husqvarna_svartpilen_801_2




Czech Classic Trial na vlastní kůži

Kapitoly článku

Ani trial se neubránil trendu ostatních motocyklových disciplín a jeho vyznavači (stejně jako silničáři, motokrosaři, soutěžáci, nebo plochodrážníci) začali z garáží a muzeí vytahovat svoje historické miláčky tam, kam opravdu patří - tedy do terénu a akce! Podobně jako je tomu u všech jmenovaných odvětví, tak i ani zde nejde jen o tuzemskou záležitost a oldschooloví trialisté mezi sebou soutěží nejenom v kontinentální Evropě, ale hodně populární jsou tyhle soutěže i v kolébce tohoto sportu, tedy na Britských ostrovech. U nás byly první soutěže pořádány spolu s trialovým mistrovstvím České republiky, jenže čas ukázal, že to není šťastné řešení - přeci jenom tratě určené pro novodobé stroje nebyly úplně vhodné pro ty, které jsou koncepčně o desítky let starší. Proto se majitelé a milovníci klasických strojů rozhodli uspořádat seriál oddělený od oficiálního mistráku a v roce 2021 vznikl projekt s názvem Czech Classic Trial. Jeho cílem je vytvoření příležitostí pro pravidelná setkání fanoušků klasických trialových motocyklů a proto se jedná spíše o přátelskou soutěž než o mistrovský závod, v němž by šlo o body, pořadí a ocenění. V letošním roce bude uspořádáno pět dvoudenních soutěží (se samostatným vyhlášením výsledků za každý den) a to:

22. a 23. dubna (Kramolín)
17. a 18. června (Přimda)
7. a 8. července (Zbora, Slovensko)
12. a 13. srpna (Nihošovice)
23. a 24. září (Sklenka)

Princip bodování, hodnocení úspěšnosti a výsledku u trialových soutěží je velmi jednoduchý a je od něho odvozen i název, který se v našich končinách kdysi užíval - šlapačky. Nerozhoduje zde pořadí jezdců v cíli ani dosažený čas, ale to, zda soutěžící dokázal projet daný úsek tratě bez pádu či kontaktu nohy s terénem. Podle toho je pak daný jezdec traťovým rozhodčím ohodnocen počtem trestných bodů (Bezchybná jízda úsekem - 0 bodů, jeden dotyk nohy se zemí - 1 bod, dvě šlápnutí nohou - 2 body, tři nebo vícero šlápnutí - 3 body, stejně jako položení obou nohou na zem. Kontakt řídítek se zemí, pád, sesedání, přejíždění pásky, pomoc zvenčí, poškození bočního ohraničení, sloupků, kuželů a směrových šipek, poskakování na místě s pohybem předního nebo zadního kola do strany bez pohybu dopředu a couvání - 5 bodů.). V soutěžích tohoto seriálu má být tedy použit „klasický styl jízdy“, přičemž není povoleno poskakování předním a zadním kolem na místě a couvání, tak, jak je to občas k vidění u "novodobého" trialu. Bodové ohodnocení z jednotlivých úseků se sečte, podtrhne a vyhodnotí se pořadí.

Sekce, které se během soutěžního dne jedou třikrát po sobě, jsou rozdělené podle obtížnosti do tří kategorií a to: lehká obtížnost (Gentleman) – značená červenými kužely, je určena především začátečníkům a méně zkušeným jezdcům; střední obtížnost (Clubman) – značená zelenými kužely, je určena pro jezdce se zkušenostmi a schopností dobře ovládat svůj stroj; těžká obtížnost (Expert) – značená žlutými kužely, je určena pro opravdu zkušené jezdce, zvyklé na těžký terén a překážky.

S čím se Czech Classic Trial jezdí?

„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už není co odebrat.“ Tohle motto údajně kdysi pronesl francouzský spisovatel a filosof Antoine de Saint-Exupéry a přesně v jeho duchu jsou konstruovány motorky určené pro trial. V podstatě na nich najdete pouze části k jízdě nezbytně nutné, žádné zbytečné „pomocníky“ na nich rozhodně nehledejte! I tahle jejich syrovost a jednoduchost je právě jedním z důvodů, proč trialu tak fandím – co v terénu předvedete je jen na vás a vašem jadrném stroji. U motocyklů seriálu Czech Classic Trial je tohle kouzlo navíc znásobené tím, že se jedná o motorky nejlepších letech. Všechny mají sice společné to, že musí mít vzduchem chlazený motor, ale dále se podle roku výroby a koncepce odpružení rozdělují to pěti kategorií.

PRE 65 je určená motocyklům do roku výroby 1965. Není nutné, aby se jednalo o autentické motocykly s doloženou sportovní historií, ani nemusí být „otypovány“ jakoukoliv komisí, s následným vystavením průkazu sportovního motocyklu, jako je tomu například v některých kategoriích historických silničních motocyklů. Můžete tedy postavit i vlastní repliku těchto speciálů, přičemž ale platí, že charakter motocyklu PRE 65 by měl být zachován. Jezdci v této kategorii si můžou vybrat obtížnost, kterou pojedou po celý závod, přičemž v závěrečném hodnocení bude lépe hodnocen ten jezdec, který pojede vyšší obtížnost.

Představiteli motocyklů spadajících do PRE 65 jsou například nádherné stroje Petra Hůlky. Jedním z nich je Motobécane roku výroby 1955 se čtyřtaktním motorem OHV, jenž má upravený objem ze 175cc na 210cc. Ve Francii to byla velmi oblíbená motorka a často upravovaná je právě pro trial. Dalším krásným historickým skvostem je Gullier z roku 1952. Tento málo známý výrobce motocyklů vybavil trialový speciál motorem AMC 175cc, a některé jeho detaily musí chytit za srdce každého fanouška jedné stopy. Co říkáte například na nádhernou kyvnou vidlici? Dalšími typickými zástupci téhle třídy jsou i stroje postavené na základě motorů ČZ 250, ať už v Německu postavený speciál Ruttloff Vládi Havelky, tuzemský speciál zvaný „Petrovka“ Ládi Dvořáka či repliku Honzy Mrázka s motorem ČZ 150C.

Šedesát let staré stroje třídy PRE 65 se neleknou ani těch nejtězších úseků

Kategorie motocyklů, ve které se užívá podvozek se dvěma tlumiči (Twin Shock) se dělí podle obtížnosti do tří podkategorií.

Gentleman – pro motocykly se vzduchem chlazeným motorem a dvěma zadními tlumiči v lehké obtížnosti bodovaného úseku.

Clubman - pro motocykly se vzduchem chlazeným motorem a dvěma zadními tlumiči ve střední obtížnosti bodovaného úseku.

Expert - pro motocykly se vzduchem chlazeným motorem a dvěma zadními tlumiči v těžké obtížnosti bodovaného úseku.

Typickými zástupcem téhle třídy jsou například dvoutaktní stroje Fantic 240 Trial, SWM 320 TL či OSSA 250 Explorer, stejně jako čtyřtaktní Hondy TLR 240. V Mořině byl k vidění i speciál vybavený motorem Beta 80 a tuzemské tratě brázdí i domácí stavba využívající motor notoricky známého stroje Simson 70.

Dva zadní tlumiče, to je charakteristický znak kategorií Gentleman, Clubman a Expert

Mono - pro motocykly se vzduchem chlazeným motorem a centrálním pérováním, případně kotoučovou brzdou. Jezdci v této kategorii si můžou vybrat obtížnost, kterou pojedou po celý závod, přičemž v závěrečném hodnocení bude lépe hodnocen ten jezdec, který pojede vyšší obtížnost. Tahle třída představuje nejmodernější techniku, využívanou v samotném závěru horního limitu, který tvoří rok 1991. Nejvyužívanější jsou zde stroje Fantic třístovkové řady, které kdysi po světových kolbištích proháněl legendární Francouz Thierry Michaud. Nádherná podívaná byla i na speciál s motorem ČZ 250 či Yamahu TY 250.

Fantic 303 a Yamaha TY 250 jsou představitelé nejmodernější kategorie Mono

Než rozepisovat a následně číst nejrůznější technické podrobnosti, je lepší se věnovat fotografiím, které kouzlo trialových klasiků přiblíží mnohem lépe. Samozřejmě nic nenahradí podívanou na vlastní oči a mně mi nezbývá, než ji plně doporučit! Kalendář závodů je sestavený tak, že závody jsou rovnoměrně rozmístěné po celé republice a vy si tak budete moct vyhlédnout ten, který je vám termínově i místem nejbližší. Pro aktuální informace tedy navštivte sociální sítě Czech Classic Trial, ať vám neuniknou žádné novinky a někdy na soutěžích tohoto zajímavého seriálu nashledanou!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
callowsick přispěl 15 Kč
dimka přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist