběrateli semozřejmě považován za královnu motorek ze Strakonic. A je velmi milé tento stroj vidět v černé barvě s bílými linkami, bez "vatikánské úpravy". Dále je možné spatřit paletu strakonických skútrů včetně postraního vozíku Druzeta jehož název mi zní velmi příjemně. K vidění je i několik předválečných Jaw. 

Zajímavá je Jawa v nálezovém stavu, která je vykopaná ze země. Zajímavá je i původní faktura ke stroji Jawa Robot. České stroje jsou doplněny exportním artiklem padesátých let pro dálný východ, tříkolovou rikšou v původním stavu.
Dále je zde mimo jiné k vidění několik strojů DKV, NSU OSL, Indian a Praga. Zajímavou konfrontací pro mne byla civilní a vojenská verze motocyklů Harley Davidson WLC z roku 1942. Zlatým hřebem mezi motocykly je řemenový jednoválec Laurin &  Klement typ L-80 z roku 1905 s postraním vozíkem.
Mnoho technických lahůdek je vinění i mezi bicykly. Kolo Diana speciál z roku 1894 má převod proveden pomocným cévovým kolem s pomocnou vidlicí. Drukopp z roku 1918 měl pohon zadního kola vyřešen kardanovým převodem, který procházel pravou zadní trubkou.Vysoké závodní kolo Rudge bylo v roce 1885 vyrobeno v anglickém Coventry.
Slávia s výrobním číslem 001 od již zmíněné firmy L & K Mladá Boleslav z roku 1895 je opravdovou raritou. Osobně mne potěšil pohled na pánské i dámské provedení dvojrámového kola MAS (Moravská akciová strojírna). Na kole této značky, které jsem měl po tátovi, jsem co by žák základní školy najezdil pod rámem mnoho desítek kilometrů, než-li ježíšek donesl vysněného Favorita.
Celá expozice je vkusně doplněna dobovými plakáty, originálními smaltovanými cedulemi a dalšími dobovými rekvizitami. Tomáš Moravec není jen zapřísáhlým milovníkem starých motorek a kol. Ve volných chvílích sedlá BMW 1100 GS. Jeho syn jezdí na BMW 800 GS.
Všem milovníkům historie doporučuji i návštěvu rozsáhlého areálu skanzenu Polabského národopisného muzea. Tak se stane výlet do českého Přerova v kombinaci s místní restaurací či cukrárnou celodenním zážitkem.

Body zájmu:

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist