husqvarna_svartpilen_801_2




Elektrický chopper - hudba budoucnosti?

Vynechme teď sýčkování o docházející ropě a ekologických regulacích, kvůli kterým musí výrobci nutit své stroje vypouštět stále méně emisí. Ať už se nám to líbí nebo ne, elektrická auta a motorky jsou hitem a to nikoliv proto, že jsou ekologické. Je to tím, že jim stále více lidí přichází na chuť.

Elektrická auta zažívají revoluci hlavně díky snažení automobilky Tesla a i ve světě motorek bychom našli první zástupce, kteří začínají pracovat na masové výrobě elektrických strojů. Stále je však toto odvětví ještě v plenkách, takže jsou i kategorie, které zůstávají elektrickým pohonem nepolíbené. A kategorie chopperů, která je ze všech motorkářských odvětví dost možná nejtradičnější, je jednoznačně jednou z nich.Jako zjevení tak působí stavba Švýcara Bruna Forcella, působícího pod značkou Sine Cycles. Jeho motorka je po spoustě stránek chopper ze staré školy. Má jednoduchý rám bez zadního odpružení, malinkou nádrž, vyplétaná kola, jednoduché světlo a žádné zbytečnosti. Jenže tam, kde by se normálně nacházel vzduchem chlazený vidlicový dvouválec, nachází se vzduchem chlazený elektromotor.Rám motorky pochází z bazarového Cleveland CycleWerks a kompletní pohonné ústrojí dodala firma Zero Motorcycles, která se výrobou elektromotorek zabývá. Největší prvek v přední části rámu je baterie, za ní se potom ukrývá elektromotor, pohánějící zadní kolo přes ozubený řemen. Vše je poskládáno naprosto čistě a veškerá další potřebná elektronika se nachází v „nádrži“ která pochopitelně nemusí vézt žádné palivo.Zbytek motorky je z podstatné části ruční práce a je zde vidět, že Bruno dbal při stavbě na každý detail. Kožené sedlo je odpruženo pochromovanými pružinami, nádrž i blatníky jsou výrazně upravené kusy od různých výrobců. Před jezdcem se ukrývá budík od Motogadget a stejné značky jsou i ovladače na koncích řídítek.

Co se jízdních výkonů týče, na zadní kolo putuje pěkných 57 Nm točivého momentu, které jsou dostupné v celém spektru otáček. Maximální rychlost činí kvůli zpřevodování nějakých 120 km/h. Jediným významně omezujícím faktorem je dojezd, který činí pouhopouhých 55 kilometrů. Je ovšem potřeba mít na paměti, že se jedná o první prototyp.Ačkoliv si to Bruno při stavbě možná ani nemyslel, faktem je, že je o jeho motorku zájem. S žádostí o stavbu podobné – jen s větším dojezdem – už se mu prý ozvala řada zájemců a je tedy docela dobře možné, že ve Švýcarsku vznikne na elektrické choppery malá manufaktura.

Je nad slunce jasné, že elektrochoppery ty tradiční spalovací jen tak nevytlačí, nicméně určitě se bude jednat o zajímavé svezení, už jen kvůli charakteru elektromotoru, který je naprosto odlišný od klasického motoru. Kdyby se povedlo nějak rozumně vyřešit dojezd, byla by na světě zajímavá alternativa pro lidi, kteří se chtějí odlišit, nebo se jen dostat přes ranní ucpané město na něčem netradičním. Navíc berte to tak, čím více lidí bude jezdit elektrickými auty a na elektrických motorkách, tím více benzínu a nafty zbyde pro ty, kteří nedají na spalovací motory dopustit.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist