europ_asistance_2024



Metzeler Karoo 4 a Tourance Next 2: Gumy dělají motorku

Kapitoly článku

Yamaha Ténéré vs. Aprilia Tuareg: Rivalové

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tohle srovnání mě zajímalo od chvíle, kdy Italové představili nového Tuarega a Ténérce postavili do cesty konkurenta. Yamahu i Aprilii jsem si vyzkoušel okamžitě po představení na mezinárodních prezentacích a jedna i druhá mě dost nadchly. Samozřejmě, že jsou každá jiná a Yamaha je více sportovně laděná, což dokazuje její ergonomie, víceméně velice základní výbava a vlastně také vzhled. Aprilia je na tom po stránce výbavy o kus dál, ovšem záleží na každém, jestli to tak chce nebo ne. Také její vzhled i posez je o krapet více laděn do cestovního pohodlí. Každopádně vím, že také umí zlobit a ve svižném tempu na silnici i terénu připomíná, že má jižanské srdce.

V Itálii se naskytla příležitost bezprostředně přesedat z Aprilie na Yamahu na stejných pneumatikách a udělat si alespoň představu, jak se věci mají. Jelikož nás tam bylo více podobně smýšlejících, času na srovnání nebylo tolik, kolik bych si představoval. Už z toho důvodu více řekne test, který se pokusíme zrealizovat u nás doma, ale o tohle aspoň rychlé porovnání vás nechci ochudit.

První kontrast je hned při usednutí za řídítka, kdy Aprilia nabízí pohodlnější vzpřímenou pozici, která je s troškou nadsázky turistického charakteru. Také mám pocit, jako bych seděl více v motorce. Naopak Yamaha je pocitově o dost vyšší, užší a má tvrdší rovné sedlo. U Aprilie se mi líbí širší řidítka, ty u Yamahy bych si rozhodně dovedl představit širší. Co se velikosti a pocitové váhy motorek na místě týče, jedou na hodně podobné vlně. Mnohem rozměrnější plexi Aprilky okamžitě napovídá, že ochrana jezdce bude o dost lepší než na Yamaze. A přesně tak tomu je za jízdy. Upaluji po zakroucených horských silničkách a motorky mám na stejných gumách Tourance Next 2.

Za jízdy vnímám rozdíl od prvních chvíle, nicméně není tak velký, jak jsem očekával. Při nižších rychlostech v utažených vinglech se mi o něco lépe vodí Tuareg, který mi přijde lepší v první fázi nájezdu do zatáčky a poslání do náklonu, což má na svědomí níže položené těžiště než u Yamahy. Při průjezdu jsou síly vyrovnány a to samé platí i při výjezdu pod plynem, kde mi ale Yamaha přijde o fous stabilnější. Je totiž o něco tužší a Aprilia spíš naladěna komfortněji. Celkově na mě Yamaha dělá dojem takového sportovního motardu, a to nemám na mysli jenom ergonomii. Motor Yamahy je o něco živější a její řadový dvouválec reaguje na plyn o něco pružněji. Naopak střední pásmo otáček a přechod do vyšších pater je u Aprilie plynulejší a celkově mi projev řadového dvouválce Aprilie přijde učesanější a líbí se mi také čistá reakce na plyn z nulové pozice. Je to znát třeba při pomalých rychlostech ve vesnici. Brzdy jsou si hodně podobné a na rovinu říká, že bych si je v obou případech dokázal představit o něco ostřejší a účinnější, pocitově mi u Yamahy přijdou citlivější.

Pojďme do terénu. Je zajímavé, jak rychle Aprilia padne do ruky a jak příjemná je při jízdě vestoje. Při jízdě je cítit, že je komfortnější na pérování, to Yamaha působí tužším dojmem. Každopádně by Tuareg šel ještě naladit a přitvrdit si. Celkově se dá říct, že v terénu by to chtělo u obou motorek na podvozku ještě máknout, a tím mám na mysli hlavně svižnější sportovní lítání. Každopádně pokud se bude jezdit spíš v turistickém módu, bude sériový podvozek stačit. Ténéré se v terénu ukazuje po stránce ergonomie jako větší sportovec a mně nesedí snad jenom ta užší řídítka. Jak už zaznělo, Aprilka je o něco více uhlazená, takže při průjezdu pomalejších pasáží je příjemnější a citlivější na motoru a možná se mi také lépe ovládá. Když se pak jede svižněji, je pocit hodně podobný, ale na Yamaze se přeci jen cítím o něco málo lépe. Každopádně toto berte jako moje první pocity a uvidíme, jestli všechno potvrdí další srovnání, na které bude více času u nás doma.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist