globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně
3.12.2010 v 17:01
Ahoj. Stojí mi v garáži 2 motorky vedle sebe. Jena má 18Ah a druhá 10Ah baterku. Obě to jsou obyčejné údržbové baterky. Mohu po nabití baterií tyto následně propojit navzájem a pak na Optimate4?
Nebude to dělat nějaký problémek?
Díky
Předchozí
1 2 3
Následující

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 17:19 | Nahoru | #1
Ahoj mam v gar. totez dle odborniku pouze stejna kapacita je vhodna na spolecne udrz. nabijeni!

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 17:32 | Nahoru | #2
a taky je kazda v jiny kondici a tahle nabyjecka by mela udrzovat a hodnotit podle toho jak na tom ta baterka je.i kdyz na druhy strane zas kdyz uz budou obe uplne nabyty tak by to mohlo byt jedno.

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 17:39 | Nahoru | #3
A proč? To je problém nabít jednu,a pak druhou? Já nabíjím 6 baterek. Jak to mám dělat? Naráz? Na tři dny připojím jednu,pak další a cyklicky to opakuji celou zimu...

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 18:03 | Nahoru | #4

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 18:26 | Nahoru | #5

prackarr píše: A proč? To je problém nabít jednu,a pak druhou? Já nabíjím 6 baterek. Jak to mám dělat? Naráz? Na tři dny připojím jednu,pak další a cyklicky to opakuji celou zimu...



Kurva smě předběhl!! Přesně, nechápu,že každej chce všechno hned.Taky mě doma stojí dvě motky,a todle mě nikdy nenapadlo. Prostě jeden den napojím jednu druhej den další.

Ale co je zima a některejm zamrzají mozky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:02 | Nahoru | #6

xtezeto píše: kup toto a máš klid 2*


O tom mluvime obe ale najednou nejde (neni dobre)napojit

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:04 | Nahoru | #7

titus píše: Kurva smě předběhl!! Přesně, nechápu,že každej chce všechno hned.Taky mě doma stojí dvě motky,a todle mě nikdy nenapadlo. Prostě jeden den napojím jednu druhej den další.

Ale co je zima a některejm zamrzají mozky


Ono to jinak bohuzel nejde.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:07 | Nahoru | #8

kulala píše: O tom mluvime obe ale najednou nejde (neni dobre)napojit

2 nabíječky

Naposledy editováno 03.12.2010 19:08:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:09 | Nahoru | #9

xtezeto píše: 2 nabíječky


Ježíš Marjá! Proč?
To je problém dobít jednu baterku a zejtra druhou?
Tady se fakt řeší cypoviny...

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:09 | Nahoru | #10
.

Naposledy editováno 03.12.2010 19:09:48

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:10 | Nahoru | #11
Seikos: Ja to resim tak na te co mi nej. zalezi je na udrzovaci celou zimu a ostatni
jednou za mesic na pomale nabiti.

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:12 | Nahoru | #12

xtezeto píše: 2 nabíječky

idealni reseni

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:16 | Nahoru | #13
sakra, jste ze mě udělali úplnýho debila

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:34 | Nahoru | #14
prackarr> protože ony pracují a já se nestarám.

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:41 | Nahoru | #15
...aháááá...
Tak to já taky tak chci. Koupím ještě 5 nabíječek a nebudu se starat.
Akurát mám trochu strach,těch kabelů,co tam bude...

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

3.12.2010 v 19:58 | Nahoru | #16

prackarr píše: ...aháááá...
Tak to já taky tak chci. Koupím ještě 5 nabíječek a nebudu se starat.
Akurát mám trochu strach,těch kabelů,co tam bude...

nic ti v tom přece nebrání.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 01:09 | Nahoru | #17

seikos píše: sakra, jste ze mě udělali úplnýho debila


blbost, dotaz je zcela legitimni. U Inteligentni nabijecky bych paralelni zapojeni nedoporucil, u proudoveho nabijeni pouze za urcitych okolnosti (podobne akumulatory v podobnem stavu), ale u napetoveho/udrzovaciho nabijeni to klidne zapoj paralelne (typicky ty male nabijecky, ve kterych je pouze mekky napetovy zdroj < 14V)

EDIT: jak se chova Optimate v udrzovacim rezimu nevim, ale pochybuju ze jinak, nez ze jen drzi napeti na cca 13.8V (neni velky problem zmerit), takze po nabiti obou by melo paralelni zapojeni v udrzovacim rezimu fungovat bezproblemove

Naposledy editováno 04.12.2010 01:11:52

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 11:40 | Nahoru | #18

Skalda píše: blbost, dotaz je zcela legitimni. U Inteligentni nabijecky bych paralelni zapojeni nedoporucil, u proudoveho nabijeni pouze za urcitych okolnosti (podobne akumulatory v podobnem stavu), ale u napetoveho/udrzovaciho nabijeni to klidne zapoj paralelne (typicky ty male nabijecky, ve kterych je pouze mekky napetovy zdroj < 14V)

EDIT: jak se chova Optimate v udrzovacim rezimu nevim, ale pochybuju ze jinak, nez ze jen drzi napeti na cca 13.8V (neni velky problem zmerit), takze po nabiti obou by melo paralelni zapojeni v udrzovacim rezimu fungovat bezproblemove


Nevím, ale myslím, že pořád je lepší i při udržovacím nabíjení dvou baterií s úplně jinou kapacitou (nemluvě o jejich skutečném stavu) nabíjet třeba týden jednu a pak týden druhou než je zapojit paralelně. U "inteligentní" nabíječky jako je třeba Optimate se jedna z baterií samovolně dřív vybije, jenže napětí bude udržovat ta lepší z baterií, ta bude vlastně i dobíjet tu horší baterii a až když poklesne napětí u obou, tak se sepne nabíječka a zas to celý dobije. Jenže ta baterie s menší kapacitou bude nabitá dřív, takže se bude po dobu, co se bude dobíjet ta větší baterie, nepatrně, ale dlouhodobě přebíjet a přeci jen bude nepatrně plynovat a ztrácet elektrolyt. Takže to bude takový divoký, já bych to nedělal. A už vůbec nevíš, co s tím vším udělají přechodový odpory třeba na kontaktech (díky oxidaci během zimy), stačí ztráta pár desetin V a celá ta sestava se bude chovat absolutně nevypočitatelně!!

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 12:02 | Nahoru | #19
charlie.vtx1800: Obávám se, že nemáš pravdu. Když budou akumulátory trvale vzájemně paralelně propojené, dojde po čase k rovnovážnému stavu a začne se to chovat téměř jako jeden akumulátor s vyšší kapacitou. Baterie s menší kapacitou nemůže být nabitá dřív - to by na ní bylo vyšší napětí, než na té druhé, ale to není možné, pokud budou kvalitně propojené. Navíc při udržovacím nabíjení bezpečným napětím k plynování nedojde, proud z nabíječky jen vyrovnává ztráty vzniklé samovybíjením.

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 12:46 | Nahoru | #20

1100Virago píše: charlie.vtx1800: Obávám se, že nemáš pravdu. Když budou akumulátory trvale vzájemně paralelně propojené, dojde po čase k rovnovážnému stavu a začne se to chovat téměř jako jeden akumulátor s vyšší kapacitou. Baterie s menší kapacitou nemůže být nabitá dřív - to by na ní bylo vyšší napětí, než na té druhé, ale to není možné, pokud budou kvalitně propojené. Navíc při udržovacím nabíjení bezpečným napětím k plynování nedojde, proud z nabíječky jen vyrovnává ztráty vzniklé samovybíjením.


takto je to spravně, když je maš zapojené paralleně, nemuže byt nabita jedna dřive než druha, proud se přeleva mezi nimy, a maji vždy oboje stjené napětí, a jak víme, u PB accu je stupeň kapacity přímo souvisí od napěti

1 reakcí na tento příspěvek Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 13:31 | Nahoru | #21
jaky smysl ma ta "udržovaci nabiječka", na které budu mit baterku pichlou celou zimu??většinou, když jsem baterkou tak nějak lehce před zimou dobil, dal ji někam do stale teploty-cca 12-15°C(slep) a po zimě hodil do motky, tak točila jak vzteklá...A kdyby ne,tak bych ji třeba před fouknutím do motorky hodil na par par hodin na nabiječku..neni to lepší,než se celou zimu stresovat se zaplou nabiječkou??

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 14:18 | Nahoru | #22

Axel píše: jaky smysl ma ta "udržovaci nabiječka", na které budu mit baterku pichlou celou zimu??většinou, když jsem baterkou tak nějak lehce před zimou dobil, dal ji někam do stale teploty-cca 12-15°C(slep) a po zimě hodil do motky, tak točila jak vzteklá...A kdyby ne,tak bych ji třeba před fouknutím do motorky hodil na par par hodin na nabiječku..neni to lepší,než se celou zimu stresovat se zaplou nabiječkou??


Přesně!
Taky nechápu,proč má někdo potřebu nechávat celou zimu na nabíječce baterku.
Dělá to někdo v sezóně,když jezdí?
Permanentně to mít připojený v zimě,tak i v létě ne? Takže dojet z vyjížďky a šup,fofrem do nabíječky!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 14:29 | Nahoru | #23

prackarr píše: Přesně!
Taky nechápu,proč má někdo potřebu nechávat celou zimu na nabíječce baterku.
Dělá to někdo v sezóně,když jezdí?
Permanentně to mít připojený v zimě,tak i v létě ne? Takže dojet z vyjížďky a šup,fofrem do nabíječky!

No je trošku rozdíl mezi sezónou kdy motorka stojí třeba měsíc v téměř optimální teplotě a zimou kdy motorka (baterka)je pět měsíců bez dobíjení.
A tím že mám baterku napíchlou na zdroji mě právě vůbec nestresuje.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 14:36 | Nahoru | #24

1100Virago píše: charlie.vtx1800: Obávám se, že nemáš pravdu. Když budou akumulátory trvale vzájemně paralelně propojené, dojde po čase k rovnovážnému stavu a začne se to chovat téměř jako jeden akumulátor s vyšší kapacitou. Baterie s menší kapacitou nemůže být nabitá dřív - to by na ní bylo vyšší napětí, než na té druhé, ale to není možné, pokud budou kvalitně propojené. Navíc při udržovacím nabíjení bezpečným napětím k plynování nedojde, proud z nabíječky jen vyrovnává ztráty vzniklé samovybíjením.


Kdyby to bylo tak jednoduchý, tak by u aut, kde jsou dvě baterie v paralelním zapojení byly ty baterie spojené trvale. Dvě baterie jsou třeba u menších chlaďáku, kde jedna baterie je normálně pro potřeby auta a druhá slouží pro napájení chlaďáku při vypnutým motoru (aby se nevymlátila startovací baterie). Ovšem i při zapnutým motoru nejsou obě baterie připnuty trvale, ale ta pomocná je připojována jen při dobíjení a po svém dobití je zase úplně odpojená, i když motor dál běží - takže to asi bude mít nějaký důvod. Navíc - baterie s menší kapacitou by měla mít i menší vnitřní odpor, takže přes ní bude protékat větší proud, tudíž se musí nabít dříve. I to bezpečné napětí je o něco větší než vlastní napětí baterie, takže k určitému přebíjení té slabší baterie bude docházet. Ta nabíječka vyhodnocuje protékající proud při určitém napětí a při poklesu protékajícího proudu pod určitou úroveň (= plně nabitá baterie) se úplně vypne. Pak sleduje pokles napětí a při jeho poklesu pod určitou úroveň se opět zapne - a tak furt dokola. Proto tvrdím, že buď ta baterie s menší kapacitou bude vlastně trvale přebíjená, nebo ta s větší kapacitou nebude plně dobíjená - podle toho, jak to ta nabíječka vyhodnotí.

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 14:40 | Nahoru | #25
A stane se něco,když na to napojím autobaterku,která má 74Ah?Nabíječka je jenom do 50ti

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 15:14 | Nahoru | #26
půjde tam menší proud a nabíjení bude trvat déle, což není na škodu

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 15:14 | Nahoru | #27
i

Naposledy editováno 04.12.2010 15:16:30

Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 15:38 | Nahoru | #28
Shrnu to:
Prasárna. Soustava se bude chovat jako baterka o kapacitě 28 Ah. Záleží na typu nabíječky Optimate, tyto inteligentní modely by mohly zjistit /a asi taky zjistí/ přechodový odpory v propojení a vyhodnotit to jako vnitřní vadu jediné baterie, za kterou nabíječka celou soustavu pokládá. Navíc baterie o menší kapacitě nebude udržovaná, ale zřejmě trvale přebíjená se všemi důsledky z toho plynoucími. Pokud chceš vyhodit minimálně tisícovku za novou baterku, možno chvátat. Určitě se to vyplatí.
Pakli chceš "destruktivní údržbu" obou akumulátorů ještě více urychlit, prohoď póly na obou baterkách. Bude to hotový během pár minut, pouze musíš mít při tom kuklu na sváření a stačit utéci z garáže, asi to bouchne a bude stříkat kyselina. Možná taky bude třeba volat hasiče...

Ale dosti legrace. Celé počínání mi připomíná chlápka u nás v domě, kterému cosi přivezli v několika krabicích. Těžkých. Dodávka odjela, maník aby nemusel třikrát do patra, vzal dvě krabice najednou. Jak se narovnával, prdlo mu v zádech a vylítla mu plotýnka. Deset tejdnů na neschopnosti strávil belháním o francouzských holích. Hlavně, že to chtěl mít hned

Naposledy editováno 04.12.2010 15:40:30

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 18:07 | Nahoru | #29
charlie.vtx1800: Jestli se nepletu, tak například Tatra 613 měla dva akumulátory propojené paralelně natvrdo. Odpojovače se používají hlavně proto, aby u aut se dvěma odlišnými aku nedocházelo při vypnutém motoru k vybíjení jednoho akumulátoru druhým a dalo se pak nastartovat.
Mimochodem - a teď se přiznám, že v tomhle si jistý nejsem, jen mi to logicky vychází - není to tak, že menší vnitřní odpor bude mít právě akumulátor s větší kapacitou? Matně si vzpomínám na středoškolské měření vnitřního odporu pomocí poklesu napětí při známé zátěži - a ten pokles bude u akumulátoru s vyšší kapacitou menší a tím pádem i menší vnitřní odpor.

(reakce na) Optimate4 a nabíjení dvou baterek současně

4.12.2010 v 21:46 | Nahoru | #30

1100Virago píše: charlie.vtx1800: Jestli se nepletu, tak například Tatra 613 měla dva akumulátory propojené paralelně natvrdo.

Tatra 613 má dva 6V akumulátory spojené seriově (takže výsledné palubní napětí bylo 12V). Dělali to údajně kvůlivá rozložení hmotnosti symetricky k podélné ose vozu.
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jak zvýšit volnoběh u TDM 900 Yamaha TDM 900 Milanbohy 7 13.4.2024 v 21:59 StiefTomas
Nefunkcni ABS na zadnim kole Yamaha TDM 900 Valpen 9 30.1.2024 v 18:44 rtin
Norsko - pobrezni cesta 2023 Yamaha TDM 900 Valpen 7 29.12.2023 v 20:06 StB
Motocyklový olej 4T Yamaha TDM 900 Sidonius78 22 15.9.2023 v 10:36 jameseric
Svařování přímo na motorce Yamaha TDM 850, Yamaha TDM 900 Milzno 10 10.8.2023 v 09:22 mta


TOPlist