Na CBF po stopách Giro d´Italia
Text: Čendaa | Zveřejněno: 24.12.2012 | Zobrazeno: 20 899x
Nápad vydat se za poznáním těch pravých Alp, které symbolizují jejich zasněžené vrcholky, průsmyky, do nichž se klikatí nekonečné serpentiny, vzešel tak nějak sám od sebe po pořízení nového cébéefka, dodatečně opatřeného trojicí kufrů, potřebných pro low budget výlety tohoto typu. Devět dní cesty a díky svátkům, připadajícím na čtvrtek a pátek, to už se dá podniknout pořádný okruh s hlavním cílem - italské Dolomity. Počasí a zážitky mohou být jakékoliv, proto jsem si rezervoval Jugedherberge – ubytovny jen na první tři dny, na cestu Německem. Na první den v Pasově, na druhý v Bischofswiesenu u Berchtesgadenu, na třetí u Walchensee před Garmischem. Dál v Itálii a pak v Rakousku už se uvidí, každopádně už pod stan...
Kapitoly článku
Den 1 – sobota 30.6.2012
Bohužel právě počasí mě vyzkoušelo hned první den. Ale s tím lze dopředu počítat a podle toho se zařídit. Slibovaných 34 stupňů ve stínu skutečně přišlo, ale to už jsem dorazil na místo prvního noclehu, do Pasova. Toho dne jsem vstal ve čtyři ráno a v pět už seděl na nastartované mašině, obtěžkané, alespoň pro první den řádně vyváženými kufry.

Najeto: 273 km
Den 2 – neděle 1.7.2012
Po vydatné snídani jsem se vydal chvíli po dálnici a pak po příjemných bavorských krajských silnicích vstříc německým Alpám. Za vidění stojí Burghausen, kde je k vidění nejdelší hrad na světě, jehož hradby se táhnou po skalním hřebenu nad městem v délce přes celý kilometr. Od Bad Reichenhallu, známého zpracováním soli vede okreska do turistického centra Berchtesgadenu, kde začíná Deutsche Alpenstraße a odkud je to už
Od Königssee je to už jen kousek do místa dalšího noclehu, Jugendherberge v Bischofswiesenu, ubytovny, která byla pojmenována v době svého vzniku po Adolfu Hitlerovi a u jejíž otevření byl rovněž přítomen. Jak tomu tak v těchto ubytovacích zařízení bývá, pokoj host sdílí s dalšími „mládežníky“, kterým byl v mém případě motorkář ze západoněmeckých Cách s 27 let starým bavorákem, na cestě do Štýrského Hradce. Nad motorkářskou mapou Alp jsem se od něj dozvěděl spoustu zajímavých typů, kudy se vydat.
Najeto: 193 km
Den 3 – pondělí 2.7.2012
Další den byl ve znamení cesty po Deutsche Alpenstraße, vyhlídkové trase, která je vedena půvabnou krajinou Severních Vápencových Alp při jižní bavorské hranici i jejich malebným předhůřím s několika překrásnými jezery zahloubenými ve štěrkových nánosech. Tím největším je Chiemské jezero, nazývané též Bavorským mořem. To hlavní, co si ale z odpočívadla u Chiemsee pamatuju je, že to tam děsně smrdělo. O pár desítek kilometrů dál, o oblasti Bayerischzellu už jsem si začínal užívat první ostré zatáčky a pořádné stoupání. Za zastávku, třeba na sváču nebo koupání, stojí jezera Schliersee a Tegernsee, případně právě z Bayerischzellu využít možnosti vyjet lanovkou na vyhlídkový vrchol Wendelstein do výšky 1838 m n.m. Trasa Deutsche Alpenstraße je místy dost špatně značená a tak bylo nutné přistoupit k častějšímu studiu mapy. Přes Achsenpass vede trasa k Sylvensteinské přehradní nádrži, rovněž skvělé na koupání a pak placeným (tři éčka) úsekem Karwendelskou chráněnou oblastí, kde informační tabule informují, že tu žije spousta vzácných rostlin a živočichů. Kdyby tam nechcalo, tak to tam mohlo být super na zastávku a pěší výlet do nedotčené přírody. To už se ale blížil večer a místo dalšího noclehu, posledního pod střechou, v Jugendherberge Urfeld u jezera Walchensee. Tam už obloha nevěstila nic dobrého, naopak. V místním Panoramahotelu a restauraci Karwendelblick jsem si objednal pivko a rybu, pod jejímž názvem Renke už dnes vím, co si představit, ne ovšem co se v překladu skrývá pod jejím jménem :).Najeto: 330 km
Den 4 – úterý 3.7.2012
Přestože zatažená obloha a vytrvalý déšť zpočátku znepříjemňoval cestu na Garmisch a nejvyšší německá hora Zugspitze se schovávala v mracích, cestu Ötztalským údolím vstříc průsmyku Timmelsjoch – Passo Rombo už naopak doprovázela nečekaně polojasná obloha. Před průsmykem, který měl být vrcholným zážitkem toho dne, jsem se ještě zajel podívat do letoviska Obergurgl, které se s svou nadmořskou výškou 1927 m n. m. řadí k nejvýše položeným letoviskům v Evropě. Pak už ale silnice prudce stoupá klopenými zatáčkami s dobrým asfaltem vzhůru do svahů. Timmelsjoch Hochalpenstraße patří k nejvyšším místům v Evropě, kam je možné dojet po vlastní ose. Za průjezd nejvyšším úsekem trasy z Rakouska do Itálie se ovšem platí mýto (za motorku 12 eur). Na parkovišti těsně pod vrcholem je docela problém najít místo, kde postavit mašinu na boční stojan. Přihlížející motorkáři při jedné takové snaze na mě ukazovali, že je to tak tak a že by se taky mohla převrátit. Nechybělo pár památečních snímků s motorkou ve výšce 2509 m n.m. a pak už mě čekalo jen klesání a klesání nekonečnými serpentinami zase dolů. Ještě před Meranem, už na italské straně se mi podařilo najít pěkný kemp za 11 eur na noc.Najeto: 210 km
Den 5 – středa 4.7.2012
Ve středu dopoledne mě čekal přesun údolím Val Venosta, které jsem už před lety při cestě na kole do Benátek, pojmenoval údolím jabloní a hradů. Také jsem si u stánku při silnici pár jablíček, meruněk a třešní k svačině zakoupil. Kamióny a pomaleji jedoucí auta

Litr benzínu za euro celkem ujde :) Zajímavou alpskou krajinou mě plánovaná trasa zavedla na italsko- švýcarskou hranici, kde jsem se obával nutnosti předložit pas. Průjezd se naštěstí obešel bez zevrubné kontroly přítomných celníků. Zlákalo mě totiž navštívit známé lyžařské letovisko svatý Mořic a posléze nocleh u italského jezera Como. Předtím jsem ale ještě projel Berninský průsmyk ve výšce 2 330 m n.m. a Malojapass (1815 m n.m.). Pozdní odpoledne a celý večer bylo ve znamení nástupu vydatného deště a bouřky, která neměla konce. V Campeggio la Torre u Lago di Como mě „přivítal“ bodrý chlapík, který bohužel neuměl ani slovo anglicky, tím pádem jsem spustil svoje osvědčené „una persóna, una tenta, una nóna“ a když jsem mával peněženkou, mávnul rukou a prý, že je to „oukej“. S rozbalováním stanu bylo třeba kvůli provazům padajícím z nebe, před kterými mě ochránila stříška přilehlé neobsazené chatky, ještě asi tři hodiny počkat. K večeři jsem ochutnal pravé italské lasagne v místní pizzerii.
Najeto: 263 km
Den 6 – čtvrtek 5.7.2012
Sváteční den mě přivítal azurovou oblohou, které jsem využil k rychlému přesunu do Bolzana a do Dolomitů. Rychlý nakonec zase tak nebyl, protože podobně jako ve Val Venosta i krajská silnice přes Morbegno a Sondrio je plná náklaďáků, nebo pomalu jedoucích aut. Dojem z cesty ale vylepšuje pohled na svahy, které pokrývají nekonečné

Najeto: 273 km
Den 7 – pátek 6.7.2012
V pátek ráno se zatáhlo a déšť vytrval až do dvou hodin odpoledne, kdy se začala konečně trhat zatažená obloha. Zanedlouho se udělalo azůro a toho jsem využil ke sbalení stanu a pokračování v cestě, do sedla průsmyku Pordoi. Dolomity a projíždění průsmyků v této oblasti je úžasný zážitek s překrásnými výhledy, který každému doporučuji. Stojí to za to. Z letoviska Canazei se vyhlídková silnice klikatí do Passo Sella, před kterým jsem dal vzhledem ke krátícímu se časovému prostoru přednost cestě rovnou do Passo Pordoi (2239 m n.m.), odkud jsou krásné výhledy na nejvyšší horu Dolomitů Marmoladu (3342 m n m.), Sellu i masiv Sasso Lungo. Přes malebné městečko Arabba pokračuje silnice serpentinami do průsmyku Falzarego (2117 m n.m.). Výhled z jeho sedla na Marmoladu, do údolí Cortiny d´ Ampezzo, na Sasso di Stirie, nebo na Lagazuoi je nezapomenutelný. S blížícím se večerem jsem vzal pořádně za heft, projel Cortinu a začal směřovat k rakouským hranicím. Nocleh jsem nalezl už za hranicemi ve východním Tyrolsku, v kempu v blízkosti města Strassen a Sillian. Provozovatel si účtoval už příjemnějších 13 eur.Najeto: 120 km
Den 8 – sobota 7.7.2012
Po snídani sedám na mašinu a vyrážím přes Lienz do korutanského letoviska a poutního místa Heiligenblut, kde je v kostele sv. Vincenece uložen relikviář se Svatou krví. Za tímto městečkem už začíná Großglockner Hochalpenstraße na jejímž začátku je opět mýtnice, kde se vybírá za vjezd motorky poplatek 22 eur. Vzápětí začíná vést silnice dobře klopenými zatáčkami vstříc vrcholům Vysokých Taur. Za zajížďku stojí odbočit k výšině Františka Josefa do 2 369 m n.m., kde je velkokapacitní pětipatrové parkoviště pro auta návštěvníků, kteří chtějí vidět nevyšší horu Rakouska Großglockner (3 797 m n.m) a ledovec Pasterze. Dále po cestě je z odpočívadla je další pěkný výhled od tunelu Hochtor (2505 m n.m.). Ten nej je ale z Edelweißspitze, na motorce nejvýše dosažitelného místa, ve výšce 2571 m n.m. Je odtud překrásný výhled na 37 vrcholů vyšších 3000 m. Auta a motorky jsou tu natěsnány na poměrně malém prostoru a tohle místo si budu pamatovat dlouho, neboť jsem zde přišel o bonus na povinném ručení. Na místě, kde jsem se ještě před chvílí nechával fotit já a nyní se zde fotil někdo jiný, přede mnou stálo auto, které jsem se neprozřetelně rozhodl předjet. Jaksi jsem ale zapomněl, že jsem širší o boční kufry a tím pravým jsem to napral do nárazníku jednoho němčoura. Ten vyskočil z auta a začal hulákat „Stoßstange ist kaputt“, a tak nezbylo nic jinýho, než začít sepisovat hlášení pro pojišťovnu. Samozřejmě se hned seběhli Češi, kteří situaci komentovali slovy „dyť tam nic nemá, co si vymejšlí“ :-D Prasklý to ale měl, takže nebylo co řešit. Po tomhle zážitku jsem pomalejším tempem sjel do údolí Pongau, koupil si dálniční známku a začal směřovat na Salzburg. Na dálnici jsem vzal pořádně za heft a ještě odpoledne jsem byl v Čechách. Navečer jsem dojel do kempu v Chlumu u Třeboně, kde se mi podařilo, zase pravým kufrem, vzít vrata od kempu. V kempu jsem byl naposledy před nějakými 22 lety s rodiči a byl jsem zvědavý, jak to tam vypadá dnes. Překvapilo mě, že tam bylo velké množství kempujících návštěvníků a i kiosky a přilehlá posezení byla plná lidí, přestože počasí posledních dní i v Čechách nebylo nic moc. Restaurace ve městě byly plné lidí a pstruha jsem si tam mohl objednat jen v kiosku v kempu. Za osobu, stan a motorku 135,- Kč.Najeto: 521 km
Den 8 – neděle 8.7.2012
Neděle už byla ve znamení přesunu domů do Čelákovic, závěru výletu i dovolené. Byl to každopádně super výlet a ten karambol na závěr na tom nemohl nic změnit. :)Najeto: 164 km