reline_unor



Metzeler Karoo 4 a Tourance Next 2: Gumy dělají motorku

Jak se říká, šaty dělají člověka, a když to převedu do jedné stopy, tak je jednoznačně platí, že pneumatiky dělají motorku. Tím spíš ve vodách kategorie cestovních endur, které jsou univerzálními obojživelníky a jejich počínání na silnici nebo v terénu dost zásadně ovlivňuje zvolené obutí. Právě pro ně značka Metzeler přináší dvě nové adventure pneumatiky, jimiž jsou více terénní Karoo 4 a více silniční Tourance Next 2. Já si je vyzkoušel v Itálii na asfaltu i mimo něj.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Život je otázkou priorit a kompromisů a dost podobně je tomu v okamžiku, kdy vám dosloužily staré gumy a rozhodujete se, do čeho své cestovní enduro obujete. V první řadě je důležité si uvědomit, kde budete nejčastěji jezdit a co od pneumatik očekáváte. Každý by chtěl gumu, co na asfaltu lepí jako žvejkačka, v terénu se do bahna zahryzne jako rozzuřenej pitbull do lejtka a v nejlepší formě gumy vydrží minimálně sto tisíc kilometrů. Jenže realita je někde jinde a člověk musí stát nohami na zemi. Vždycky je něco za něco a maximální nájezd pneumatik se odvíjí od směsi. Jistou útěchou může být skutečnost, že rozmanitost trhu je veliká, a vzhledem k tomu, že kategorie cestovních endur stále roste v popularitě, výrobci pokrývají řadu adventure od A do Z. Prostě když zatoužíte po více silniční pneumatice, není problém, a to samé platí i o protipólu, tedy o pneumatice s větším apetitem při jezdění v terénu. Své o tom ví značka Metzeler, která představuje nové pneumatiky Karoo 4 a Tourance Next 2. Karoo 4 nahrazují předchozí Karoo 3 a Tourance Next 2 zase předchůdce Tourance Next. Už první pohled na novinky napovídá, že Karoo 4 s hrubším vzorkem bude vyhovovat ježdění v terénu a zařazuje se přesně mezi cestovní Karoo Street a ještě o chlup více terénní pneumatiku Karoo Extreme. Naopak hladší Tourance Next 2 jde druhým směrem, tedy více silniční cestou a dá se říct, že svým určením sedí někde mezi Roadtec 01 SE a již zmíněnou pryží Karoo Street. 

Ve světě cestovních endur se všechno točí kolem několika kombinací kol. Máme spoustu mašin, které fungují s koly kombinace 19“/17“, a sem patří třeba BMW R 1250 GS, Ducati Multistrada V4, Triumph Tiger 900 GT, KTM 1290 Super Adventure S a řada dalších větších či menších advíků. Pak tu je kombinace spíš terénního charakteru, tedy 21“/18“, kam spadá například Honda Africa Twin, Yamaha Ténéré 700, Triumph Tiger 1200 Rally Pro, Aprilia Tuareg nebo KTM 890 Adventure R. Ničím výjimečným není ani kombinace 21“/17“ nebo 19“/18“. Samozřejmě že motorek se stejnými rozměry kol je mnohem víc a všechny bude možné dřív nebo později do novinek od Metzeleru nazout. Oba modely jsou dostupné ve spoustě verzí.

Přední:
90/90-21
100/90-19 (pouze Tourance Next 2)
110/80R19
120/70ZR19
Zadní:
150/70R18
130/80R17
140/80R17
150/70R17
170/60ZR17

Pozn.: Jak Karoo 4, tak Tourance Next 2 jsou bezdušové pneumatiky a mají stejné hmotnostní indexy, liší se však indexy rychlostními, kdy Tourance Next 2 mají V, zatímco Karoo 4 mají Q a označení M+S. Také nejširší rozměry 120 (přední) a 170 (zadní) u Karoo 4 nejsou ZR, nýbrž R.

Co říká výrobce: Metzeler Tourance Next 2

Více asfaltově zaměřená pneumatika Tourance Next 2 nahrazuje Tourance Next a je jasné, že musí být zase alespoň o krůček dál. Výrobce slibuje lepší výkon při náklonech, o 45 % tužší směs běhounu a hbitější chování při změně směru a v zatáčkách, ale i vylepšení chování na mokru nebo stabilitu. Některé informace jsou měřitelné, třeba o 2,33 m dřívější zabrzdění na mokru z rychlosti 85 km/h. Měření na testovacím okruhu také ukázalo, že ho motorka na novém modelu gum dokázala zajet průměrnou rychlostí o 4,1 km/h vyšší než na sadě předchozí generace. V nejrychlejší zatáčce také dokázal jezdec jet na nových gumách rychleji, konkrétně 140,4 km/h oproti 136,8 km/h.

Na jízdních vlastnostech za sucha i za mokra se podílí zcela nový vzorek a podíl siliky ve směsi. Pojem silika ve světě černé magie hodně rezonuje, a tak si ve zkratce řekněme, o co jde. Silika je speciálně upravený kysličník křemičitý, jenž se při výrobě pneumatik přidává do běhounových směsí. Pneumatiky s obsahem siliky vykazují lepší přilnavost, a to platí za sucha, ale hlavně pak na mokru. Další kouzelnou formulí je Dymatek, což je název pro technologii dynamického úhlu formy, a když to přeložím do normální řeči, tak jde o úhel vzorku, který se v celé délce mění ve třech úrovních. Toto řešení má mít vliv na bezpečnější průjezd zatáčky s ideální přilnavostí v celém spektru náklonu.

Co říká výrobce: Metzeler Karoo 4

Nová pneumatika Karoo 4 je nástupcem velice oblíbené pneumatiky Karoo 3 a platí za adventure pneumatiku s předpoklady pro terén a nezpevněný povrch. Samozřejmě jde o něco více terénní obutí, které ale není vyloženě offroadovou záležitostí a patří také na silnici, kde by měla dávat kvalitní jízdní vlastnosti. Opět jsme u toho, že dobrá použitelnost v terénu i na silnici je otázkou jistého kompromisu a nejen z tohoto pohledu je vývoj podobných pryží tvrdým oříškem. Kromě dobré přilnavosti na asfaltu za sucha i za mokra je důležitý rozumný nájezd, rychlé zahřátí, zachování ideálních vlastností co nejdéle a také snížení hlučnosti ve vyšších rychlostech. V terénu a na nezpevněném povrchu hraje velikou roli trakce, boční vedení a pochopitelně samočištění.

Oproti svému předchůdci se vzhled vzorku Karoo 4 celkem zásadně změnil a s troškou nadsázky lze říct, že Karoo 4 má blíže k pneumatikám jako jsou Anakee Wild nebo TKC 80. Výrobce říká, že by nová pneumatika Karoo 4 měla fungovat lépe na mokru a je dokonce změřeno, že na mokru dokáže z rychlosti 85 km/h zabrzdit o 1,85 m dříve. Měření potvrdilo, že jde rychleji najíždět do zatáček, hbitěji měnit směr a dříve přidávat plyn na výjezdu ze zatáčky. Jelikož jde o terénně orientovanou pneumatiku, měla by být silnější v blátě i na sypkém terénu, a právě tam je změřeno, že se její trakce zlepšila dokonce o více než 30 %. Hloubka vzorku u přední pneumatiky je 8 a 9 mm a u zadní 11 mm. V porovnání s Karoo 3 je přední pneumatika zhruba o 6 % širší a o 6 % nižší, u zadní zůstala výška stejná a šířka se zvětšila o 3,5 %.

Jak fungují při jízdě: silnice

Metzeler své novinky prezentuje kousek od Milána a v městečku Podenzano, kde sídlí Enduro Republic. Jestli tímhle směrem někdy pojedete, určitě se tam stavte na kávu a prohlídku naprosto jedinečné enduro „klubovny“, kde nejspíš budete muset zamáčknout slzu. Je to jedna velká paráda a vedle dalších legend stojí naše soutěžní Jawa Sadílek. S továrními jezdci dávala ve své době pokouřit celému světu a já jsem strašně rád, že jsem si na ní před nějakým časem mohl svézt, ba co víc, dokonce si zazávodit. Ale teď zase zpátky na nové mašiny, které jsou obuty do novinek od Metzeleru. První část dne se odehrává na asfaltu a na silničně orientované Tourance Next 2 ochutnávám prostřednictvím několika cestovních endur nejrůznějších výrobců. Všechny dobře znám, takže se můžu soustředit na pneumatiky. Je fajn, že jsou k dispozici motorky s kombinací kol 19“/17“ i 21“/18“. Chvíli valím na BMW R 1250 GS, které později měním za Hondu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. Asi nemusím více rozepisovat, že jde o dvě různé motorky, na dvou různých podvozcích a dvou různých kombinacích kol.

