gbox_leden



Tankvak Famsa SBK BIG

V rámci menšího redakčního testu se tentokrát soustředíme na tankvak od italské značky Famsa. Vedle nejrůznějších motokufrů a prostého baťohu na záda jde typově o další nejpoužívanější zavazadlo na motorce.

Uchycení těchto zavazadel bývá řešeno mnoha způsoby. Nejčastěji však přes všité magnety v případě kovové nádrže motocyklu a bezpečnostní uchycení dodatečným popruhem za řidítky. Výjimkou však nejsou ani různé mechanismy montované do víčka nádrže (např. systém firmy SW-Motech) nebo - jako v tomto případě - připnutí na montovanou gumo-textilní základnu, chcete-li plotnu. Ta se používá dnes stále častěji, hlavně v souvislosti s trendem výrobců používat více nádrže z plastu. Navíc do jisté míry dokáže tato základna suplovat i ochranu samotné nádrže. Na druhou stranu to díky spodnímu zipu a různým úchytům na samotném tankvaku vyžaduje nároky na opravdu kvalitní zpracování. Přidanou hodnotou je potom fakt, že v patřičných variantách a úpravách lze uchytit tato zavazadla třeba i na sedlo spolujezdce apod.
Výjimkou v tomto ohledu není ani výrobek italské značky Famsa SBK BIG, který testuji na soukromém motocyklu Aprilia Falco SL1000. Celý set (tedy základna na plastovou nádrž a tankvak) je uchycen jednoduše za řidítka a ve dvou bodech před sedlem přímo k rámu. Samotný tankvak je následně uchycen přes prostý, ale bytelný zip. Přichycení plotny je otázkou několika minut a přes nastavitelné popruhy není problém najít optimální polohu, kterou určuje prostup k víčku nádrže. Vše drží dobře na svém místě, jen je potřeba čas od času (po několika sejmutích tankvaku) popruhy krátce zkontrolovat, případně dotáhnout. Výrobce nabízí i možnost dokoupit pouze základnu zvlášt, pokud chci stejný tankvak použít na jiný typ motorky.
Vše se snaží být maximálně variabilní, takže samotná základna má všité zipy rovnou dva a to pro případ, že si z dvoudílného provedení tankvaku (opět vzájemně sepnutého zipem) odepnete a připevníte na nádrž jen menší vrchní část, která pojme kromě mapy skutečně jen plážovou výbavu, či nepromok a pár drobností. Větší základní modul se dá ve spodní části ještě přes další zip o něco málo zvětšit. Navíc spodní část díky své velikosti má ještě po celém obvodě v bocích výstelku z tenkého plastu, aby lépe držela tvar i při neúplném zaplnění. Spodní část je navíc v přední části a na bocích doplněna o malé přídavné „ledvinky“ na další drobnosti bez možnosti odepnutí.
V případě menšího výletu nebo na kratší vzdálenost lze tuto část použít i samostatně jako batoh na záda, případně tašku přes rameno. Tento praktický prvek je ale víceméně zavedeným standardem i u ostatních výrobců. Pravdou je, že jako batožina na záda není tento tankvak zrovna pohodovou ergonomickou záležitostí, jelikož popruhy přes ramena nemohou být konstruovány díky omezenému prostoru příliš komfortně, ale použitelné to je. Osobně jsem vezl na zádech i plně naložený tankvak 100 km na enduru a vše jsem bezpečně dovezl i s nákladem bez výraznějšího pocitu nepohodlí. Menší odepínací vrchní část je již vybavena na bocích jen síťovanou malou schránkou pod zipem na mince, či lístek z mýtnice apod. Na záda ji již snadno nenaložíte, ale ve spodní části jsou kromě avizovaného zipu i přídavná plastová oka právě k variabilnímu uchycení třeba na sedlo, k další plotně, či kamkoliv jinam.
Jak je patrné, vše se točí kolem zipů a právě tato část mě opravdu zajímá. Když pominu opravdu bytelné zpracování celku a všité reflexní prvky 3M Scotchlite, kterým není opravdu co vytknout, zipy jsou ta část, která hlavně z dlouhodobého hlediska a testu zaslouží podle mne hlavní pozornost.
Všechny zipy do úložných částí jsou pogumovány a jdou opravdu více ztuha, což však není na úkor komfortu. Navíc pro případ deště je zde pláštěnka. Hlavní zipy sloužící k uchycení samozřejmě již žádné pogumování nemají, ale uchycení k základně a samotné zapínání jde velice snadno a bez sebemenšího klopýtnutí. Veškerá manipulace s tankvakem je tak otázkou několika vteřin a to se vždy cení, už jen kvůli tomu, že ho musíte sejmout při každém tankování.
S touto batožinou mám prozatím jen základní nástřel kolem 1800 km, takže z dlouhodobějšího pohledu na věc není zatím příliš co řešit. Z hlediska ergonomie jsem našel pouze jediný zádrhel a to přístup ke slídě na mapu na základní části. Zip a přístup je opravdu malý a třeba i menší A5 mapu tlustšího formátu skrz zip a otvor komfortně neprotlačíte.
Při výběru vhodného modelu je třeba vybírat i s ohledem na motocykl, pro který je tento tankvak primárně určen. Naložit totiž plně tankvak a umístit na avizované Falco je skutečně vzhledem k usazení jezdce pouze utopie. Spokojit se musíte jen se základní částí a vrchní díl buď umístit jinam, nebo používat v případě kratších výletů místo základní části. Konkrétně si tento plně naložený tankvak dokážu představit spíše na velkém cestovním motocyklu, avšak s patřičně ergonomicky tvarovanou nádrží a usazením jezdce (např. BMW K 1200 R). V letošním roce však máme ještě několik vhodných adeptů a nejednu redakční výzvu, takže uvidíme, jak si tento tankvak povede dále…
Parametry:
Hlavní komoru lze pomocí zipu zvětšit z 26 na 34 litrů.
Rozměry (cm): 43 x 30 x 29/38
Set = tankvak + základna: 4 394 CZK (169,00 €)
Tankvak: 3 406 CZK (131,00 €)

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):


TOPlist