globalmoto_duben_nolan




Koncepty, na kterých se chceme svézt

Některé koncepty mají jepičí život - krátce zazáří na monitorech počítačů a hned zase zmizí z povědomí, jiné to dotáhnou až k hmatatelnému prototypu, a ty nejšťastnější čeká - ve více či méně pozměněné podobě - sériová výroba. Vybrali jsme šest konceptů z poslední doby, které bychom chtěli mít alespoň na chvíli pod zadkem.

Akrapovič Full Moon

Jedním z těch konceptů, které v krámě téměř jistě nikdy neuvidíte, je propagační show-bike slovinského výrobce laděných výfuků. Lidé od Akrapoviče se čas od času zavřou v garáži s partičkou ze sousedství, která si říká Dreamachine Motorcycles, a vždycky z toho vyjde něco hodně ulítlého. V tomto případě stroj, jehož plechová kapotáž tvoří součást výfukového systému.
A to na téhle motorce není zdaleka jediná zajímavost. Přední kolo má průměr přes třičtvrtě metru a brzdový kotouč je jen o kousek menší.  Proti tomu vypadá dvouválec S&S Knucklehead 1 524 ccm jako titěrný motůrek, i když jeho síla bude určitě víc než dostatečná. Už jen ta představa, jak v první zatáčce lítají jiskry od zadní kapoty.  Ale kdepak! Full Moon má ve výbavě i takové vychytávky, jako je automatizované řízení. Ani při parkování se žádná prekérka nekoná, protože hydraulické odpružení spustí celou motorku na zadek a udrží ji ve vzpřímené poloze. Škoda, že jediný vyrobený prototyp uvidíme maximálně na výstavách.

BMW Concept Roadster

To koncept mnichovské značky má (respektive měl) mnohem větší naději dostat se až na výrobní linky. Jak jsme se ale dozvěděli při nedávné prezentaci nového modelu BMW R1200R, životním posláním Conceptu Roadster zůstane jenom inspirace pro designéry. I když toho tyhle dvě motorky nemají na pohled moc společného, podobnost se dá najít v kdejakém detailu - předním světle, vidlici i rámu. Erko díky těmto prvkům letos neuvěřitelně omládlo, ale vedle konceptu je pořád dost konzervativní. Zvlášť když máte možnost vidět (a slyšet) obě motorky vedle sebe naživo! Je skoro k neuvěření, jak se filozofie BMW za posledních pár let posunula - zvlášť když si uvědomíte, že tuhle značku proslavily hlavně velké pohodlné cesťáky.

Honda True Adventure

Poslední pořádné enduro zmizelo z nabídky značky Honda s odchodem modelu Africa Twin do důchodu, a my celkem chápeme zklamání všech fanoušků, kteří se s tím dodnes nechtějí smířit. Honda se pravděpodobně chce k výrobě motorky pro opravdové dobrodruhy vrátit, ale dává si hodně na čas. Navíc pořád není jisté, jak moc se bude nástupce Afriky podobat konceptu True Adventure, představenému na podzim v Miláně. Pokud Honda skutečně dá projektu zelenou a začne co nejdřív tuhle homologovanou repliku dakarského speciálu vyrábět, rezervujeme si první test.
Kolem parametrů je stále ticho po pěšině, ale představujeme si to asi takhle: výkon 100 koní, váha do 160 kilo, jednadvacítka kolo vepředu a osmnáctka vzadu. K tomu pořádné odpružení, dobré brzdy a jenom ta nejnutnější elektronika. Tak sem s tím!

Husqvarna 401 Svartpilen

Jediný koncept, o kterém se už teď dá s jistotou tvrdit, že do výroby půjde. Na první sériové kusy se podle šéfa KTM můžeme těšit už za dva roky, finální podobu tedy uvidíme na podzim 2016. To samé platí také o konceptu 401 Vitpilen (bílý šíp), ale nám se víc líbí streetový  Svartpilen. Se 43koňovým motorem, vypůjčeným od KTM Duke 390, to sice nebude žádný trhač dlažebních kostek, ale to se od něj ani nečeká.  Svartpilen je něco jako retro v moderním kabátě, a půjde tedy hlavně o klasické pocity z jízdy na motocyklu, jako za starých dobrých časů. Kombinace moderního stylu s oldschoolovými prvky vyšla designérům konceptu perfektně, tak doufáme, že v sérii se toho už moc měnit nebude. 

Kawasaki Concept J

Asi nejvzdálenější budoucnost ze všech vybraných návrhů ztělesňuje tahle šílená čtyřkolka od Kawasaki. A právě pro tu odvážnou myšlenku nesmí chybět v našem výběru, přestože s motorkou má společná vlastně jen "řídítka" a sedlo. Těžko říci, zda autoři konceptu zkoušeli alespoň v počítači nasimulovat jeho jízdní vlastnosti, ale podle obrázků musí svezení na takovém vozítku budoucnosti být něco jako cestování časem. A je celkem jedno, jestli bude jezdit na benzín, elektriku nebo na zkapalněnou tmu. Zajímavě vypadá hlavně poloha s nejdelším rozvorem, kdy ruce jezdce fungují jako prodloužení řídítek a směřují přímo ke středům předních kol.

Suzuki Recursion

Koncept, který Suzuki představila poměrně nedávno, má podle posledních zpráv také blízko k tomu stát se realitou. Přeplňované motory začínají být v módě, i když každý výrobce to vidí trochu jinak. Suzuki neútočí na rekordy v tabulkách technických specifikací, ale chce turbo využít spíš k dosažení malého objemu, velkého točivého momentu v malých otáčkách a nízké hmotnosti. Recursion tedy bude - i přes svůj lehce futuristický design - vlastně taková motorka pro běžné každodenní ježdění.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist