Údržba motooděvů po sezóně
Text: Petr Poduška | Foto: Petr Poduška | Zdroj: PSí Hubík | Zveřejněno: 29.11.2011 | Zobrazeno: 62 322x
Přestože počasí letos umožnilo absolvovat krátkou vyjížďku i na první adventní neděli, zimní pauza většinu z nás nejspíš nemine. Ale dřív než se uložíme k zimnímu spánku, vyplatí se využít volný čas k pravidelné údržbě motooblečení. Odměnou nám bude připravená výbava ve stoprocentním stavu, a s prvním jarním slunkem můžeme zase bezstarostně vyrazit.
Výrobky z kůže
Kožený motooděv se dá čistit buď některým z přípravků k tomu určených – obvykle se dodávají jako aktivní pěna ve spreji – a hadříkem, ideálně z mikrovlákna. Hlavní výhodou pěny je, že se kůže po vyčištění rychleji usuší. Když však nikam nespěcháte, stačí na umytí kombinézy vlažná voda s trochou neparfémovaného mýdla. Práce půjde lépe od ruky, když nejdřív vyndáte všechny chrániče, které jsou k vyndavání určeny.
Po pečlivém vyčištění celé vnější plochy kůži vytřete čistým suchým hadrem a nechte pomalu vyschnout v teplé a suché místnosti. Dát sušit koženou bundu na kamna není úplně nejlepší nápad, to už ji snad raději šoupněte do skříně špinavou. Na způsob umístění oděvu během sušení existují dva různé názory – při zavěšení na ramínku je zajištěn lepší přístup vzduchu, ale zejména u těžké jednodílné kombinézy hrozí riziko vytažení kůže. Ideálním řešením by mohl být například rozkládací sušák na prádlo, nebo jiná plocha odvětraná zespodu.
Podšívka na vnitřní straně si po parném létě také určitě říká o pořádnou očistu. Tady už je lepší sáhnout po hotovém přípravku - dobře se hodí třeba pěna na čištění interiéru přilby, kterou můžete zároveň s kombinézou také hned pořádně vypulírovat.
Když je kožený obleček dokonale vymydlený a usušený, nastává nejdůležitější fáze celého procesu. Aby kůže neztrácela potřebnou pružnost a nezačala praskat, je třeba doplnit ubývající tuk. Většina výrobců koženého oblečení prodává pod svou značkou vhodný přípravek, podporující odolnost a životnost kůže, který je vhodné pořídit zároveň s oděvem. Spreje, pasty, tuky a balzámy na kůži ale seženete v každém motoshopu, a výběr je opravdu široký. Kvalitní mazivo na kůži poznáte podle toho, že obsahuje včelí vosk.
K nanášení použijte čistou kuchyňskou houbičku, papírový kapesník, měkký hadřík nebo malý kartáček. Přípravek vtírejte krouživými pohyby po celé ploše opravdu pečlivě, ale nejvíc si dávejte záležet v oblastech kolem záhybů a švů, kde je kůže nejvíc namáhaná. Pokud se za pár hodin vsákne všechen balzám z povrchu do pórů, proces ještě jednou zopakujte. Nevsáknutý zbytek setřete lehce čistým hadříkem. Kromě toho, že se kůže po ošetření stane příjemně vláčnou, bude na jaře také lépe odolávat usazování nečistot a nalepování much.
Před pověšením do skříně ještě zkontrolujte, zda fungují všechny zipy, patenty a přezky, nebo jestli není prasklý nějaký šev. Zima je nejvhodnější období na opravy, tak ať zbytečně neztrácíte drahocenný čas v sezóně. Teprve když je oděv ve stoprocentní kondici, můžete uskladnit na ramínko a máte-li k němu opravdu vřelý vztah, ochránit jej prodyšným obalem.
Pokud interiér vaší kombinézy následkem nadměrného pocení už spadá do kategorie biohazard, s pěnou na něj asi nestačíte. Důkladné vyčištění koženého motooděvu skrz naskrz umožňuje mokrá metoda „Suede Life“ neboli šetrné čištění, která dokonale zbaví potu a pachu i vnitřní podšívku. Tuto metodu ale doma raději nezkoušejte praktikovat a svěřte ji rovnou odborníkům.
Rukavice
Trochu více péče než bunda či kalhoty potřebují kožené rukavice, které přichází do přímého a častějšího kontaktu s potem. Proto potřebují nechat vyvětrat a pomalu vyschnout po každé jízdě. Opět nemá smysl sušení uspěchat - když vzteky hodíte promočené rukavice do zapnuté trouby, protože je ráno budete nutně potřebovat, mohly by se vám při prvním obléknutí rozpadnout. Když už rukavice máte pěkně vyvětrané, byla by škoda nacpat je před uskladněním do přilby. Nechte je raděj ležet volně v poličce. Zachování vláčnosti a jemnosti kůže pomůže napouštění balzámem, předtím pochopitelně odstraňte všechny nečistoty a zbytky hmyzu.Výrobky z textilu nebo kombinace textil-kůže
Před každým praním nejprve vyndejte všechny vyjímatelné chrániče. Pokud budete prát ručně, oděv dejte odmočit do vany s vlažnou vodou (30° C) a pracím prostředkem, který nesmí obsahovat prvky s bělícími účinky. Nastrouhané mýdlo s jelenem poslouží pro tyto účely nejlépe. Mouchy a jiné hrubší nečistoty můžete před samotným praním vykartáčovat. Poté nechte oděv cca 30 minut odstát v roztoku, následně jej mírně promačkejte v rukách, lehce vymáchejte a vyměňte vodu. Znovu promačkejte, vymáchejte a postup opakujte, dokud voda nezůstane úplně čistá. Nakonec oděv osprchujte, vyždímejte, pověste na ramínko a nechte proschnout na suchém a teplém místě. Motooblečení s membránou v žádném případě nesušte v bubnové sušičce.
Rozhodnete-li se pro strojové praní, nastavte parametry na vaší automatce v souladu se symboly na výrobku. Zkontrolujte především teplotu a možnost ždímání.
Chrániče vyperte samostatně a zkontrolujte, zda nenesou známky poškození, protože v tom případě by bylo nutné je vyměnit za nové. Po dokonalém proschnutí ošetřete oděv z vnější strany impregnačním sprejem. U výrobků, které obsahují membrány proti dešti, je potřeba vybrat vhodný přípravek, který nezanáší póry v membráně a nenarušuje její prodyšnost. Některé impregnační spreje vyžadují zapečení při teplotě nad 100 stupňů Celsia, což není žádný problém pro plátěnou celtu, ale motooděvům taková zátěž příliš nesvědčí.
Stejně jako u kožených oděvů, také zde se vyplatí před zazimováním zkontrolovat, zda fungují všechny druky a zipy, suché zipy drží, nebo není prasklý šev. Na ramínku pak můžete oděv ochránit prodyšným obalem.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm