journeyman_brezen




Yoshimura Hayabusa X1

Yoshimura Hayabusa X1 - to je zcela unikátní projekt z Japonska, který vznikl v roce 2000 na okraji městského centra Tokia, v dílnách zakladatele jedinečné úpravárenské značky světa vůbec - Hidea „Pops“ Yoshimuru, s výslednou produkcí pouhých sta kusů.

Pohled do historie značky

Společnost Yoshimura byla založena v roku 1954 Hideom „Pops“ Yoshimurou. Její zakladatel byl japonský tuner motocyklů, majitel závodního týmu a výrobce speciálního motocyklového příslušenství. Yoshimura se narodil v japonském městě Fukuoka a během druhé světové války byl povolán do vojenské služby, kde byl vycvičen jako letecký mechanik. Po vojně, začal s laděním motocyklů pro americké mechaniky v Japonsku, a v roce 1954 otevřel svůj první obchod, v kterém mu pomáhala jeho manželka a děti.

Hideo „Pops“ Yoshimura

Na začátku éry čtyřválcových superbiků (v roce 1971) přestěhoval svoji firmu do Los Angeles. Získal pověst vynikajícího úpravce motocyklů. Z pohledu historie jeho společnost zaznamenala vedle závodních aktivit i mimořádné úspěchy jako jeden z největších světových výrobců výfukových systémů pro sportovní motocykly na trhu vůbec. Yoshimura zemřel na rakovinu v roce 1995. Zanechal po sobě odkaz jako mistr řemeslník, tuner a výrobce motocyklového příslušenství. Byl taktéž jednou z průkopnických osobností závodů superbiků. V roce 2000 byl uvedený do síně slávy amerických závodů AMA. Jeho syn pokračuje v řízení společnosti, která se stále těší úspěchu v třídě AMA nebo EWC.

Své 60. výročí oslavovala společnost stylově, na závodě Suzuka 8 Hours 2014 v Japonsku. Kevin Schwantz, Nobuatsu Aoki a Satoshi Tsujimoto závodili na speciálním motocyklu „Pops Yoshimura“ pro tým Yoshimura Legends.

Kevin Schwantz uprostřed, vlevo Nobuatsu Aoki a vpravo Satoshi Tsujimoto

Zrod Suzuki Yoshimura Hayabusa X1

Pro tvorbu jejich úplně prvního vlastního motocyklu bylo potřeba počkat celých 46 let. Pravdou sice je, že v roce 1987 již vznikl malý experiment s výrobou motocyklu Tornado 1200 Bonneville, v podobě mini-série ve třech kusech.

Yoshimura Tornado 1200 Bonneville

Za skutečně první motocykl se ale dá považovat až X1. Tento motocykl byl jasným potvrzením a reprezentaci potenciálu toho, co všechno značka dokázala ve svých dílnách vytvořit. Jak to ale celé vzniklo? V roce 2000 se představitelé z Yoshimury rozhodli vytvořit 100 kusovou malo-sérii velice speciální Hayabusy. Edici, připravenou pro závodní trať, postavenou pro vstup do japonské formule X. S celkovým počtem 100 vyrobených kopií se v té době X1 etablovala jako nejvýkonnější sériový motocykl, s výkonem téměř 200 koní, který bylo zároveň možné přihlásit do provozu. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Tato motocyklová nádhera a její historie se totiž téměř nedostala z asijského kontinentu.

Mechanické změny

Jako základ byl použit model Suzuki GSX-1300R Hayabusa. Japonský úpravce zúročil své znalosti z úprav motocyklů. Záměrem výsledného produktu nebyl pouze čistý výkon, ale také motocykl, se kterým se snadno manipuluje. To bylo dosaženo díky snižování hmotnosti.

Tvůrci v jednom z rozhovorů z roku 2000 přiznali, že již u prezentace Suzuki Hayabusa na mezinárodním autosalónu v Mnichově 1998 věděli, že s touto motorkou udělají něco speciálního. Jak bylo řečeno, tak bylo i učiněno. V prostorách úpravce, na okraji městského centra Tokia, byl vytvořen prostor, kde začala vznikat konečná podoba vzácného stroje. Postupně tak vznikal do té chvíle nejsilnější motocykl, který by mohl nést poznávací značku.

Model X1 se prezentoval jinou kapotáži při porovnání se sériovou podobou Suzuki Hayabusa

Pokud jde o technickou stránku, X1 přišel na mechanické úrovni s vylepšeními motoru, jako jsou kované písty s vysokou kompresí, vzduchový filtr BMC, nová vlastní sada vačkového hřídele a výfukový systém 4-2-1 „tri-ovál“, který měl konečnou hmotnost pouze 4.7 kilogramu (co znamená o 10 kilo méně, než byl namontován na standardní Hayabuse). Použitý zde byl hlavně titan. Kromě toho se pracovalo na hlavě válců a nainstalovala se odlehčená sada ventilů, která dokázala zvýšit deklarovaný výkon Hayabusy o celých 18 koní. Jeho hodnota tedy byla údajně 196 koní při 10 000 otáčkách za minutu s maximálním točivým momentem 142,2 Nm při 8 000 otáčkách za minutu. Výsledné snížení hmotnosti bylo 17 kg, s konečnou hodnotou 198 kg pohotovostní hmotnosti (s náplněmi). Hmotnost s plnou nádrží byla pak 215 kg.

Přední část X1 Hayabusa

Mimo motorovou část na ní nebylo příliš mnoho úprav. Pár ale bylo nezbytných k tomu, aby zvýšeným výkonem motoru zároveň učinily z X1 i zvládnutelný motocykl. Kromě nových kapotáží vyhotovených ze skelných vláken s rychloupínacími prvky a nastavitelnými hořčíkovými stupačkami byl nainstalován i nový blatník z uhlíkových vláken. Většina práce na odpružení byla provedena na původním zavěšení Kayaba se specifickými pružinami a vizkozitou o vyšší hustotě, která měla při sportovní jízdě poskytnout větší tuhost a odolnost vůči potápění. Původní pryžové brzdové hadice byly vyměněny za kovové, vyměněná byla i nádrž za novou, z hliníku o objemu 24 litrů.

Po vzoru vytrvalostního motocyklu zůstala dvě tankovací hrdla palivové nádrže

Jediným rozdílem v ovládacím panelu byla instalace displeje, kde byly k dispozici dodatečné údaje týkající se teploty oleje a vody, jakož i napětí. Přístroje jinak zůstaly původní, tak jak je známe z produkčního modelu 1999. Převodovka s posledními třemi uzavřenějšími převodovými poměry a závodní příslušenství byly nabízeny pouze pro okruhové použití.

Přístrojový panel zůstal zachován, přišla pouze dodatečná instalace doplňkového displeje

Světla byla vedle sebe, na rozdíl od produkčního modelu Hayabusa

Závodní úspěchy

Typickým znakem byla i jednosedadlová krovka a krátká přední část sedačky jezdce, která nedoléhala až k nádrži

X1 Hayabusa byla vytvořena Yoshimurou v roce 2000 hlavně kvůli tomu, aby závodila v jejich nejprestižnější domácí akci, na 8hodinovce v Suzuce. Motocykl i přes vyšší objem a rozměry byl ambiciózně nasazen oproti konkurenci ve třídě Formula X. V závodě deklasoval konkurenci a celou třídu senzačně vyhrál. Porazil tehdejší všechny druhy motocyklů Yamaha či Kawasaki, startující ve třídě X-F.

Záběry ze závodu Suzuka 8hours 2000

Motocykl Suzuki Yoshimura X1 GSX-1300R od týmu „Yoshimura Suzuki GP1 Daxim“ byl řízen Osamem Deguchim a Shawnem Gilesem. V závodním oddělení zodpovědném za tento projekt byli pevně přesvědčeni, že pro dosažení úspěchu bylo nejlepší vytvořit si vlastní model závodního motocyklu se kterým budou soutěžit, již od samotného základu.

Když byl motocykl testován – zrychlil na sto mil za hodinu (160 km/h) za 5,44 sekundy, díky čemuž si v té době vysloužil pověst nejrychlejšího motocyklu na světě. Není tedy překvapující, že s takovými údaji celý vytrvalostní závod Suzuka 8hours třídy X-F vyhrál.

Historická hodnota a prodeje

Stejně jako na všech speciálních motocyklech jsou detaily přidanou hodnotou. Ani tento model nebyl jiný. Každý ze sta kusové série měl na hlavě válce podpis mechanika, který měl na starosti jeho úpravu a sestavení. Na štítku podvozku jsme také měli možnost vidět velmi osobní podpis, v tomto případě Fuji Yoshimuru, generálního ředitele, majitele značky a tvůrce stroje.

Zakladatelem celého projektu byl Fujio Yoshimura

Téměř všechny X1 se prodaly v Japonsku a jsou většinou ve vlastnictví sběratelů. Jen několik kusů se dostalo do evropských a amerických zemí. Očividně je to dnes vytoužený kousek touhy pro každého milovníka dvou kol a obzvláště motocyklů s takovou aurou.

Původní výfukový systém byl nahrazen systémem 4-2-1 „tri-ovál“, který měl konečnou hmotnost pouhých 4.7 kilogramu

Poslední zprávy o jejím pohybu na trhu v Evropě jsou z britské aukce motocyklů Bonham's ve Staffordu. Yoshimura X1 Hayabusa, považována za jedinou v západním světě, začínala na 5 000 librách, ale cena se rychle zvyšovala. To na základě vícero nabídek od kupujících po telefonu, na webu a také dražících v samotné místnosti. Nakonec dva potenciální kupující přímo v místnosti vyhnali cenu výrazně vzhůru a když kladivo dražby kleplo pro konečnou nabídku, X1 se prodala v přepočtu za 24 000 EUR.

Pro případné další zájemce se nedávno na internetu objevily fotografie společnosti Iconic Motorbikes Auctions z pobřeží Los Angeles – Santa Monica. Na fotografiích je vidět úprava Suzuki Hayabusa v duchu X1. Nejedná se zřejmě o úplný originál modelu X1 (jiné barevné schéma, kola BST, jiná kyvná vidlice, jeden čelní reflektor), ale úpravy jsou dost podobné a jednotlivé díly pravděpodobně pocházejí přímo od Yoshimury. Již v době jejího vzniku v roce 2000 byl podobný nákup jednotlivých dílů velmi nákladnou záležitostí. Můžeme tedy předpokládat, že i cena tohoto konkrétního modelu z USA bude pro běžného motocyklistu astronomická.

Yoshimura X1 v nabídce Iconic Motorbikes Auctions

  • MODEL: Suzuki Yoshimura Hayabusa X1
  • ROK: 2000
  • VÝKON: 196 koní
  • CENA: odhadovaná cena 24.000 EUR
Náš tip

Bimota SB8K & SB8R

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
dajos přispěl 15 Kč
_BoB_ přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist