Expedice Střední Asie - Altaj a Moskva

Cesta domů

Přes hraniční přechod u města Šebež překračujeme hranici to Lotyšska. V prvním městě hned nakupujeme v supermarketu čerstvé jídlo. Nejkratší cestou přes Daugavpils jedeme do Litvy. Celá východní část Lotyšska a Litvy je přímo protkána jezery. Krajina je tu nádherná, voda v jezerech teplá a kempovat se dá bez problémů všude. Dřevo na ohýnek je v okolních borovicových lesích dost, takže si užíváme pohody.

V hlavním litevském městě Vilniusu začíná pršet a počasí se bohužel nelepší ani dál. Kousek za Vilniusem je legendární hrad Trakai. Byl postaven na ostrově mezi 61 jezery. Vodní hrad byl již od 14. století sídlem litevských knížat a pro Litevce je něco jako pro nás Karlštejn. Je postaven z neomítnutých červených cihel. V okolí lze nakoupit suvenýry u mnoha stánků. Zrovna se tu natáčí nějaký americký historický film. U města Alytus překračujeme hranici do Polska a stále prší. Jedeme přes Bialystok a Lubin a u města Przemysl vjíždíme ještě jednou na Ukrajinu. Prohlížíme si starověké město Lvov a míříme na nádhernou Zakarpatskou Ukrajinu. Stan si za deště a silného větru stavíme kousek před Koločavou. Ráno se konečně vyjasňuje a tak můžeme obdivovat okolní nádherné hory. Protože zdejší oblast byla za první republiky součástí Československa a protože spousta místních jezdí dnes pracovat do Čech, tak nás zde mají ve velké oblibě. Chovají se k nám srdečně a občas mluví i česky. Jeden pán při zastávce ve vesnici na nákup dokonce zkušeně mrkne na SPZ a prohodí: „Vy jste od Jihlavy, co? Tam jsem pět let kopal kabely pro Telecom.“
V posledním ukrajinském městě Užhorodě utrácíme poslední hřivny za vynikající čokoládové bonbony a vjíždíme na Slovensko.

Podmínky vstupu:

• Ukrajina - není nutné vízum
  • Rusko - je nutné vízum a při žádosti je nutné přiložit pozvání nebo vurcher, pokud jde o tranzitní vízum, tak je nutné mít v pase vízum cílového státu. Cena víza je 1200 Kč a cena vurcheru je cca 1000 Kč
  • Kazachstán - nutné vízum, při pobytovém vízu je nutné pozvání nebo vurcher. Cena víza je 50 USD u tranzitního na 5 dní, u pobytového je cena 60 USD + vurcher cca 40 USD
  • Kyrgyzstán - není nutné vízum

• Podmínky pro vjezd motocyklů:

• Ukrajina -zelená karta
  • Rusko - nutno zaplatit zákonné pojištění v ceně cca 1000 Kč na 1měsíc
  • Kazachstán - zákonné pojištění cca 10 USD
  • Kyrgyzstán - pojištění neplaceno
  • Pozor - možnost dofouknutí pneu pouze v servisech, na benzinových pumpách nelze. Pokud není v TP vaše jméno, je nutný doklad o půjčení přeložený do ruštiny s notářským razítkem.

Cena benzínu:

• Ukrajina - cena cca 15 Kč bezolovnatý 95 oktanů, na většině benzinových pump
  • Rusko - bezolovnatý 95 oktanů, olovnatý 93, 85 a 80 oktanů, cena 12-16 Kč, na východě země nedostatek bezolovnatého benzinu, 93 olovnatý skoro všude.
  • Kazachstán - cena cca 12 Kč, bezolovnatý velmi málo, většinou olovnatý 93 a 80 oktanů, benzinové pumpy jen ve větších městech
  • Kyrgyzstán - bezolovnatý výjimečně, benzinové pumpy velmi málo a většinou pouze s benzinem 76 nebo 80 oktanů. 93 oktanů pouze od překupníků nebo ve velkých městech. Cena cca 9 ,- Kč.
  • Náhradní díly

na motocykly zahraniční výroby se dají sehnat jen velmi výjimečně a pouze v Rusku (Moskva, Volgograd).

Cena potravin

od 30 do 90 % našich cen, nejlevněji je v Kyrgyzstánu, kde je cena velmi dobrého oběda cca 1 USD.

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)