Kámen republiky, Peršlák

Vloženo: 09.09.2019 09:53
Web: www.sumava.cz/objekt_az/8271-kamen-republiky-perslak/
Typ: Zajímavost (technika,příroda)

Peršlák býval kasárenským a celním domem, který na státní hranici sloužil od roku 1922 jako finanční stráž - Oddělení finanční stráže Peršlák (zkr. OFS). U nejsevernějšího bodu Rakouska, kde se Peršlák nachází, bylo nutné střežit hranice a bojovat proti pašeráctví, které v této oblasti jen kvetlo. V roce 1938, když bylo Rakousko již po anšlusu obsazeno Německem, přišli sem příslušníci SOS, kteří tvořili předsunuté postavení 29. pluku umístěnému na 1. linii LO. Muži odhodlaní bránit vlast, vytvarovali z pískovce podobu tehdejší ČSR (ke které ještě patřila Zakarpatská Ukrajina)a do obrysu hranic vyryli nápis "21/5 1938 Naše je a naše zůstane !". V tom samém roce překročili hranice republiky vojska Wehrmachtu a několik německých vojáků posměšně doplnilo k textu: "BIS WIR kamenn ! P.Z. ARS. 8. X. 1938", tedy „než jsme přišli my“ P.Z. ARS. 8. X. 1938 - Zkratka znamenala Artillerie Regiment - schwere, který byl součástí 2. tankové divize.

Fotogalerie

Články

Bod na mapě

Okolí bodu

Prohledat okolí

Zápisy v deníku

• K tomuto bodu zatím nikdo nevložil zápis do deníku
+Vložit zápis z návštěvy do deníku