globalmoto_duben_nolan




Kawasaki ZX-7RR & MUZZY Raptor: Hrdinové své doby

Všem příznivcům supersportů dobře známý model Kawasaki ZX-7R Ninja se během let své největší slávy představil nejen v závodní verzi RR, připravované přímo samotnou továrnou, ale také v méňe známé americké úpravě MUZZY Raptor. Stejnou porci emocí dodalo motocyklové historii už jen málo dalších motocyklů.

Kapitoly článku

Historie modelu

Model Kawasaki ZX-7R se na trhu nabízel v letech 1996 až 2003. Legendární to model rodově vycházející přímo z další legendy, ZXR-750. Nová generace z roku 1996 v sobě přinesla mnohé inovace a zařídila také přechod od názvu ZXR 750 ke ZX-7R Ninja. V tom roce přišlo i vytoužené sjednocení názvů pro model celosvětově.

Do roku 1995 totiž na americkém trhu Kawasaki postupně tento model objemu 750 nazývala ZXR-750, ZXR-750R, ZX-7 a ZX-7R. Od roku 1996 továrna upustila od názvu ZXR po celém světě. Bývalý ZXR-750 byl nyní definitivně ZX-7R Ninja. Limitovaná edice speciální homologace známé pod ZXR-750R, byla nyní ZX-7RR.

Americké značení modelu ZXR - vlevo Kawasaki Ninja ZX-7 1991 a vpravo Kawasaki ZXR 750R 1992. Sjednocení přišlo od roku 1996

Obě zmíněné motorky, ať už je znáte pod kterýmkoliv názvem lze považovat za jakýsi kult. A jak je od sebe snadno rozpoznáte? U novodobé ZX-7R je na první pohled viditelné přidání dalšího vzduchového potrubí pro náporové sání v přední kapotáži v úrovni světel.

Dvojité otvory pro náporové sání do airboxu odlišovaly model ZX-7R od ZXR

Milovníky zelené značky zbožňované, konkurenty nenáviděné. Jedno se jim nedá upřít. Tolik emocí dodalo historii už jen několik dalších motocyklů. Historickou linii „vysavačové“ ZXR-750 pro dnes opustíme. Tento článek se směřuje na novodobější ZX-7R. Konkrétně, na dva speciální modely ZX-7RR & MUZZY Raptor, které vznikly na základech ZX-7R.

ZX-7R Ninja

V krátkosti se přistavme u základního modelu ZX-7R. Její styl, kterým se na trhu prezentovala, byl čistý sportovní motocykl. S dvojitým závodním krytem předních světlometů, zívajícími přívody vzduchu a shrbeným agresivním postojem, vypadala každým centimetrem jako závodní speciál. Vysokootáčkový čtyřválcový motor o objemu 748 cm3 byl uložen uvnitř již na první pohled masivně vypadajícího a silného hliníkového rámu s dvojitou nosníkovou konstrukcí. Širokánská 190 cm široká zadní pneumatika umocňovala majestátní vzhled celé motorky, podobě jako šestipístkové brzdové třmeny Tokico. A do toho všeho ten její chraplavý, kvílivý, čtyřválcový hukot výfuku. To je motocykl, který zůstává emocionálním favoritem fanoušků Kawasaki po celém světě ještě dnes, i přesto, že na konkurenci v řeči čísel vždy trochu ztrácel...

ZX-7R Ninja

ZX-7RR

Fialová kola, fialové jednosedadlové provedení a typická zelená barva. Co víc jste si jako příznivec Kawasaki mohli v roce 1996 přát? Pravděpodobně už nic, protože tato motorka byla jednoznačná super-sportovní bomba roku! Na zadní výhradně sólo verzi krovky stačilo nalepit závodní číslo a vyrazit. Tento bombarďák nabízel svým majitelům opravdu moc.

Kawasaki ZX-7RR

Zakoupením ZX-7RR jste získali závodní verzi ZX-7R od Kawasaki, a zároveň jste získali základ stroje World Superbike z roku 1996. Zajímavé rozhodně bylo, že Kawasaki homologovala RR s 39 mm i 41 mm hrdly karburátorů (v závodních týmech se používal menší rozměr, s efektivnější reakcí ve středním rozsahu otáček). Šestistupňová převodovka s krátkým převodem byla lahodná. První převodový stupeň byl o něco delší než normální.

Jednoduché grafické schéma bez na tu dobu dost typické „jogurtové“ grafiky

Na dnešní poměry masivní rozměry nebyly v době jejího vzniku nic výjimečného

Přístrojový panel a logo zadní jednosedadlové části

Historicky většina modelů RR skončila v rukou závodníků. Oba stroje (R i model RR) sdílely stejný dvojitý hliníkový rám, ale RR se mohlo pochlubit nastavitelnou hlavou řízení, takže sklon bylo možno změnit z běžných 25 stupňů na 24 stupňů, což také zkrátilo stopu o 5 mm.

Myslelo se také na brzdy. Zatímco standardní ZX-7R bylo vybaveno přední částí Tokico se šestipístkovými brzdovými třmeny, RR mělo šestipístkové třmeny Nissin. Tato limitovaná edice motocyklu byla, podobně jako Honda RC45, čistě homologačním modelem. Byl prodáván veřejnosti jen proto, aby byl motocykl způsobilý účasti v SBK.

Detaily

Muzzy Raptor

Američan Rob Muzzy se historicky vytáhl jedním velkým klenotem postaveným na základě ZX-7R. Je jím model Kawasaki SB-750/850 Muzzy Raptor. Hlavní změnou byla možná úprava objemu na 850 ccm! Výsledek? 150-160 koní na zadním kole! Historicky dnes už víme, že modelů s provrtaným objemem na 835 cm3 bylo vyrobeno nakonec jen 50... Motocykl tak je dnes sehnat skoro nemožné.

Raritní Muzzy Raptor 850

Ten „typičtější“ Raptor se zachovaným objemem motoru 750 byl doplňován o magneziová kola (vzadu na přání i v jednoramenném provedení) a šlo o skutečnou ikonu. Vyrazit na nedělní výjezd v sedle této motorky znamenalo být někdo výjimečný. Pokud vám v žilách koluje zelená místo červené, živá představivost vám určitě dokáže rozjet puls zaručeně ještě i dnes.

Kawasaki ZX7R v úpravě Raptor

Tato úprava do limitované edice stála svého času 18 000 dolarů, a byla skutečná replika závodní techniky a schopností Roba Muzzyho, jednoho z předních tunerů motocyklů naší doby. Raptor si bral základ v sériové Kawasaki ZX-7R a vylepšil ji tak, aby vyhovovala touhám nejnáročnějších pouličních jezdců, sběratelů nebo závodníků.

Bočný pohled

Šlo o podobný koncept jako v automobilovém průmyslu (Shelby Cobra, Callaway Camaro a Saleen Mustang). Skutečnost, že Muzzy navštívil společnost Saleen, aby prozkoumal styl jejich práce pouze podtrhuje tuto paralelu. Proces přeměny neprobíhal v zasílání kytů zákazníkovi. Namísto toho, byly motocykly kompletně smontovány v dílnách amerického Oregonu.

Pokud měl zákazník zájem o tuto úpravu, prvním krokem byla návštěva prodejce Kawasaki a nákup modelu ZX-7R obvyklým způsobem. Prodejce poté kontaktoval dílnu „Muzzys“. Po provedení úpravy byla verze Raptor odeslána znovu prodejci, pro následné doručení zákazníkovi. Přestavby Raptora začínaly vždy kompletní demontáží původního ZX-7R. Rám se lakoval do černé barvy a dozadu bylo možné namontovat jednostrannou kyvnou vidlici z litého hořčíku (to ale nebylo podmínkou). Zlatě eloxovaná hořčíková kola Marchesini byla stejná jako ta, která se používala na Muzzy Kawasaki Superbike.

Pozměněná přední část a jednoramenná kyvná vidlice

Přední část byla pozměněna. Dva otvory náporového sání se přeměnily na jeden podlouhlý, umístěný pod dvojitým reflektorem. Nová kapotáž vznikala kompletně v dílnách Roba Muzzyho. Záměrem bylo zlepšit přívod vzduchu a zároveň zmenšit celkovou přední plochu.

Logo upraveného modelu

Na trati se Raptor skutečně cítil jako závodní motocykl díky svému pevnému (ale poddajnému) projevu. Zpětná vazba přes podvozek byla vynikající. Podle názoru testovacích pilotů Raptor švihal do zatáček s překvapivou lehkostí a vynikal agilitou při přechodech ze strany na stranu. Na místě, kde je obvykle sedátko byla použita pouze tenká pryžová podložka. Úpravou jste si prostě kupovali závodní speciál se vším, co k němu patřilo.

Detaily přístrojového panelu a zadní části

Svižnější ovládání Raptoru vyplývalo z množství provedených změn. Rozvor byl menší, zadní světlá výška byla zvýšena a hořčíková kola nabízela nejen podstatné snížení váhy neodpružených částí (pro zlepšenou odezvu odpružení), ale také menší gyroskopickou setrvačnost pro snazší řízení.

Neprůstřelně výborné brzdy, zdánlivě neomezená vůle do náklonu v zatáčkách a do očí bijící zrychlení přispívalo k jedné z nejvzrušivějších jízd na závodní dráze, jaké bylo kolem roku 1997 možné zažít v rukou běžné veřejnosti. Všechny úpravy byly navíc provedeny výhradně ručně. Do Evropy se ale moc nedostala a zůstala tak „rezervovaná“ pro americký trh.

Kapotáž vznikala v dílnách Roba Muzzyho

Lime Green

ZX-7RR má závodní historii, které se těžko někdo vyrovná. Životopis sportovního motocyklu Kawasaki Ninja mluví sám za sebe - úspěchy v AMA Superbike s Ericem Bostromem v čele, účasti v Endurance, GP Macaum Japan superbike a hlavně v SBK. V roce 1999 ZX-7RR s Japoncem Akirem Yanagawem se stal jedním z nejrychlejších superbiků na světě, který dosáhl rychlosti 319 km/h na rovinkách dnes již nepoznaného rovinatého okruhu Hockenheimring v Německu…

Závodní tým Kawasaki Racing SBK z přelomu tisíciletí musí znát snad každý příznivec silničních závodu. Ve světovém měření sil se za řídítky ZX-7RR objevily Simon Crafar, Anthony Gobert, Akira Yanagawa, Chris Walker, Hitoyas Izuts či Gregorio Lavilla. Jmenujme hlavně Akira Yanagawu, který několik sezón patřil k předním jezdcům na pronikavě zeleném stroji Ninja.

2001 Kawasaki WSBK

Akira Yanagawa

Kawasaki ZX-7RR C.Walker 2002

Účast v národních šamionátech a Endurance

Motocykl se prezentoval také v národních šampionátech. V All-Japan Road Race Championship se díky jezdci Hitoyasu Izutsu stal mimořádně úspěšný. V BSB to byly Glenn Richards, nezapomenutelná legenda celé značky Chris „Stalker“ Walker a nesmíme zapomenout ani na Steve Platera. Cizí jí nebyly ani účasti v TT a Road Racingu - Švýcar Kellenberger se na Kawasaki ZX-7RR v roce 2001 zúčastnil závodů Macau, Bob Jackson na McAdoo Kawasaki ZX-7RR na TT 1997.

Hitoyasu Izutsu #1 Kawasaki ZX-7R All Japan Championship

Walker 1999 BSB

Bob Jackson McAdoo Kawasaki ZX-7RR Tourist Trophy 1997

V Endurance Suzuka 8-hours to byly znovu Hitoyasu Izutsu, dále Shinya Takesishi, Akira Ryo, Simon Crafar, Akira Yanagawa, Peter Goddard, Tamaki Serizawa (postupně v týmech Lucky Strike Kawasaki a Kawasaki Racing Team). Bombastická byla hlavně vítězství motocyklu #11 na 24h Le Mans 1998 - ve složení Bertrand Sebileau, Thierry Paillot, Igor Jerman a 1999 - ve složení B.Sebileau, S.Hislop a C. Walker. A konečně, nesmazatelným písmem se zapsala také v americkém šampionátu AMA. Hrdiny v jejím sedle byly Doug Chandler, Eric Bostrom či Anthony Gobert.

Vítězný motocykl #11 z 24h Le Mans a #32 Eric Bostrom

Muzzy Kawasaki ZX-7RR

Naše vyprávění o ZX-7RR ukončíme znovu v Americe. Rob Muzzy byl nejen brilantním konstruktérem, ale byl také jedním z nejúspěšnějších majitelů závodních týmů v USA vůbec. Nesmazatelnou pečetí jeho kariéry byla alchymie poháněná rychlostí. Přestože není úplně známý tím, že by měl nejlépe financované týmové zázemí, Muzzymu se ale vždy podařilo přilákat mnohé skvělé závodníky, které Amerika vyprodukovala, aby jezdili na jeho strojích.

Pro rok 1998 představili Rob Muzzy a KHI (Kawasaki Heavy Industries) motocykl snů. Pravda, oba zúčastněný „ohýbali“ knihu pravidel AMA vzhůru nohama, což jim síly stačili. Vytvořili však to, co skutečně můžeme nazývat jednoznačný superbike pozdních devadesátých let. Přestože tehdejší pravidla říkala, že musíte použít sériový rám jako základ pro stavbu závodního superbiku, skutečnost jejich stojící se poněkud lišila. Nechápejte to ale špatně. Neříkáme, že by zde někdo podváděl, protože Doug Chandler v jejím sedle byl jedním z největších závodních hrdinů v sedle Kawasaki historie. Řekněme spíše, že stavba motorky byla zkrátka rafinovaně „přepracována“. Když procházíte specifikacemi na tomto motocyklu uvědomíte si, že jde o tovární zbraň navrženou ke zdolání naprosto všech nepřátel na okruhu.

Doug Chandler & Muzzy ZX-7RR

Motor točil 14.000 otáček a výfukové plyny vycházely přes ultralehký plně titanový výfuk vlastní konstrukce. Odpružení bylo vzácné. Vše zastřešoval Öhlins s vidlicemi o průměru 46 mm (GP spec) s hořčíkovými spodky a masivními magnéziovými brýlemi. Všechny šrouby byly titanové. Brzdy byly 6-pístkové třmeny značky AP s radiálním Brembo Master brzdovým válcem, brzdící masivní 330mm AP superbikové kotouče. Kola měla rozměry 17 palců a stála na magnéziových ráfcích Marchesini.

Anthony Gobert

Pro regulérnost musely všechny motorky splňovat i hmotnostní limity. Muzzy zřejmě musel připevnit olověné závaží na spodek motocyklu, aby bylo dosaženo minimálního hmotnostního limitu 355 liber motocyklů AMA Superbike. Až tak byla motorka lehká. Celek byl doplněn o jedinečný motor který zněl jako proudová stíhačka, již během zahřívání, kvůli zřetelnému pískání váčky poháněné ozubeným kolem.

Výjimečná Muzzy Kawasaki ZX7RR Superbike

Doug Chandlers MUZZY ZX7RR

  • MODEL: Muzzy Kawasaki SB-750
  • ROK: 1997
  • VÝKON: 135 koní
  • CENA: 18.000-20.000 US dolarů

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist