Bosna a Hercegovina září 2019

Motodovolená na Honda Transalp 700

Ahoj cestovatelé, především tedy vyznavači jedné stopy. Nejsem žádný velký spisovatel, ale i přesto jsem se rozhodl podělit o nějaké ty zážitky z motodovolené, kterou jsme jeli v září 2019.

Dovolte mi, abych začal pár řádky, jak jsem se k motocestování  vlastně dostal. Nějaké ty motorky vlastním už několik let. No motorky, je to tak napsané v OTP, ale ve skutečnosti se jedná o Jawa 50 Mustang a k tomu přibyla před pár lety Jawa 350 – 640, kterou jsem si ve svých 18-ti letech strašně přál, ale nikdy nekoupil. Jelikož jsem takový kutil, z nostalgie jsem si ji nedávno zakoupil a celou zrenovoval. Viz (https://youtu.be/yiyvlsS8RwA)  Ale abych zbytečně nezdržoval. Na 350 jsem si pojezdil pár výletů po Čechách, jak se tak říká kolem komína. Nicméně víc jak 250 km / den už hraničilo se sebemrskačstvím (Jawáci mě teď asi ukamenují, ale nalijme si čistého vína,  není to daleko od pravdy). Jelikož se mi podařilo konečně zprovoznit v TV Youtube, začal jsem tam postupně sledovat všechny možné motocestovatelské počiny. Pohltilo mě to natolik, že nápad byl tu. Koupím si pořádnou motorku! Mimochodem, jestlipak odhadnete, co je dle odborníků  jako jeden ze zásadních rysů projevů mužské krize středního věku? - ) . O typu motorky jsem nemusel moc přemýšlet, vždy mě totiž lákaly cesty mimo silnici, a tak jsem chtěl něco univerzálního. Jelikož nejsem žádný čahoun, vybíral jsem tak, aby to nebyl nějaký mastodont, na kterým bych vypadal jak vosa na bonbónu. Po nastudování různých recenzí, zkušeností lidí atd. padla volba na Hondu Transalp 700, kterou jsem nakonec před rokem zakoupil. Byla hezky vybavená i s kufry, takže jsem přes zimu v kutilském nadšení povyměňoval a vylepšil kde co ( viz https://youtu.be/cRq0QOjQ1Ig) , nakoupil potřebnou oděvní výbavu na cestování a nedočkavě čekal na jaro. Do září jsme si pak s Alpíkem padli do ruky a najezdili společně cca 6 tis.km. Již v zimě po shlédnutí snad všech videí na youtube jsem usoudil, že na první motodovolenou vyrazíme do Bosny. Nesháněl jsem žádné offroad guide apod., bez kterých, jak jsem vysledoval na sociálních sítích, se dneska musí cestovatel ztratit hned za první křižovatkou od výjezdu z domova a tvoří tak v povědomí motocestovatelů dojem, že se jedná o bibli ježdění mimo silnice. Já měl z toho youtube tolik cílů a zajímavostí, že bych tam mohl strávit měsíc a není snad nic zábavnějšího, než si tyto body zájmu pospojovat a vytvořit si trasu sám. Mapičky, to bylo a je prostě moje.

Píše se 4. 9. 2019 a je tu den, na který jsem se těšil a připravoval 10 měsíců. Nutno doplnit, že koupí motorky si manželka vzpomněla na mládí, kdy na rozdíl ode mě už na motorkách jako spolujezdec jezdila a přesvědčená o tom, že je stále ve stejné kondici, si vyžádala účast v roli batůžku. Sice si vzhledem k přidané váze tu samotnou jízdu na motorce člověk tolik neužije, ale žena se zase dobře vyzná ve vyhledávání ubytování a v takovém tom zařizování okolo, což moc neumím a nebaví mě to, tak proč ne. Stejně vzhledem k minimálním zkušenostem s motocestováním jsem se do žádných „větších akcí“ co se týká offroadu pouštět nechtěl. Byla tam na trase nějaká místa, kde jsem tušil problém, ale na to jsem ji předem upozornil, že by se mohla kousek i projít po svých, což akceptovala.

Je tu tedy večer a my stojíme v šatně nad dvěma bočními kufry. Koumáme, co všechno s sebou vzít a jak se do těchto, z našeho pohledu pidi kufříků, sbalit. Přípravu jsem nepodcenil a samozřejmě načerpal rady opět z netu od Vás zkušenějších co a jak. Jak se v průběhu dovolené ukázalo, i přes teoretickou přípravu a rady jsme samozřejmě táhli s sebou cca 30 % absolutně nepotřebných věcí. -) Ale tím si asi musí projít každý začínající motocestovatel. Každopádně se nám povedlo sbalit. Motorka a technické věci okolo byly taktéž připraveny. Jde se spát, budíček je naplánovaný na osmou hodinu a plán v 9 vyrazit.