Nová sada pneumatik je vždycky jistota skvělých jízdních vlastností. Báwo i Honda se ochotně vrhají do zatáček a naprosto hladce vykružují pomalé vracáky, ale i táhlé vingly, kde jde držet plyn. Na rovinu, tohle jsem čekal a vzhledem k tomu, že panují ideální podmínky, musí to tak prostě být. Svítí totiž sluníčko, vzduch má krásných dvaadvacet a silnice jsou suché. Je fajn, že se chvíli motám po menších silničkách s horším povrchem, kde mě občas překvapí hrstka štěrku, a pak zase po hlavních tazích s asfaltem numero uno. Motorky jsou naprosto klidné a s velkou chutí se protahují utaženým esíčkem nebo vystřihnou krásně klopenou zatáčku v kopcích. Ovladatelnost BMW i Hondy je v nejlepším pořádku a navzdory většímu jednadvacítkovému přednímu kolu Hondy nemám problém stačit kolegům na motorkách s většími silničními předpoklady.

Po chvíli se mi daří dostat pod zadek Yamahu Ténéré 700, kterou bezprostředně střídám za přímého konkurentku Aprilii Tuareg. Také ony jedou s kombinací kol 21“/18“ a opět všechno v lati. Díky stejnému obutí a bezprostřednímu přesedání z jedné na druhou dokážu vnímat rozdíly mezi těmito dvěma přímými konkurentkami, ale o tom si přečtěte v další kapitole. Důležité je, že silničně orientovaná sada pneumatik Tourance Next 2 jim na silnici dává potřebnou jistotu a já se v zatáčkách cítím skvěle. Jízda hezky odsejpá a vzhledem k podmínkám, které tu panují, nemám šanci pneumatiky nachytat na švestkách. Koneckonců, pneumatiky předních výrobců, kam Metzeler bezesporu patří, procházejí tak pečlivým vývojem, že se nám běžným motorářům nic špatného na motorku nedostane. Pokud je nějaký problém, většinou vzniká špatnou volbou pneumatik nebo také špatnou údržbou.

Jak fungují při jízdě: offroad

Mám rád prezentace v Itálii, protože je to vždycky hezky na pohodu, žádný stres a na všechno bývá spousta času. Dneska je ale všechno jinak a díky časovému pressu nás honí jako nadmuté kozy. Dáváme rychlý oběd a mašiny na silničních gumách měníme za motorky nazuté do chlupatých bačkor Karoo 4. Druhá část dne patří lehčímu terénu a podle slov kluků z Enduro Republic se máme na co těšit, ovšem dodávají, že tu už tři měsíce nepršelo a bude se prášit. Sluníčko a jižanská pohoda má na triku moje lehčí zaváhání, kdy si už nemůžu vybírat, a beru, co na mě zbylo. Všechny menší motorky na kolech offroadových rozměrů jsou rozebrány a je mi přidělena KTM 1290 Super Adventure S na více terénních pryžích. Ale to vlastně vůbec nevadí, ba naopak, uvidím, jak si bude počínat velká a o něco více silničně laděná adventure mašina v nových pneumatikách Karoo 4 na silnici i v terénu.

Něž čuchnu k polním a lesním cestám, kde se dá v této části Itálie legálně „offroadit“, dávám několik kilometrů po asfaltu. Přesně to mě zajímalo a je fajn, že Kačenu můžu po asfaltu prohnat. Oproti hladkým gumám Tourance Next 2 je pochopitelně cítit rozdíl a lhal bych, kdybych netvrdil, že je velký. Logicky to tak musí být. Když ale řeknu A, řeknu také B. Na pneumatikách Karoo 4 se nejede vůbec špatně, a když nic nehrotím a jedu normální svižnější tempo, nemám s ovladatelností problém a necítím se mimo komfortní zónu ani v náklonech při průjezdu zatáček. Vzhledem k tomu, že je relativně teplo a silnice jsou suché, motorka hezky drží a v pohodě rychleji mění směr i v okamžiku, kdy ji z levé posílám rychle do pravé. Když to beru tak, že mám mašinu nazutou do pneumatik, které jsou víceméně ve stejném poměru silnice/terén, jsem s tím v pohodě a podle toho tahám za plyn. Ano, při vyšších rychlostech nad 100 km/h začnou hučet, ale zase je to v míře podobně zaměřených pneumatik. Když se tak zamýšlím nad srovnáním s předchozí Karoo 3, tak je to o fous lepší. Nicméně rozsoudit oba modely by dokázala vyšší rychlost, ale na tu se nedostávám, neboť asfalt právě opouštíme.

Celá naše skupina mizí do terénu a během chviličky Kačenu na kolech 19“/17“ vedu po suché kamenité cestě, která se šplhá výš do kopečků, kde budeme jezdit. Pneumatiky máme nafouknuté na standardní tlaky, které předepisuje výrobce daného stroje, kompletně vypnutou kontrolu trakce a ABS na zadním kole. Opět je potřeba připomenout, že mám nazutou kompletně novou sadu, která má najeto opravdu málo a tím pádem je jasné, že za těchto podmínek musí fungovat jako z partesu. Je tomu tak a na tvrdém hliněném povrchu se spoustou všudypřítomných kamenů nijak nestrádám a dostávám požadovanou trakci. Jasně, do terénu je určena především erková 1290, ale jednou esko do kategorie Adventure patří, tak normální jezdění po nezpevněných cestách musí zmáknout. Přesně tady se ukazuje, jak důležité jsou správně zvolené pneumatiky a jak moc dokážou ovlivnit chování motorky v terénu. Projíždím úsek, kam moc sluníčko nesvítí a i přes dlouho trvající sucho je tu trošku kaluží a vyjetých kolejí v blátě. Také tady není problém a Karoo 4 funguje úplně v klidu.

Během odpoledne se mi do rukou dostává více cestovních endur na kolech 19“/17“, jako třeba Ducati Multistrada V4 S nebo BMW R 1250 GS Adventure. Prokládám si to endury s koly 21“/18“, které mají přeci jen o maličko větší předpoklady pro jízdu v terénu. Ať je to Honda Africa Twin, Yamaha Ténéré, KTM 890 Adventure nebo Aprilia Tuareg, vždycky je to na nezpevněném povrchu velká zábava, i když se tu každá mašina předvádí v trošku v jiném světle. Na pneumatikách Karoo 4 se v terénu pohybují s potřebnou jistotou, a pokud to není vyloženě o extrémním terénu, dokážou se vyškrábat víceméně kamkoliv.

Metzeler nahradil svou populární adventure pneumatiku Karoo 3 novou čtyřkou a ta sedí širokému spektru terénu, takže ji lze doporučit pro cestování, kdy je terén a asfalt ve stejném poměru. Dovedu si ji představit například ve Španělsku, kde jsem letošní zimu najel pěkných pár kilometrů po nekonečných zakroucených silnicích v horách a ty samé kilometry dal také v terénu. V rámci motoškoly se jezdilo po šotolinových cestách, v řečišti nebo po kamenitých jednokolejkách. Když jsme se s Lisákem utrhli mimo kurzy sami a vyrazili si pustit žilou, tak jsme si naordinovali nějaké ty výjezdy a trošku náročnější terén, kde bylo legrace až na půdu. Tam přesně by Karoo 4 excelovaly.

Za mě je Karoo 4 velice rozumným kompromisem silnice/nezpevněný povrch, a v turistickém módu to skvěle zvládá. Je jasné, že pokud někdo bude trávit více času na asfaltu a dávat dlouhé přejezdy po rychlých silnicích a dálnicích, určitě bude potřebovat něco jiného. V tom případě můžu doporučit druhou novinku od Metzeleru, a to Tourance Next 2, která je určena hlavně na asfalt. Obě novinky na mě udělaly velice dobrý dojem a teď už půjde o to, jaký nabídnou nájezd, což v jednodenním ochutnání není šance zjistit. Proto tento článek berte jako představení nových adventure pneumatik, které přicházejí na trh a pokrývají kategorii cestovních endur v kombinacích 19“/17“, 21“/18“, ale i 19“/18“.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist