Pávi v Alpách
Text: vencac | Zveřejněno: 5.12.2012 | Zobrazeno: 27 949x
Kapitoly článku
Středa 4. 7. 2012
Plzeň – Folmava - LandauV práci jsem se nemohl dočkat konce šichty. Motorka byla nabalená už od úterý. Stan, spacák, jídlo, oblečení, olej, nářadí... Zkrátka plný pav i nosič. To by člověk nevěřil, kolik nezbytných věcí je třeba. A taky by jeden nevěřil, kolik věcí se ukáže po návratu jako úplně zbytečných.
Před 16 hodinou už u pumpy čeká Honza se Zdenkem, během 15 minut doráží i zbytek p
Konečně startujeme. Krátce po půl páté odpoledne vyrážíme směr Folmava. Míla s Maruškou už měli náskok, protože jsme se obávali, aby nás ostatní rychlejší motorky zbytečně nezdržovali. Ale stejně na nás za hranicemi čekali téměř hodinu. Také díky malé zastávce. Po pár kilometrech Láďovi jede pérák na jeden válec. To ta cesta pěkně začíná. Naštěstí bylo jen zaolejované kladívko na zapalování. Stejně je to od něj odvaha vyjet na motorce v původním stavu s motorem s ne zcela známou historií. Navíc se mu ještě párkát přidíral, takže fest namazal osvědčený olej M2T. Brrr. O tom se určitě zmíním ještě později, neboť mazání Láďovo péráka a jeho oblaka dýmu je povídání na samostatnou kapitolu. Další trasa pokračovala přes Cham, Straubing, Landau do malé osady Mamming, kde jsme na mapě našli kemp na přenocování přímo na břehu pískovny s nádherně čistou vodou. Sice byl asi spíš pro karavany, ale pár našich stanů se taky vešlo. Ceny slušné – 5 euro za stan a 2,50 za osobu. Chvíli před kempem nás dohonil Láďa s peugeotem, takže sestava byla komplet.
Z Plzně ujeto 165 km.
Čtvrtek 5. 7. 2012
Landau – Eggenfelden – Traunstein – St. Johann in Tirol – Mittersil – Zell am See – FuschV noci byla menší bouřka, ráno navzdory všem zvrhlým předpovědím nás čekalo až nečekaně dobré počasí a dokonce i sluníčko. Předchozí den jsme zjistili, že Míla se sidecarem není zas až taková brzda a v pohodě stíhá, takže Maruška vyfasovala mapu a byla povýšena na vrchního navigátora. Ikdyž ženy považuji za tvory s orientačním nesmyslem, tak musím Marušce vyslovit opravdovou pochvalu. Zvlášť když mapa byla v docela malém měřítku, kdy mezi Prahou a Římem bylo několik menších koleček jako třeba Plzeň a Mnichov. Navíc do helmy se brýle těžko nasadí, takže chvílemi fungovala navigace i podle sluníčka.
Mezi Ruhpolding a Reit im Winkl pár kilometrů před Německo – Rakouskou hranicí jsme minuli několik nádherných jezer. Docela jsem potom litoval, že jsme nezastavili a nevykoupali se v té nádherně čisté vodě, navíc při tak parádním počasí. Lidí bylo na břehu celkem dost, ale přesto bych řek, že do vody lezli jako chlapečkové a ven jako holčičky...
Ještě před večeří řešil Ondra špatné dobíjení. Při výměně zapalování se mu navíc podařilo našroubovat delší šrouby až do rotoru, že z něj špony lítaly. Naštěstí bez následků, takže opraveno, jakž takž seřízeno a připraveno na zítra.
Ujeto 257 km.
Pátek 6. 7. 2012
Grossglockner HochalpenstrasseTato vysokohorská silnice je zpoplatněna. A Rakušáci zatraceně dobře ví proč. Strmé hory, hluboká údolí, ledovec, vodopády, to vše za to stojí. O kvalitě asfaltu snad ani není třeba hovořit. Takže na své si přijde jak romantická dušička, toužící po pohledu na rozkvetlou horskou louku, tak motorkář – závodník, který řeže jednu zatáčku za druhou. Silnice byla stavěná ve 30. letech pro běžný provoz, v současnosti je to hlavně vyhlídková trasa.Z kempu jsme vyrazili ráno okolo 9 hodiny. Hned za mítnicí ve Verleitenu se silnice začíná zvedat do strmého stoupání a nekonečných zatáček, nejdřív lesem, později kamennými poli s četnými potůčky a výhledy na okolní hory. Mých 16 koníků táhne panelku i s pavem statečně, většinou tak na dvojku, trojku a plný plyn. Vyjímečně po rovině se nechá zařadit i čtyřka, ale to málokdy. Jednak je cesta většinou do kopce a pak taky má určitě vliv nadmořská výška. Ondra se několikrát pokoušel donutit svého péráka o devíti koňských silách k vyšším výkonům štelováním předstihu, štelováním a čištěním karburátoru, jelo mu to, nicméně letadlo z toho neudělal. Během oprav a úprav jsme došli ke zjištění, že má nějaký zvláštní druh motoru s letmo uloženou klikou. Ona si tam tak vesele poletovala na všechny strany a to byl asi neúspěch při seřizování předstihu. Myslím, že další tuning motoru bude spočívat ve výměně ložisek. Snad to zvládne dojet domů.
Přibližně v polovině silnice je odbočka na Edelweisspitze, je to několikasetmetrová dlážděná cesta na nejvyšší místo. V prudkém stoupání a zatáčkách se motor pořádně zahřeje.
/Většinou jedu na jedničku, na dvojku jen občas mezi zatáčkami. Nahoře samozřejmě nesmí chybět nezbytné focení u cedule s nadmořskou výškou 2571 metrů, prohlídka menší výstavy o motoristických závodech z první poloviny století.
Další odbočka vede na Franz Jozef Hohe – vyhlídka na ledovec a Grossglockner, nejvyšší rakouský krtinec. Zde je velké patrové parkoviště, muzeum, restaurace atd. A taky svišťové, občas se povede nějakýho zahlídnout, nebo i zaslechnout - opravdu sviští.
Všichni jsme si otestovali jak motory, tak i brzdy. Největší starost měl asi Míla se sajdkou, cestou mu začala hořet brzda, až se opálila barva na bubnu. Odtrhnul Marušce flašku s pitím od pusy a jal se motocykl uhasit. Ale i my ostatní jsme občas stavěli a chladili, hlavně u péráků je plocha brzdového obložení poloviční ve srovnání s mojí panelkou a navíc dvoutakt motorem neubrzdíš. Ale obložení se nepálilo zdaleka jen u našich starších strojů, i z okolo projíždějících zánovních aut se kolikrát linul smrad, že by jeden pad. A to za volantem ani nemusela sedět blondýna, která stojí na brzdě nonstop 20 kilometrů. Pár minut před dojezdem na vyhlídku nás zaUjeto 118 km.
Sobota 7. 7. 2012
Fusch – Krimml – Worgl – Chiemsee, kemp LambachV sobotu ještě před odjezdem do Krimmlu jsme měli v úmyslu vidět start závodu historických motocyklů Glockner Trophy 2012, který se konal právě na Alpenstrasse, ta byla po část dne uzavřena pro běžný provoz. Již v pátek bylo možno potkat na trase hodně značek předválečných závodních i cestovních motorek, namátkou třeba Norton, BMW, Rudge, AJS, Douglas, tříkolky Morgan a mnoho dalších.Není to závod na rychlost, závodníci startují po 20 vteřinách, jedou určenou trasu, je jim změřen čas a stejný čas musí dodržet i v druhém kole. Toť teorie. Ovšem v praxi to vypadá většinou úplně jinak: start - zatmění před očima – plný plyn a hurá do kopce. Jako za mlada. I takový motocykl z 20.-30. let to dokáže dost slušně rozhulákat, až se člověku tají dech. Sám to znám, neboť v prostředí veteránů se pohybuji dost často. Zkrátka občas je třeba řádně vyhnat pavouky z výfuků. Takováhle situace se nedá jen tak popsat, to se musí zažít na vlastní kůži, oči i uši. Veteránisté – závodníci to znají, ostatní musí prostě věřit a zapojit tu nejbujnější fantazii a představy.
Takže jsme sbaleni vyrazili ráno z kempu do Ferleitenu na start. V době, kdy už měl být závod v plném proudu, bylo podezřelé ticho a klid. Bohužel krátce po startu se nahoře stala tragická nehoda jednoho za závodníků, takže soutěž byla přerušena a pokračovala až odpoledne. Ovšem do té doby jsme nečekali a vyrazili dál podle plánu do Krimmlu.
Vodopády nedaleko vesnice Krimml svou celkovou výškou 380 metrů patří mezi nevyšší v Evropě a jsou rozděleny do tří stupňů vysokých 100 – 140 metrů. Na parkovišti vyhrazeném pro motocykly jsou skříňky na helmy, popřípadě oblečení. Všechny byly ale ob

Ujeto 208 km.
Neděle 8. 7. 2012
Chiemsee – Landau – Deggendorf - Železná Ruda - PlzeňKupodivu jsem se vzbudil neožralý (alkoholem ani komáry). T
Přejezdy přes německo-rakouské hranice jsem ani nezaznamenal, ovšem přejezd naší hranice se mi jeví jako tragédie největší. Stádo umělých trpaslíků hned za hraniční čárou, trička lodidas či niked, na polorozbořené stodole reklama na bordel... Vítejte cizinci. Ach jo, tak jsme zas doma. Rázem jsem si pod helmou přestal zpívat německé koledy a začal: „Asfalt mi šumí pod koly, kličkuji mezi výmoly...“.
Krátká zastávka na kafe proběhla u čerpací stanice v Železné Rudě, pak ještě jedna rozlučková v Klatovech. Za Klatovama jsme se postupně rozdělovali a mířili k domovům.
Ujeto 287 km.