Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Děkuji za výlet do historie firmy Suzuki, i když tentokrát má hořký a smutný konec. Wankelův motor mě vždy fascinoval. Na vlastní oči jsem RE-5 viděl u nás při ČTT. Překvapilo mě, jak parádně akcelerovala ze zatáček, přitom papírový výkon nebyl i na tu dobu zrovna oslnivý. Jela parádně, CB750 nestíhaly. Je zvláštní, že všichni výrobci, kteří se touto technologií zabývali, těžce pohořeli. Výjimkou je Norton a především Mazda, která je opravdovým průkopníkem této technologie. Mazda vyvíjela a vyráběla Wankelův motor bez přestávky od 60 tých let. Myslím si, že se ji podařilo uspokojivě eliminovat všechny neduhy tohoto motoru. Spalování oleje také eliminovala, už není čistě ztrátové jako u 2T. Je jasné, že z podstaty konstrukce, tento motor bude mít vždy nižší tepelnou účinnost a tudíž i vyšší spotřebu paliva, než motory pístové. Tento faktor, který býval u sportovních a závodních motorů nepodstatný, je dnes strašák číslo 1. Vaz tomuto motoru zlomila teprve až emisní norma Euro 5 v roce 2010. Perlička nakonec, fanoušci sporťáků RX8 můžou jásat, Mazda výrobní linku na motory nehodila do moře jako Suzuki a v nedávné době výrobu obnovila!
Nádherný stroj i ten vzhled je prostě super. Tohle se neokouká. Určitě to není pro moderní jitrnice co si neumí vyměnit ani svíčku a jediné co od moto očekávají je kompatibilita
a kupa asistentů
Když "se" po tom motoru nechce to, co po klasických *písťákách*, t.j. netahá se
do vysokých otáček, tak nejen že neměl nijak katastrofickou spotřebu, ale stal
se velmi spolehlivým
Nezapomenu, když na Re5 v roce 1975 *dojeli* do Brna dva (řidič, tandemista
+ cestovní/kemping výbava) kamarádi z našeho klubu z Manchesteru/UK,
na spotřebu si nijak nestěžovali (viz údaj na odkazu zde úplně dole) a vyměnili řetězovou (630 !) sadu na chodníku našeho paneláku s tím, že to před odjezdem nestihli ...
Co se týká sportovního nasazení Re5 na českých okruzích Klasiků, byla jedinečným zážitkem jízda Švýcara bez kapotáže, se sériovými řidítky a padacím rámem na chladiči Bylo to myslím v Branné a Starém Městě a nestor Klasiků Frankie Mrázek, který jezdil tříválec Triumph britské provenience, si postěžoval , že *ten cesťák Wankel* má krouťák snad od volnoběhu , že na výjezdu z točky
vždycky *jen otočí plynem a mizí vpředu a oni s řadovými čtyřtakty za ním akcelerovali se dvojím řazením...Přitom bylo jisté, že na motoru té Re5 žádný tuning nebyl ,ale motocykl byl ze Švýcarska na závody dopravován pochopitelně
v dodávce .Kdo na Re5 jel, ví o čem je řeč, vlastně na co vzpomínám a píšu
na ČTT v Hořicích 2010 (?) ji jezdil jeden Švýcar a pokud si dobře pamatuji tak třídu X tehdy vyhrál. Ten styl, kdy na tom seděl jak na hajzlu a vůbec nevysedal, zatímco padacim rámem ve stylu jawy konopnice, který to mělo okolo chladiče, jel tak 2cm od země , si budu pamatovat navždy. Stejně jako odpověď na otázku, zda mu není líto ten wankl rasit na závodech - mám jich doma ještě 7...
nepochybně zajímavost.
Ale v článku je to napsáno vlastně úplně jasně: složitý, vošklivý a žere to - teda přesně to, co spotřebitel u jednostopých strojů většinou nechce
Kdysi (10-12 let zpět) jsem jí viděl zaprkovanou před muzeem v Lužné u Rakovníka. Tenkrát jsem čuměl jak puk, když jsem si potom doma vyguglil, co za exota jsem to vlastně viděl.
Njn,, s Wankelem byly problémy vždy a všude. Myšlenka tohoto motoru je geniální, jen jsme jaksi pořád nezvládli výrobní technologii a materiálovou základnu. Ano, mám na mysli nutnost přimazávání, úplně stejně, jako na dvoutaktech.
Na téhle motorce to ještě navíc docela pohřbil design...
v suzuki asi v té době hodně brali drogy, když dali tolik peněz do takového monstra asi tam pracovalo hodně hipíků
1 reakce
Děkuji za výlet do historie firmy Suzuki, i když tentokrát má hořký a smutný konec. Wankelův motor mě vždy fascinoval. Na vlastní oči jsem RE-5 viděl u nás při ČTT. Překvapilo mě, jak parádně akcelerovala ze zatáček, přitom papírový výkon nebyl i na tu dobu zrovna oslnivý. Jela parádně, CB750 nestíhaly. Je zvláštní, že všichni výrobci, kteří se touto technologií zabývali, těžce pohořeli. Výjimkou je Norton a především Mazda, která je opravdovým průkopníkem této technologie. Mazda vyvíjela a vyráběla Wankelův motor bez přestávky od 60 tých let. Myslím si, že se ji podařilo uspokojivě eliminovat všechny neduhy tohoto motoru. Spalování oleje také eliminovala, už není čistě ztrátové jako u 2T. Je jasné, že z podstaty konstrukce, tento motor bude mít vždy nižší tepelnou účinnost a tudíž i vyšší spotřebu paliva, než motory pístové. Tento faktor, který býval u sportovních a závodních motorů nepodstatný, je dnes strašák číslo 1. Vaz tomuto motoru zlomila teprve až emisní norma Euro 5 v roce 2010. Perlička nakonec, fanoušci sporťáků RX8 můžou jásat, Mazda výrobní linku na motory nehodila do moře jako Suzuki a v nedávné době výrobu obnovila!
Nádherný stroj i ten vzhled je prostě super. Tohle se neokouká. Určitě to není pro moderní jitrnice co si neumí vyměnit ani svíčku a jediné co od moto očekávají je kompatibilita
a kupa asistentů
Zastavte se v motoservisu u Tomaše Antla v Pardubicích, ten jich má rovnež několik , má tam i jeden motor v řezu a postupně je renovuje
Sezemice jsou tady na fóru naplánované na 11.9. Takže dobrý tip, co tam bude k vidění
Jinak kdo by ten zázrak chtěl vidět naživo. Tak v Sezemicích v moto muzeu ji mají. Nádherný stroj.
Dvě momentky z depa - ČTT 2010 Hořice
Je rozumné se takovýma motorkama dobře zásobit.
Heki, v Branné Re5 jela v roce 2011 - na 1. fotce Frankie Mrázek
V Branné když(!!) se začátkem září vydaří počasí ( ´sou to Jeseníky ! ) ,
je to pohůdka a v neděli ráno i motocykly těžko kde zaparkovat ...
Diváci po dojetí start.č. 31 do cíle ...
Peknej clanek! A pro me dalsi motorka, o jejiz existenci jsem nemel ani tuseni....
Parádní článek o zajímavé části motocyklové historie.
Ten hranatý styl se mi líbí
Když "se" po tom motoru nechce to, co po klasických *písťákách*, t.j. netahá se
do vysokých otáček, tak nejen že neměl nijak katastrofickou spotřebu, ale stal
se velmi spolehlivým
Nezapomenu, když na Re5 v roce 1975 *dojeli* do Brna dva (řidič, tandemista
+ cestovní/kemping výbava) kamarádi z našeho klubu z Manchesteru/UK,
na spotřebu si nijak nestěžovali (viz údaj na odkazu zde úplně dole) a vyměnili řetězovou (630 !) sadu na chodníku našeho paneláku s tím, že to před odjezdem nestihli ...
https://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_re5_rotary.htm
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_re5_rotary_76.html
Co se týká sportovního nasazení Re5 na českých okruzích Klasiků, byla jedinečným zážitkem jízda Švýcara bez kapotáže, se sériovými řidítky a padacím rámem na chladiči Bylo to myslím v Branné a Starém Městě a nestor Klasiků Frankie Mrázek, který jezdil tříválec Triumph britské provenience, si postěžoval , že *ten cesťák Wankel* má krouťák snad od volnoběhu , že na výjezdu z točky
vždycky *jen otočí plynem a mizí vpředu a oni s řadovými čtyřtakty za ním akcelerovali se dvojím řazením...Přitom bylo jisté, že na motoru té Re5 žádný tuning nebyl ,ale motocykl byl ze Švýcarska na závody dopravován pochopitelně
v dodávce .Kdo na Re5 jel, ví o čem je řeč, vlastně na co vzpomínám a píšu
na ČTT v Hořicích 2010 (?) ji jezdil jeden Švýcar a pokud si dobře pamatuji tak třídu X tehdy vyhrál. Ten styl, kdy na tom seděl jak na hajzlu a vůbec nevysedal, zatímco padacim rámem ve stylu jawy konopnice, který to mělo okolo chladiče, jel tak 2cm od země , si budu pamatovat navždy. Stejně jako odpověď na otázku, zda mu není líto ten wankl rasit na závodech - mám jich doma ještě 7...
1 reakce
nepochybně zajímavost.
Ale v článku je to napsáno vlastně úplně jasně: složitý, vošklivý a žere to - teda přesně to, co spotřebitel u jednostopých strojů většinou nechce
Pekné je ako Jay Leno pri vysvetlovaní toho wankelu polozil ten blok ostrou hranou na sedačku tej motorky...
1 reakce
Kdysi (10-12 let zpět) jsem jí viděl zaprkovanou před muzeem v Lužné u Rakovníka. Tenkrát jsem čuměl jak puk, když jsem si potom doma vyguglil, co za exota jsem to vlastně viděl.
Dneska sberatelsky kus hold evolucni slepa ulicka byla nutna tomu se nevyhne zadny vyrobce
No, ale mě se celkem i líbí
pro info. obě strany dobového ´origo´ prospektu RE-5
Jak by rekl muj kamarad, je to slozity jak mlaticka na cibuli...
Njn,, s Wankelem byly problémy vždy a všude. Myšlenka tohoto motoru je geniální, jen jsme jaksi pořád nezvládli výrobní technologii a materiálovou základnu. Ano, mám na mysli nutnost přimazávání, úplně stejně, jako na dvoutaktech.
Na téhle motorce to ještě navíc docela pohřbil design...
1 reakce